Går du med overvejelser om at oprette en gruppe på LinkedIn? Så læs med her. Vi har nemlig lavet en tjekliste omkring, hvilke overvejelser du bør gøre dig for at opnå succes med LinkedIn grupper.
1. Definér formålet med LinkedIn gruppen
Inden du opretter din LinkedIn gruppe bør du først og fremmest gøre det klart, hvad formålet med gruppen er. Ønsker du at skabe et forum for læring og nye perspektiver, ønsker du at dele ud af dine egne erfaringer, eller ønsker du at skabe en gruppe, hvor nye forbindelser etableres? Uanset hvad dit formål med gruppen er, bør dette fremgå klart og tydeligt i gruppens titel og beskrivelse.
I forlængelse heraf bør du overveje, hvilke retningslinjer du ønsker at opstille for gruppen. Hvordan ønsker du, at gruppens medlemmer skal interagere med hinanden, og hvordan vil du sikre dig, at gruppens regler bliver overholdt?
2. Find de rette gruppemedlemmer
Næste trin er at bestemme målgruppen for din LinkedIn gruppe. For at sikre fagligheden i din gruppe bør du opstille en række kriterier for, hvem der godkendes i gruppen. Ønsker du medlemmer inden for en særlig branche, medlemmer med en særlig uddannelsesbaggrund, eller medlemmer med en særlig jobtitel? Ved at afgrænse din målgruppe sikrer du kvaliteten af gruppens debatter, samt du undgår spam.
Ved at fjerne medlemmer, som ikke er relevante for gruppen, fastholder du en engageret medlemsdynamik. Ligeledes bør du overveje, om medlemmer, der ikke overholder gruppens retningslinjer, skal fjernes fra gruppen.
3. Skab dialog og debat
Overvej hvordan du kan engagere gruppens medlemmer og kickstarte dialog og debat. Her bør du spørge dig selv, hvilke emner finder dine medlemmer interessante, og hvordan bidrager du til faglig debat om disse emner? Du kan eventuelt engagere dine medlemmer ved at oprette et spørgeskema og spørge ind til, hvad der interesserer dem. På baggrund heraf kan du oprette daglige, ugentlige eller månedlige temaer for gruppen.
Du kan ligeledes engagere dine gruppemedlemmer ved at få dem til at føle sig velkommen i gruppen. En simpel måde at gøre dette på er ved at lave et ugentlig eller månedligt velkomstopslag til nye medlemmer, fx #NewMemberMonday. Formålet med dette opslag er at tagge de nyeste medlemmer, byde dem velkommen, bede dem om at introducere sig selv i kommentartråden, eller fortælle om deres forventninger til gruppen. Således sikrer du, at medlemmerne engagerer sig i gruppen tidligt.
4. Hvem har ansvar for LinkedIn gruppen?
Endeligt bør du overveje helt praktisk, hvordan du vil administrere gruppen. Vil du uddelegere roller og ansvar til dine kollegaer? Bestem hvem der har ansvar for at dele opslag i gruppen, samt hvem der har ansvar for at følge op på opslag og kommentarer fra gruppens medlemmer.
Vil du vide mere?
Vil du vide mere om LinkedIn grupper, så læs med her.