Selvom LinkedIn er mere end 16 år gammel, stiger antallet af brugere og virksomheder stadig hvert sekund. Det samme gør antallet af grupper. Gør I brug af det store potentiale, der ligger i arbejdet med LinkedIn grupper? Vi præsenterer i denne artikel fordelene og mulighederne med grupper på LinkedIn.
LinkedIn har historisk set haft problemer med deres grupper, da de oplevede en overflod af spam og promoveret indhold, der ikke var berigende. Dette fik brugerne til ikke at stole på grupperne, og dermed ikke benytte dem i samme omfang. Heldigvis har LinkedIn lavet radikale ændringer.
Læs også: LinkedIn fjerner spam i grupperne
Dette betyder samtidigt, at der er åbnet op for de mange fordele ved brugen af LinkedIn grupper, og hvordan din virksomhed kan bruge disse som et supplement til jeres traditionelle sociale medie strategi.
Download også: Arbejd professionelt med LinkedIn grupper
Værdien af LinkedIn grupper
LinkedIn grupper er kort sagt professionelle fora, der fokuserer på specielle emner eller industrier. Her kan brugerne like, kommentere, dele og debattere emner. Nu tænker du sikkert, hvad er forskellen på almindelige opslag set i forhold til grupper? Men medlemmer i grupperne er allerede aktivt engageret i det specifikke emne, siden de har valgt at blive medlem af gruppen.
Der er mere end 2 millioner aktive grupper på LinkedIn, og mere end 8.000 grupper bliver oprettet hver eneste uge. Der ligger derfor et stort potentiale i brugen af grupper – både for virksomheder, men også for brugere, der ønsker viden inden for et bestemt område. Derudover oplever brugere, der engagere sig i grupper, i gennemsnit at få fire gange flere profilvisninger end andre LinkedIn medlemmer. I gennemsnit er hvert LinkedIn medlem også medlem af 7 grupper.
Med disse facts kan det vist roligt siges, at LinkedIn grupper ikke ligefrem er på vej væk. LinkedIn har også fornyet deres brugeroplevelse i 2019, der blandt andet inkluderer muligheden for at sende videoer, modtage push-meddelelser mm.
Læs også: Nye funktioner i LinkedIn grupperne
Fordelene ved LinkedIn grupper
Hvis ikke ovenstående er overbevisende nok for, at du bør gøre brug af LinkedIn grupper, så giver arbejdet med dem en lang række fordele, som andre sociale platforme ikke i samme omfang åbner op for.
1. Byg autentiske og meningsfulde relationer
Ved at engagere sig i diverse gruppers indhold, vil du let kunne vise din ekspertise om et specifikt emne til de medlemmer, der allerede er interesseret. Ved at give medlemmerne værdifuld information, kan du på denne måde skabe relationer, som i bedste fald føre til nye kunder – og måske endda køb.
2. Find de rette mennesker – og så endda gratis
Du kan nok godt nikke genkendende, når jeg skriver, at det at nå sin målgruppe bestemt ikke er nemt. Vi forbrugere bliver dagligt bombarderet med reklamer både på TV, reklamesøjler og radio, men også på de sociale medier. Det kan derfor være en kamp, at vinde deres opmærksomhed, og det kan være en afgørende faktor for fremtidig succes. Her giver LinkedIn grupper dig mulighed for at ramme den rette målgruppe uden for meget støj til brugere, der interesserer sig for et specifikt emne. Og det bedste af det hele er, at det er helt gratis.
3. Udvid rækkevidden for dit indhold
Du bruger sikkert en del tid på at skabe godt indhold og ligger mange kræfter i det. Derfor bliver du nok glad, når jeg fortæller dig, at du let kan benytte LinkedIn grupper til at øge rækkevidden for dit indhold. På denne måde kan du bruge LinkedIn grupper som en yderligere kanal til at vise din ekspertise for den rette målgruppe.
4. Bliv en thought leader i din industri
Netop det at positionere dig selv som ekspert for et specifikt emne, er en af de bedste måder at skille sig ud på. Ved at du regelmæssigt deler relevant indhold, engagere dig i andres indhold og deltager i debatter gør dig værdsat i gruppen, og andre medlemmer respekterer derfor dig og dit arbejde.
Find de rette grupper
Det er selvfølgelig vigtigt, at du finder de rette grupper, hvor din målgruppe er aktivt til stede. Der er flere forskellige måder, du kan finde grupper på. Først og fremmest kan du bruge gruppesøgningsværktøjet i LinkedIn.
Find listen over de grupper du selv er medlem af
Du er måske medlem af en del grupper, som du ikke ved eller har glemt du er en del af. Du kan let finde listen af de grupper du er medlem af, ved at navigerer oppe i højre hjørne af din LinkedIn profil. Klik på de 9 små firkanter (Arbejde), og vælg herefter Groups. Hvis ikke der dukker nogen grupper op, så bare rolig. Du kan også let finde nye grupper.
Find listen over nye grupper
Du kan let finde nye grupper. Hvis ikke der dukker en liste op med grupper, vil der nederst på siden stå ”Find andre communities, der deler samme interesse”. Herefter vil LinkedIn rangere en liste af grupper, som du højst sandsynlig vil finde interessant baseret på din profil. Hvis ikke du finder det du ønsker, kan du nemt søge efter grupper i øverste søgebjælke – og blot vælge grupper for at finde flere. Desværre er det sådan, at du ikke kan søge på geografi. Dette kan være frustrerende, hvis ud kun er interesseret i danske grupper.
Du kan også kigge på, hvilke grupper dit netværk, konkurrenter eller kunder er medlem af for at få inspiration.
Private LinkedIn grupper
LinkedIn har gjort alle deres grupper private, igen for at undgå for meget støj. Derfor vil du være nødsaget til at ansøge om medlemskab i gruppen og vente på en accept. Herefter vil gruppe administratoren højst sandsynligt se på dine kvalifikationer om optagelse i gruppen, og hvad du kan berige med. Hvis du bliver accepteret, er du nu klar til at berige gruppen med godt indhold.
Sidst har vi 4 gode råd til, hvordan du får mest muligt ud af din rolle i gruppen.
1. Vær velformulerende
For at fange din målgruppes opmærksomhed vil det give dig godt at bruge fangende, overbevisende og kortfattede tekster til dit indlæg. Dette er nemlig det første indtryk du giver medlemmerne.
2. Vær lærerig og ikke spam gruppen!
Dette er ekstremt vigtigt! Der er intet i denne verden, som får dig til at miste troværdigheden mere end at spamme. Sørg for, at dine indhold er berigende og relevante.
3. Sæt dig i medlemmernes sted
Du må ikke tro, at blot fordi du deler indhold i grupperne, så sker alt magien af sig selv. Sæt dig i medlemmernes sted, og tænk over, hvad de gerne vil se – og husk at interagere med de andre medlemmer. Derudover er det en god idé ikke blot at kopierer dit indhold og dele det i alle grupper, som du er medlem af. Igen, tænk over hvad medlemmerne gerne vil se.
4. Analysér dine resultater
Det er altid en god idé at analysere, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør, for at se på hvad der giver dig de bedste resultater. Hvis du eksempelvis får en del engagement i nogle grupper, men ikke i andre, vil det være en god idé at tilrettelægge din tid herefter.
En sidste bemærkning
Husk, at LinkedIn grupper før i tiden ikke har haft det bedste ry, men har fået et stort potentiale efter LinkedIns nye funktioner og rettelser. Det er derfor et kraftfuldt værktøj, hvor du kan generere en del engagement fra en interesseret målgruppe, og så endda helt gratis. Nøglen til succes med grupperne er at være personlig og dele berigende og relevant indhold.