Det er ikke noget nyt, at LinkedIn arbejder på at forbedre oplevelsen på platformen, og turen er igen kommet til grupperne, hvor der muligvis er 5 funktioner nye på vej. Få viden om de 5 opdateringer, der skal fremme engagement og relevant indhold her.
Sidste år annoncerede LinkedIn, at de ville sætte mere fokus på gruppeuniverset, hvilket resulterede i en opdatering af brugervenligheden. Med opdateringen fik gruppe-opslag blev mere synlige i nyhedsfeedet og mobiladgangen blev forbedret. Alle opdateringer havde til formål at skabe øget engagement. Det var ikke de store ændringer, der var i spil, men på trods af dette meldte LinkedIn for nylig ud, at engagementet i grupperne er mere end fordoblet siden opdateringen.
Læs også: LinkedIn-grupperne får ansigtsløft.
Nu er LinkedIn igen på banen med nye opdateringer til grupperne, som sigter mod at holde momentum i grupperne og opfordrer til at bruge flere grupper aktivt.
1. Notifikationer når der bliver postet
Den første gruppe-opdatering betyder, at medlemmerne nu i højere grad kan holde sig opdateret. Fremover vil LinkedIn sende notifikationer til medlemmerne, når der er nye opdateringer i en gruppe, som de er medlem af. På den måde kan medlemmerne være up-to-date på indholdet i gruppen og måske være den første til at engagere sig i opdateringens indhold.
Men bare rolig, du bliver ikke bombarderet af notifikationer, hvis du er medlem af en gruppe, som er særligt aktiv. LinkedIn har tilsyneladende tænkt opdateringen igennem, så det kun er de opslag, som du tidligere har vist interesse for og sender notifikationerne som en samlet opdatering, så du bliver overdænget med opdateringer på din mobil. Se, hvordan det kunne se ud nedenfor.
2. Notifikationer om gruppeopdateringer fra dine connections
LinkedIn ønsker også at få mere interesse for gruppesamtaler ved at notificere brugerne om opslag, der startes af deres connections. LinkedIn skriver:
“See new posts initiated by your connections right from the main feed and in notifications. Stay tuned for improved discoverability of group posts by your extended network in the near future.”
At fortælle brugerne om opslag, der lægges på af deres connections, giver mening. Og hvis LinkedIn i den forbindelse integrerer de værktøjer, som de allerede stiller til rådighed med ”content suggestions”, som er baseret på brugerens interesser, kan dette helt sikkert bidrage til at forbedre gruppens engagement. Ved at kombinere disse, vil brugerne blive informeret, når der er indhold af deres interesse og på den måde er LinkedIn med til at styrke en position, som en platform med relevant indhold.
3. Highlight relevante samtaler (for administratorer)
LinkedIns tredje opdatering, er som med mange af LinkedIns andre opdateringer, noget som de stadig arbejder på. Opdateringen skal hjælpe med at fremme relevant indhold, og gør det nu muligt for admin af gruppen at fremhæve og anbefale interessant indhold til medlemmerne. Dette giver mening, da admin er inde i, hvilket indhold der hører gruppen til, og hvad der fungerer. For fremtiden kan medlemmerne altså modtage en notifikation, når sådan indhold highlightes.
Opdateringen er stadig under udvikling, og kunne gå hen og blive særligt brugbart, hvis disse notifikationer kunne sendes til enkelte gruppemedlemmer, som er særligt interesserede i bestemte emner. Dette er en opdatering kan gøre oplevelsen mere personaliseret, relevant og desuden fremme gruppen som en god kilde til information. En unik mulighed for dig, som driver en LinkedIn-gruppe – enten personligt eller for din virksomhed.
4. Gennemgang af posts (for administratorer)
LinkedIn arbejder som en fjerde ting på at udvikle et redskab, som får betydning for det indhold, der kan slås op i gruppen. Med opdateringen følger, at admin kan tilvælge at gennemse og godkende indhold. Dette vil give admin af gruppen en proaktiv måde at sikre, at det indhold der bliver delt i gruppen, er relevant og berigende i gruppens sammenhæng. Funktionen ser ud til at blive en opt-in mulighed, og kan dermed vælges fra, og er dermed ikke en nødvendighed for at drive en gruppe.
Men relevant og berigende indhold er og vil altid være særligt vigtigt for at drive en god gruppe på LinkedIn. På den måde kan spam og irrelevante opslag holdes ude, og medlemmerne får en mere fokuseret gruppe.
5. Personalisér med coverbillede (for administratorer)
Med den sidste opdatering i denne omgang kan gruppen personaliseres med et coverbillede. Coverbilleder i grupper er ikke noget nyt, og hvis man vender blikket mod Facebook, har denne funktion eksisteret i en del tid. LinkedIn hænger som altid en smule efter på denne front, men ”better late than never”. Tilføj et billede, som afspejler det gruppen, omhandler eller det i deler interessen for gennem LinkedIn-gruppen.
Gode nyheder for alle administratorer af en LinkedIn-gruppe
Alle disse gruppe-opdateringer er brugbare og funktionelle. Med opdateringen følger en øget kontrol, og det virker til, at det søges at fremme relevante opslag gennem dem der administrerer grupperne. Dog skal LinkedIn og senere hen de admins, som kommer i besiddelse af disse funktioner træde varsomt. Med disse opdateringer følger en gratis billet til at komme i yderligere kontakt med medlemmerne – men at det er muligt, betyder ikke altid, at det er en god ide. Præcis som opdateringen er med til at sørge for at holde spam ude af grupperne, lige så skal admins sørge for at holde spam ude af medlemmernes inbox.
Ønsker du at lave en LinkedIn-gruppe?
LinkedIn-grupper kan skabe stor værdi for din virksomhed, da du kan skabe dialog og vidensdele med din målgruppe samt vise virksomhedens ekspertise. Vær dog opmærksom på, at succesen med en LinkedIn-gruppe ikke kommer af sig selv. Det kræver tid og engagement at administrere en gruppe.
Vil du vide mere om, hvordan du arbejder med grupper, fastsætter mål eller skaffer de rigtige gruppe-medlemmer, så kan du læse mere om, hvordan du lykkedes med LinkedIn-grupper her.
Hvad synes du om opdateringen af LinkedIn-grupperne?
Vi hører meget gerne fra dig i kommentarfeltet nedenfor.
Kære Sandra
Tak for et spændende indlæg – det er noget jeg interesserer mig meget for og følger med i.
Jeg har lige et par spørgsmål:
1. Hvor har du tallet om at trafikken i LinkedIn grupper er fordoblet? Det du linker til er en artikel der siger at LinkedIn trafik generelt er fordoblet. Jeg kan ikke se noget specifikt om grupper – er det mig der ser forkert?
2. kunne du linke til de artikler hvorfra du har din viden? Vil meget gerne læse det direkte fra kilden også.
For som jeg forstår det, så er det ikke ting der er rullet ud endnu. Punkt 1 er rullet ud – så småt, men resten er da ikke klar vel?
Mvh. Martin
Kære Sandra
Hvor kommer kommentarene henne? 🙂
Mvh. Martin
Hej Martin,
Tak for din kommentar.
Jeg kan se, at jeg havde fået sat det forkerte link på det, der henviser til, at engagementet i grupperne er fordoblet – tak for dit opmærksomme blik, det er hermed rettet.
Men hensyn til, at funktionerne ikke er rullet ud endnu, så har du ret i, at det ikke er alle funktionerne der er tilgængelige på nuværende tidspunkt. Dog har vi på Digital Works adgang til funktionerne i punkt 1 og 2, og lad os håbe, at de andre punkter snart bliver en realitet.
Dbh Sandra, Digital Works