Målret LinkedIn-annoncer mod interesser

Forstil dig at kunne målrette dine LinkedIn-annoncer mod personer med specifikke titler, men også kombinere det med, hvad de rent faktisk interesserer sig for. Det er nu muligt! I denne artikel giver vi dig indsigt i den nye værdifulde målretningsfunktion ’Interest Targeting’.

På verdensplan bliver der brugt mere tid end nogensinde før i nyhedsfeedet på LinkedIn, og med mere end 590 millioner LinkedIn-brugere, er det professionelle datasæt utrolig værdifuldt.

Kaster vi et blik på Danmark, så kommer der flere og flere danskere til platformen, og vi ser også at antallet af dagligere brugere er langt højere end tidligere. Danskerne bruger LinkedIn til networking og relationsopbygning, men også til at holde sig opdateret på branchenyheder og ikke mindst til at få faglig viden om de emner, som de interesserer sig for og arbejder med.

Den øgede aktivitet på platformen gør det muligt for LinkedIn at udnytte denne aktivitet til at blive klogere på, hvad den enkelte bruger interesserer sig for. Herunder hvilket opslag de klikker, liker og kommenterer på i nyhedsfeedet, men også grupper brugerne er en del af, hashtags de følger osv.

Denne data kan du nu bruge som virksomhed til at skabe skræddersyede kampagner baseret på interesser.

Hvorfor skal du kende ’Interest Targeting’?

Du skal kende ‘Interst Targeting‘, fordi den åbner op for nogle helt nye muligheder i din LinkedIn-annoncering. Du kan nu målrette kampagner mod mere end 200 faglige interessekategorier, herunder eks. “kunstig intelligens”, “global økonomi” eller “kundeoplevelse.” Det betyder, at du kan ramme med annoncer, som rent faktisk matcher målgruppens interesser, baseret på indhold de tidligere har engageret sig i på LinkedIn.

Hvilke muligheder giver det for din virksomhed?

I dag bliver vi bombarderet med hundredvis af budskaber hver eneste dag. Dette gør det sværere end nogensinde før at skille sig ud og få brugerne til at engagere sig med netop din virksomheds indhold. Så hvordan slår vi igennem på LinkedIn? Svaret er berigende indhold, hvilket er kendetegnet ved indhold, som er relevant og skaber værdi for brugeren.

Jo bedre vi kan målrette, jo bedre er muligheden for, at vi rammer brugeren med berigende indhold. Og det er her det nye redskab bliver interessant.

Muligheden for at målrette mod interesse og adfærd giver en helt ny dimension af muligheder for de fremtidige LinkedIn-kampagner. I stedet for udelukkende at fokusere på jobfunktioner, brancher og andet data fra de personlige profiler, kan du også målrette mod personer, der rent faktisk engagerer sig med indhold om det emne, som dine budskaber passer ind i.

Hvilke interesser kan man målrette imod på LinkedIn?

Der er mere end 200 forskellige muligheder for at målrette relevante annoncer og indhold, der matcher et medlems faglige interesser. Hvis du fx sælger Cloud-tjenester, kan du målrette din kampagne mod brugere, der er interesserede i “Cloud computing”, men samtidig også benytte de andre målretningsmuligheder som fx titler, jobfunktion og anciennitets-niveau, så du sikrer at du rammer fx beslutningstagere, hvis de er i din målgruppe.

Her er de overordnede emner, som er tilgængelige på nuværende tidspunkt:

  • Finans og økonomi
  • Kunst og underholdning
  • Markedsføring og annoncering
  • Ledelse
  • Politik og lovgivning
  • Salg og detailhandel
  • Samfund og kultur
  • Teknologi
  • Videnskab og miljø.

Under hvert emne er der flere kategorier. Nedenfor er et eksempel på de kategorier, der er under “Teknologi”.

Husk også, at du kan bruge ”ekskluder” funktionen, så du ikke betaler for synlighed eller kliks fra en konkurrent eller andre brugere, som måske passer ift. interesser og funktioner, men du stadig ikke ønsker at ramme. Du kan fx ekskludere brugere, der arbejder i samme branche som din virksomhed eller manuelt indtaste virksomhedsnavne, hvor du ikke ønsker at betale for at medarbejderne skal se annoncen.

Annoncering på Facebook vs. LinkedIn

Det er ikke en banebrydende nyhed, at man som virksomhed kan målrette mod interesser. Denne mulighed har længe været på sociale platforme som fx Facebook. Men det har altid været LinkedIns ”svage punkt” ift. annoncering.

Med LinkedIns unikke mulighed for at kombinere interesser med professionelt data, kan annoncering på LinkedIn vise sig at være meget værdifuld – især for B2B-virksomheder. Dette skyldes, at B2B-virksomheder ofte har en målgruppe, der er defineret ift. position og virksomhed. I Digital Works er vi utrolig begejstret for den nye funktion, da det var en af de målretningsmuligheder, som vi længe har savnet.

Målretningsmuligheden er allerede nu tilgængelig i LinkedIn Campaign Manager, så husk at afprøv den næste gang du skal opsætte en LinkedIn-annonce.

Hvad synes du om den nye målretingsmulighed?

Del gerne din mening med os i kommentarfeltet nedenfor.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Virksomheden på LinkedIn

Ønsker du at nå nye højder med din virksomheds LinkedIn-side? På dette kursus lærer du at bruge LinkedIn og content marketing til at skabe trafik, leads og øget synlighed.
Styrk dine kompetencer