Planlægger du det indhold, som kommer på din virksomheds LinkedIn-side? Hvis ikke, så kan en content plan skabe stor værdi og overblik i dit arbejde. Vi har samlet en liste med fordelene ved en content plan og en step-by-step guide til, hvordan du laver din egen – specielt til LinkedIn.

Det nye år er i gang, og det er tid til at planlægge indsatsen på LinkedIn. I denne artikel finder du en step-by-step guide til, hvilke elementer din content plan til LinkedIn bør indeholde.

Først giver vi dig et overblik over de mange fordele, der er ved en content plan, så du forhåbentlig kan se den store værdi, som det kan tilføre dit arbejde.

Hvorfor en content marketing kalender?

Der er mange fordele ved at arbejde med en content marketing kalender. Vi har samlet en liste til dig nedenfor.

  • Fra kaos til harmoni – hvis du sidder med flere forskellige sociale medier – med flere forskellige konti – kan det hurtigt blive rodet, og det vil hurtigt gå ud over din effektivitet. Hvis du ved, hvad dit budskab er, og hvilke kanaler du vil have det ud på, så giver det harmoni og gør dig mere effektiv.
  • Holder medarbejderne ansvarlige – en kalender er godt redskab til at planlægge, og samtidig lave deadlines til det planlagte. Med en content kalender bliver deadlines og den ansvarlige visuelle – og når den ansvarlige ved hvornår, og hvad der skal postes på LinkedIn, bliver ansvaret også svært at løbe fra.
  • Sparer tid (til det egentlige arbejde) – der er aldrig nogen der har nok tid, men med en content marketing kalender bliver din tid effektiviseret og gør, at du får mest muligt ud af den. Simpelt.
  • Gør det nemmere at måle og forbedre – denne fordel er særdeles vigtig. Ved at bruge en kalender kan du planlægge dine opslag ud fra, hvornår det er mest optimalt at poste for jer, hvorved odds’ne er større for at jeres indhold bliver set. Fx er fredag eftermiddag sjællendt en god ide.
  • Sikrer kontinuerligt indhold på LinkedIn– en kalender sikrer, at dit indhold bliver spredt ud, så der løbende kommer indhold fra jer. Det er altså slut med, at poste 3 gange på en dag, og herefter vente en hel uge med at poste igen. En kalender kan altså synliggør eventuelle “huller”.
  • Indhold der støtter op om ønskede positionering – med en content kalender sikrer du, at virksomheden posistioneres som ønsket, så det hænger sammen med den overordnede strategi i virksomheden.
  • Ingen målgrupper glemmes – mange ønsker at tale til forskellige målgrupper på LinkedIn. Potentielle nye medarbejdere? Medarbejdere? Kunder? Samarbejdspartnere? Med en kalender bliver det synligt, om i har haft lidt for mange jobopslag, og for lidt indhold til bestemte kunde-grupper?

Content kalender til LinkedIn – step by step

Nu kender du til fordelene, og er måske klar til at blive klogere på, hvordan man laver en content kalender. Du får en step-by-step guide her.

1. Definer dit mål på LinkedIn

Mål er altid vigtige, og når du skal lave en content marketing strategi er det ingen undtagelse. Før du går i gang med planlægningen af indhold på LinkedIn, bør du derfor definere målet. Eksempler på mål kunne være:

  • Generere trafik og flere leads
  • Positionering af virksomheden
  • Øge kendskabet
  • Promovere bestemte produkter eller services
  • Brande virksomheden som en attraktiv arbejdsplads.

Læs også artiklen: 7 steps til en SoMe-strategi

2. Vælg kanal – er der andre end virksomhedssiden?

Der findes mange måder at dele indhold på LinkedIn, og for at kunne optimere din indsats bør du være bekendt med alle mulighederne. Det er nemlig ikke kun virksomhedens egen LinkedIn-side, som skal indgå i content planen.

Der findes forskellige muligheder, når der skal vælges kanal, og hver enkelt har deres fordele og ulemper. Desuden afhænger valget af, hvad dit mål er jf. punkt 1. Der er overordnet 3 kanaler på LinkedIn:

  • Den personlige profil – medarbejdernes LinkedIn-profiler, kan bruges i arbejdet med at sprede indholdet.
  • Company Pagen eller Showcase Page – virksomhedens mulighed for at dele opslag til følgere af siden.
  • LinkedIn-grupper – faglige fællesskaber hvor alle personer kan poste – men altid fra den personlige profil.

3. Contenttype – få et overblik over dine opslag

LinkedIn ændrer hele tiden på deres algoritmer, og prioriterede førhen ”eget content”, hvor man ikke skal forlade platformen, herunder LinkedIn artikler, og nu er det video, der topper algoritmen. Lad dig ikke styre af rygter om, hvad der virker bedst, men tænk altid hvilke format, som passer bedst til dit formål med opslaget. Er det video, eller måske en link-opdatering?

Video er for alvor kommet til LinkedIn
Video har som førnævnt en høj prioritet i news feedet, og er generelt populært på alle sociale medier. Det er bare ikke alle på LinkedIn, som har tid til at se en 10 min lang video, og slet ikke med lyd. Tilføj derfor altid undertekster og skriv en teaser-tekst, som beskriver for brugeren, hvad de kan forvente sig at se i videoen. På denne måde er der større chance for, at videoen bliver set.

Få gode råd til din video i artiklen: Video på LinkedIn – best practice

Link-opdateringer er gode til trafik
Denne type opslag er stadig vigtig på LinkedIn, og rangerer da også som nr.2. Link til dit eget content eller andres, og husk at tilføje et billede, som passer til indholdet.

Og husk en fængende teaser-tekst, men hold den vigtigeste del (eller hele teksten) under 150 tegn, så folk ikke skal klikke “Læs mere”, for at se det vigtigeste af teksten.

Find alle tænkelige formater i artiklen: Guide til billedformater på LinkedIn.

Deling af andres indhold
Det er ingen skam, at anerkende, at andre har godt indhold. Se de ikke som en ulempe, men brug det til egen fordel. Vis, at du er opdateret på dit område og del andres interessante indhold – husk at kreditere dem.

Videredel medarbejderes opslag
Som noget nyt på LinkedIn, kan du videredele personlige opslag, hvis de har nævnt/tagget virksomheden i opslaget. Mennesker stoler på mennesker (den har du nok hørt før), og derfor står det enormt stærkt, hvis du kan dele medarbejdernes budskaber.

Hvad skal du så dele?
Hvad skal man så dele på LinkedIn? Godt indhold skal have 3 karakteristika: din målgruppe vil elske det, det demonstrerer din ekspertise og giver din målgruppe kvalifikationer.

Det er godt, at have et mix af de forskellige typer content, hvis du vil maksimere dit engagement. Du kan evt. have temaer de forskellige måneder baseret på andre aktiviteter i virksomheden, eller have forskellige typer content på en bestemt uge-dag, så det hele tiden skifter. Godt indhold kan være både lærerigt og underholdende, skabe “aha” øjeblikke og fremkalde følelser. Kommuniker også gerne i en personlig tone.

4. Spredning af indhold på LinkedIn

Nu da du måske har en bedre forståelse for de forskellige typer indhold og medierne, er det nu tid til at sætte tingene sammen. Dit primære mål er at øge antallet af ”touchpoints” med brugerne, for at sikrer, at du kommer ud med det rette indhold til rette personer.

Aktiver medarbejderne (employee advocacy)
LinkedIns algortimer tilgodeser opslag, der får meget engagement dvs. kliks, likes, kommentarer og delinger. Hvis du kan aktivere dine medarbejdere, er der derfor en række fordele. Det bidrager blandt andet til øget spredning af dine opslag, og du får synlighed i medarbejdernes netværk, som oftest er mere relevant end din Company Page

Læs mere i artiklen: Er HR det nye marketing?

Køb dit til øget synlighed
Har du ikke fat i “de rigtige” følgere på din LinkedIn-side, kan du tilkøbe øget synlighed. Dine opdateringer kommer herved ud i nyhedsfeedet hos din valgte målgruppe.

Med LinkedIns annonceringsværktøj kan målrette ud fra kriterier som jobfunktion, branche, virksomhedsstørrelse, industri og meget mere.

5. Så skal du i gang med at bygge din content plan

Produktion og distribuering af indhold på LinkedIn, kan hurtigt blive en uoverskuelig opgave. For at gøre det lettere for dig selv, bør der oprettes en fælles kalender, som alle der er involveret, kan tilgå. Her kan flere informationer skrives ind, og der kan holdes styr på bl.a. indhold, medie, tidspunkt, den ansvarlige, deadline osv. Det bliver med andre ord mere overskueligt, og er essensen i de 7 fordele, som blev nævnt i starten.

Find skabeloner til en content kalender og årshjul i artiklen: Planlæg din indsats – contentplan og årshjul

Få gode råd til, hvilket indhold, der skal på LinkedIn i artiklen: 3 steps til en effektiv social media kalender

Har du gode råd til en content plan?

Vi hører meget gerne om dine erfaringer med planlægning af indhold til LinkedIn i kommentarfeltet nedenfor.

Artiklen er skrevet med inspiration herfra og herfra.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Guide til din virksomheds LInkedIn-side

Her er den ultimative guide til din virksomheds LinkedIn-side. Hent den nu og få 28 sider med tips til optimering af LinkedIn-siden, tips til dine opslag og indblik i annonceringsmulighederne.
Hent 28-siders guide