En marketingmedarbejders hemmelige våben til planlægning af social media aktiviteter er kalenderen. Ikke nok med at en solid social media kalender giver dig heads up på, hvilke kommende events der er vigtige – den giver dig også overblikket over de forgangne måneder. Brugt rigtig, er du med kalenderen altid forberedt på det uventede.
Simply measured har samlet en guide til den bedste anvendelse af kalenderen til social media planlægning – vi giver dig de vigtigste pointer her.
1. Se på det bredere perspektiv
Som udgangspunkt bør du skabe et overblik over et bredt udsnit af marketing-initiativer i din organisation. Her snakker vi alt fra produktlanceringer, projekter og lignende tiltag, i hvilken sammenhæng du skal have indhold klar til at understøtte på de sociale medier. Her taler vi ex den kommende måned, det kommende kvartal eller i løbet af det næste år. Brug disse initiativer som grundlag for din social media kalender.
Eksempel:
Hvis der i maj måned lanceres et nyt produkt, bør du sikre dig, at du kender de konkrete deadlines i forbindelse med lanceringen: hvornår er produktet færdigt, hvornår sendes pressemeddelelser ud, og hvornår er den egentlige dato for produktlanceringen. Udarbejd på forhånd det nødvendige content til hver af disse datoer og gør supporterende indhold klar til de sociale medier, som kan postes i dagene mellem de vigtige datoer.
Tjekliste:
- Aftal møder med de primære stakeholdere for de relevante (marketing)afdelinger for at sikre dig selv, at du har styr på alle relevante datoer og den nødvendige information til at udarbejde dit content.
- Opbyg content ud fra din kalender, således at du har content både før, undervejs og efter hvert større marketing tiltag.
- Send den foreløbige kalender til de før omtalte primære stakeholdere for at sikre at du er på rette vej og ikke har misset nogle vigtige events eller marketing tiltag.
- Så snart kalenderen er godkendt, aftales opfølgningsmøder med de relevante stakeholdere for hver kampagne/initiativ, så du ved, at du har det nødvendige materiale fra dem til at skabe lækkert og kreativt content – og så du har adgang til diverse sites eller behind-the-scenes, hvis det er nødvendigt.
2. Research også på eksterne events og mærkedage
Tag et kig på eksterne events, der kan sættes i relation til din virksomhed/brand, og som du derfor bør være forberedt på. Nedenfor er et udsnit af mærkedage og arrangementer for hele 2016 (med udgangspunkt i USA), som du i nogle henseender kan overveje at planlægge content omkring. Vær dog opmærksom på, at relevansen afhænger af branche, om du arbejder B2B/B2C, hvad dit formål er med at være på de sociale medier, etc.
Tjekliste:
- Forgren din virksomhed ved at knytte den til relevante events på de sociale medier. Måske er der ikke andre i branchen, der har gjort det, men ikke desto mindre grund til at få gavn af et uudnyttet potentiale. Men husk, at det skal være et event/mærkedag, der kan knyttes til dit brand.
- Husk at være tro mod dit brand: spild ikke tid på socialt content, som ikke giver værdi for din målgruppe. Bliv inspireret gennem disse 6 tips til godt content.
- I forbindelse med afholdelse af ferier bør du sikre dig i god tid, at du har de nødvendige materialer og er i forbindelse med de rette teams, så du har adgang til alt relevant.
3. Analyser fortiden
For at kunne præstere endnu bedre i fremtiden, bliver du nødt til at se tilbage på fortiden: hvad har fungeret godt for dig selv og dine konkurrenter det forgangne år? Følg tjeklisten for at sikre, at du får det helt rigtige syn på fortiden.
Tjekliste:
- Lav en rapport over dine brand-aktiviteter for at finde ud af, hvilke kampagner der har klaret sig bedst i det forgangne år, og hvor det er gået knap så godt. Markér både succeser og fiaskoer for at kunne kopiere succeserne og være godt beredt på de mindre populære tiltag fremadrettet.
- Hav evt. et par “sikre” content-idéer
- Du skal ikke være alt for selvcentreret – husk også at holde øje med dine konkurrenter: analyser deres sociale content performance samt gevinster og tab. Kig efter hvordan dine konkurrenter har gjort sammenlignet med dit brand og lær fra deres succeser og drag fordel af deres fiaskoer. Du kan få hjælp til at lave en social media competitive analysis her.
- Har du brug for helt konkrete målepunkter, så find hjælp i denne artikel om hvordan du måler på dit content.
Tip: Få hjælp til hvordan en social media calendar kan se ud i dette eksempel:
Så er det bare om at komme i gang
Lige så snart der er styr på din social media kalender, behøver du ikke længere tvivle på, hvor du er på vej hen – for det ved du allerede. Du slipper for en masse hovsa-løsninger og manglende content i situationer, hvor content – og aller helst gennemarbejdet content – havde været på sin plads. Det betyder (desværre) ikke, at der ikke kan komme last minute forespørgsler fra jeres marketing-afdeling. Til gengæld er du på det overordnede plan godt forberedt, og det letter stressbyrden. Er du ikke mættet med inspiration endnu, så giver vi dig 6 tips til din content marketing plan.
Hvordan laves kalenderen i praksis?
Der findes mange måder at udarbejde en social media kalender på, og vi har her listet et par eksempler. Inden du kaster dig over en måske stor og forkromet løsning, er det vigtigt, at du overvejer, hvilke elementer der er væsentlige for dig at have med. Pas på ikke at gøre kalenderen for omfattende.
- Lav dit overblik i Excel eller Google Docs – Se gratis skabeloner til Google Docs her
- Find en kalender online og tilpas den – Find fx skabeloner på Google
- Buffer og Hubspot har her lavet en skabelon til gratis download
- Lav en ekstra farve/kalender i fx Google kalender og planlæg her – Se her hvordan
- Overvej at uddele opgaverne internt med systemer som Trello, Basecamp, Asana eller Slack
- Overvej tilkøbte systemer til planlægning
- Bruger du WordPress kan særlige plugins hertil være en overvejelse værd.
God arbejdslyst.
Hvad er dit bedste trick?
Hvordan laver du din social media kalender? Vi hører meget gerne dine idéer og erfaringer herunder.