Lav en Social Media Competitive Analysis

Du holder helt sikkert godt øje med hvordan du selv performer på dine sociale kanaler, men hvad med dine konkurrenter? Det kan være svært at måle på, hvorvidt du gør det godt eller om du måske har brug for at optimere din strategi, hvis du ikke har noget at sammenligne med.

I artiklen her, vil vi gennemgå, hvordan du kan lave en analyse af konkurrencen på de sociale medier. 

Ved at lave en analyse af konkurrencen på sociale medier får du, udover viden om dine konkurrenter:

  • Et overblik over konteksten og normen på dit marked
  • Et overblik over muligheder for vækst
  • Indblik i content – hvad virker, og hvad virker ikke?
  • Nye ideer, der kan styrker din konkurrencedygtighed på de sociale medier.

Identificér dine konkurrenter

Der findes forskellige måder at identificere og måle på dine konkurrenters tilstedeværelse på de sociale medier. Du kan fx kigge på de tre parametre share of conversation, share of audience og share of engagement. På den måde kan du se hvilke af dine konkurrenter, der bliver nævnt oftest i online samtaler hos målgruppen, hvem der har flest fans og følgere på de forskellige medier samt hvem der dominerer og får mest engagement på de forskellige platforme.

Læs mere om Social Listening her, og se vores liste med gratis værktøjer til monitorering.

Du kan finde frem til din share of conversation ved at analysere samtaler omkring specifikke emner eller brancher, der er relevante for dit brand på de sociale medier. Her kan du identificere de virksomheder, som din målgruppe kender til, og som de taler om i den forbindelse.

Ved at finde frem til, hvilke virksomheder der har den største share of audience på de sociale medier, kan du samtidig finde ud af, hvilke konkurrenter du kan kigge nærmere på ift. best practice. Læs artiklen her, og få tips til hvordan du selv får flere fans og følgere på de sociale medier.

Ved at måle på engagementet på de sociale medier, kan du få et overblik over hvilke social media taktikker, der fungerer bedst, fremfor hvilke virksomheder, der grundet offline succes, opnår digital og social succes.

Ved at kombinere disse tre parametre, kan du få et mere komplet billede af din konkurrencemæssige position på de sociale medier. Listen over dine konkurrenter kan være så kort eller så lang som du ønsker det, bare husk at have et holistisk billede af markedet, medierne og konkurrerende brands.

Vidste du, at du kan sammenligne dine egen side med dine konkurrenters sider i Facebook Insights? Brug “Sider, der skal ses”-modulet under “Oversigt”, og hold løbende øje med dine konkurrenters interaktioner på Facebook.

Når du skal indsamle data

Når du har lavet din liste over de vigtigste konkurrenter, kan du gå i gang med at lave den reelle dataindsamling. Det kan du gøre på to måder. Du kan enten lave det hele fra bunden manuelt ex. i Excel, eller du kan bruge et Analytics Software som fx Hootsuite.

Det er tidskrævende, at skulle lave det store arbejde selv, men hvis du har et begrænset budget, kan det være en mulighed.

For begge muligheder gælder det, at du bør fokusere på de metrics, der giver dig indsigt til at vælge retning og hjælpe dig med at identificere key tactics for din fremtidige strategi.  

Og hvilke metrics er det så?

  • Follower Growth – Hvor mange nye følgere og fans får dine konkurrenter hver uge/måned? Husk at holde øje med særlige udsving. Kan det være en kampagne, der virker særdeles godt?
  • Engagement Level – Hvor ofte får dine konkurrenter et like, en deling, en kommentar, en mention etc.? Her kan du finde ud af hvilket content, der virker allerbedst.
  • Posting Frequency – Hvor ofte poster dine konkurrenter? Hold denne metrics op imod engagement level, og kom et skridt nærmere den bedste ratio mellem disse to aktiviteter.
  • Content Type – Poster dine konkurrenter videoer eller billeder? Bruger de user-generated content, bruger de originalt eller curated content? Poster de det samme content på tværs af kanaler?

Din benchmarking

For at din analyse skal være effektiv, bør du lave en pålidelig og data-baseret benchmarking process. Det betyder, at du bør beregne gennemsnit og finde frem til en minimumstandard over en vis periode i forhold til dette gennemsnit. Lav evt. en benchmarking for hver sociale kanal, fx Facebook, Twitter og LinkedIn, og lav den mere detaljeret afhængigt af dine mål og dine proriteringer.

Brug for eksempel din benchmarking liste en gang om måneden, og sæt løbende mål for vækst og engagement.

 Metric   List average – Period 1  List average – Period 2
 Number of brand posts
 Total engagement
 Photos posted
 Videos posted
 Engagement as % of fans
 Audience size
 Audience growth

 Eksempel på benchmarking for en given platform

Brug din nye viden

Som et sidste trin i din Social Media Competitive Analysis kan du samle al din nye viden og eksempelvis lave en SWOT analyse for din egen virksomhed, og på dine måde finde frem til dine styrker, svagheder, muligheder og trusler i din nuværende situation. En SWOT kan være et værdifuldt værktøj til at forme din social media strategi.

Ved at stille dig selv en række spørgsmål, kan du bringe den indsigt, du har opnået gennem din research, til endnu mere nytte, og finde ud af, hvilke områder du bør fokuserer på, og hvilke områder du måske gør det bedre på, end du havde forventet.

Regelmæssige og grundige analyser er centralt for din virksomhed, hvis I ønsker succes på de sociale medier. Tendenser bevæger sig hurtigt fra det ene til det andet, og det kan derfor godt betale sig at følge med i, hvad dine konkurrenter gør, og hvordan de klarer sig på de forskellige sociale medier. Selvom om det kan virke som et omfattende projekt, bliver det nemmere og mere effektivt, når først du har “skelettet” til den løbende monitorering og måling.

 

God fornøjelse med det videre arbejde! 😀

Indlægget er skrevet med udgangspunkt i data fra Simply Measured.

Skriv en Kommentar