Få flere social media fans, likes og followers

Selvom antallet af ‘likes’ er lidt af en “direktør-metric”, som dybest set ikke siger meget om vores performance, så er det nu alligevel sjovere at “tale” med 2.000 frem for 200 på de sociale medier. 

I artiklen her får du konkrete tips og inspiration til at vækste tilstedeværelsen for forskellige sociale medier.

Kom godt i gang

Formål, formål og formål. Her bør næsten alle starte. Tiden er ovre for at man blot kan sige “Like os på Facebook”. Folk er mætte og likes’ne sidder ikke længere så løst som de gjorde engang. Så nu gælder det om at have et klart formål formuleret – både til intern brug, men det skal også synliggøres på de sociale medier således at der på forhånd er forventningsafstemt. Tænk over hvem du gerne vil i dialog med, hvad du har at tilbyde, hvad folk kan forvente osv.

Hvis du har startet en helt ny side op, er udgangspunktet enten 0 eller måske 1-2 followers, hvoraf den ene er dig selv. Og så er det i arbejdstøjet. Et par tips til den indsats kommer herunder, hvorefter jeg vil anbefale dig at fortsætte med resten af tips’ne fra artiklen.

  • Læs først et par relevante indlæg på siden, så nye besøgende og potentielle followers kan se hvad de kan forvente ved at like
  • Like den selv og få evt. et par kollegaer til at gøre det samme, så der sikres synlighed
  • Bed relevante kolleger følge siden, så de kan like/dele når det giver mening for dem og deres netværk
  • Gør de sociale medier synlige på websitet og måske autosignaturer
  • Følg resten af tips’ne herunder.

Synlighed hvor I allerede taler med målgruppen

Husk at bruge alle de kanaler I allerede har til rådighed. Sender I fx nyhedsbreve ud, så hvorfor ikke gøre opmærksom på at I også findes på Facebook, LinkedIn osv. Og har I sælgere siddende som allerede kommunikerer med jeres brugere og potentielle kunder, hvorfor så ikke bede dem om at nævne jeres tilstedeværelse og evt. fremsende et link til hvor de kan følge jer?

Tænk over hvor I allerede har kontakt til den relevante målgruppe, og brug så de muligheder for at gøre opmærksomme på jeres tilstedeværelse på de sociale medier.

Og nej – det kan på ingen måde anbefales at købe sig til likes på diverse sociale medier. Brug hellere dit budget til at købe dig til øget synlighed over for en relevant målgruppe (se punkt længere nede).

Godt content

Det lyder nemt men er det langt fra… Godt og relevant indhold er som udgangspunkt din bedste og billigste entré-billet til at få flere followers på de sociale medier. Hvis du poster godt content der er relevant os som skaber værdi, er brugerne også tilbøjelige til at like og dele dit indhold. Hermed skabes der øget synlighed for andre relevante og potentielle fans og followers.

Et godt sted at starte er at analysere din eksisterende indsats. Brug fx de sociale mediers egne analytics værktøjer til at måle på, hvilke indlæg der har givet bedst respons. LinkedIn har Analytics, Facebook har Insights og Twitter har for nyligt også åbnet op for deres Analytics. Via disse redskaber kan du nemt danne dig et overblik over hvilke af dine udsendte indlæg der har givet flest klik, likes osv. Denne viden kan bruges ift. fremover at skabe mere af den “gode” slags content.

Gør indholdet nemt at dele

Det lyder måske overflødigt for nogle, men ikke desto mindre er det værd at understrege… Indholdet skal være nemt at dele fra dit site, ellers gør folk et altså ikke. Og så går du glip af masser af potentiel synlighed og potentielle nye likes. Tjek om du har share-knapper på dit website. Ikke kun Facebook, men også LinkedIn, Twitter og hvad der ellers måtte være relevant for din målgruppe.

Og overvej om folk både skal kukke like (og derved dele) din artikel/jobopslag/blogindlæg etc. samt om der også skal være et nemt link til virksomhedens tilstedeværelse på de pågældende sociale medier.

Køb dig til øget synlighed

Ind imellem må vi sande at vi ikke har fat i den rette målgruppe. Enten bevæger vi os ud mod et nyt område og en ny målgruppe emd et nyt produkt/udbud, andre gange er vi simpelthen kommet forkert igang og har måske startet med at få likes i den “forkerte” målgruppe, ift. vores målsætninger. Her kan man, på de fleste sociale medier, købe sig til øget og relevant synlighed. Ved at købe dig til øget synlighed på dit eksisterende indhold, giver du lidt væk fra starte af, samtidig med at du gøre dine potentielle followers opmærksomme på hvilken type indhold de fremover vil få fra din side.

På LinkedIn kan man fx købe sig til øget synlighed overfor en specifik målgruppe ud fra kriterier som bl.a.: titel, funktion, geografi, virksomhedsstørrelse, anciennitet og alder.Et værdifuldt værktøj hvis man ønsker at gøre en ny gruppe profiler opmærksomme på ens indhold.

På Facebook kan man også købe sig til øget synlighed ved at booste dine opslag. Også er kan du målrette indsatsen ud fra bl.a. interesser og demografi.

Del dine erfaringer

Hvad er dine bedste erfaringer ift. at få flere likes, fans og followers på de sociale medier? Del gerne dine tanker herunder.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Uddannelse i sociale medier

7 dages forløb for dig som allerede arbejder med sociale medier, men som ønsker at blive endnu skarpere.
Læs mere her