Overser du det store potentiale, der er lige for næsen af dig? Aktive medarbejdere er en unik mulighed for virksomheder til at skabe meningsfuld marketing. I denne artikel bliver du klogere på, hvordan dine ansatte og arbejdet med employee advocacy kan være en gratis guldgrube.

Men faktisk er det ikke kun virksomhederne, arbejdet med employee advocacy kommer til gavn. Det kan være lige så fordelagtigt for de ansatte at være aktive på LinkedIn, og derudover styrke deres personlige brand. Læs med her og bliv klogere på de mange muligheder med employee advocacy.

Nye veje er (måske) nødvendige

Det er ingen nyhed, at både marketing og HR kan være hårde discipliner. Men sammensætter man dem på nye måder, kan det skabe nye og mere fremkommelige veje. Forskning viser nemlig, at 52% har mere tillid til en ansat end en CEO, og desuden har ansatte 10 gange flere connections i første led end en Company Page har følgere.

Hvis bare 3% af dine ansatte deler content fra virksomheden, kan de generere 30% af de samlede visninger og kliks på netop det content. Dette er i høj grad værd at tage med i tider med hårde algoritmer på de forskellige sociale medier.

Derudover ignorerer kunderne i høj grad indhold, hvor der indgår reklame- eller annonceindhold, og på den måde kan almindelige sponsorerede opslag have den modsatte effekt.

Få fokus på content marketing og HR

Skal disse 2 discipliner kombineres er en af de bærende elementer godt content – så godt, at de ansatte vil dele det, og formidle det med egne ord. Derfor kræver en sådan indsats et samarbejde med andre afdelinger, som skal aktiveres og producere relevant indhold.

Men det er ikke kun afdelinger såsom marketing, der kan bruges til at producere indhold. Der sidder måske en ansat med en passion for et særlig område og evnerne til at formidle det eller der sidder måske en ansat, som skriver særligt godt. Der ligger derfor en mulighed i at bede om hjælp hos de dedikerede ansatte, som selv kan producere indhold – men det skal være et frit valg.

Men før de ansatte kan komme i gang med arbejdet, er der først og fremmest brug for nogle retningslinjer fra virksomhedens side af, som er beskrevet nedenfor.

Sæt klare mål og start stærkt ud

Hvad vil du gerne opnå med dine opslag? Vil du gerne skabe ”brand awareness”, øget salg eller måske nye ansatte? Det vigtige er, at du gør det klart, hvad formålet med dine opslag er, og derefter arbejder ud fra dette. Du kan selvfølgelig have forskellige formål, så det ene udelukker ikke det andet.

Det er vigtigt, at der udvælges en række personer, som er interesserede i at deltage i projektet, og som har et netværk, der passer til det overordnede formål. Det nytter ikke noget at presse det nedover dem. Det kommer der ikke noget godt ud af.

Fortæl dem om de fordele som de selv kan opnå:

  • Opbygge deres personlige brand
  • Opbygge sig selv som vidensekspert på de områder, som de er interesserede i
  • Opnå nye følgere og connections.

Ved at opbygge succeshistorier med employee advocacy, og dele det med de øvrige ansatte, kan der tiltrækkes nye kandidater, hvorved virksomhedens budskaber kan blive spredt yderligere. På den måde kan virksomheden og personerne bag opnå eksponering, som ellers ikke var mulig.

Læs mere om arbejdet med et ambassadørteam i artiklen 9 steps til succes med employee advocacy

Udarbejd eller videreudvikl’ en policy

Når dine ansatte skal dele, er det en god ide at have en solid SoMe-policy, som opsætter retningslinjer for deling og hvordan en organisation og dets medarbejdere skal færdes online. Den er til for at beskytte din virksomheds omdømme og opfordrer medarbejderne til, ansvarsfuldt, at dele virksomhedens budskaber. En SoMe-policy:

  • Sikrer dig mod juridiske og sikkerhedsmæssige risici
  • Skaber konsistens på tværs af dine kanaler
  • Giver medarbejderne mulighed for at dele med ro i sindet.

Det er vigtigt, at dine ansatte kender til dokumentet, som bør introduceres når man ”melder sig til” employee advocacy programmet. Find en komplet guide til, hvordan du laver en SoMe-policy her.

Uddan medarbejderne

Udover at der skal være en SoMe-policy, som sætter retningslinjer for de ansatte, er det en god ide at lave en workshop, hvor de udvalgte ansatte kan blive ”lært op”. På den måde sikrer du dig i mod uønskede opslag og skaber det bedste udgangspunkt og tryghed for de ansatte, når de skal dele.

Husk dem på det
Det med at dele regelmæssigt er måske ikke så nemt som det lige lyder. Derfor kan det være en god ide, udover at holde workshops, at holde små ”status-møder” på, hvordan det går, og hvor der eventuelt kan finpudses. På den måde kan man holde de ansatte på sporet, give dem støtte og de ansatte kan indbyrdes dele erfaringer – gode som mindre gode.

Mål på indsatsen og informér

Som med de fleste andre indsatser på de sociale medier, er måling alfa og omega for at kunne forbedre indsatsen. Mål effekten af de ansattes delinger på vegne af din virksomhed. Demonstrer det øgede reach som virksomheden (formentlig) har opnået. Hold dine ansatte motiverede ved at vise, hvordan delingerne har gavnet dem med bl.a. flere relevante forbindelser, anerkendelse og andet. Du kan altså skabe et samarbejde med dine kollegaer på tværs af HR og marketing for på den måde at optimere den samlede indsats.

Så hvis du arbejder med marketing, skal du måske snart få nogle gode venner i HR, og omvendt hvis du er HR, så skal du måske begynde at overveje om marketing kan hjælpe afdelingen til at nå de bedste talenter.

Vil du vide mere om employee advocacy?

Vi har samlet en række artikler på området, som kan gøre dig endnu skarpere til arbejdet:

Artiklen er skrevet med inspiration herfra og herfra.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld