Har Employee Advocacy ikke været en del af organisationens tanker i endnu, så kunne 2019 måske være året, hvor det sker? I denne artikel har vi samlet 9 gode råd til, hvordan du sikrer en succesfuld opstart af jeres Employee Advocacy program. 

Det er med god grund, at Employee Advocacy er det helt store buzzword. Ved at aktivere medarbejderne, kan du forstærke rækkevidden af virksomhedens opslag – og ikke mindst nå ud til personer, som du ellers ikke ville kunne ramme. Her er gode råd til, hvordan du får succes med implementeringen af Employee Edvocacy.

1. Ledelsen skal med på vognen

Til at starte med, skal du have ledelsen til at støtte op om projektet. Dette er ikke altid nemt, men her er nogle gode råd:

  • Skab forståelse for vigtigheden af Employee Advocacy ved at lægge vægt på de lave omkostninger og øgede ROI. Der er tale om et langt større organisk reach.
  • Præsentér, hvordan Employee Advocacy kan øge engagementet generelt, hvilket kan resultere i mere commitment til virksomheden og jeres mål.
  • Vis, hvordan det vil medføre øgede indtægter for virksomheden.

Virksomhedens ledelse bør også selv være et godt forbillede for sine medarbejdere i brugen af sociale medier. Det er derfor vigtigt, at ledelsen også selv er tilstede på f.eks. LinkedIn og lever op til virksomhedens guidelines.

Læs også artiklen: Sådan får du lederen med på SoMe-vognen

2. Lav en strategi

Hvis du skal have succes med Employee Advocacy skal du have en strategi for projektet – og derved også en række målsætninger. Dette er der intet endegyldigt svar på, men det kan omfatte:

  • Øget synlighed
  • Øget trafik til website
  • Øgede sociale actions (likes, kommentarer, delinger)
  • Lead genering (e-mails, møder mm.)
  • Konverteringer (tilmeldinger, salg mm.)
  • Få flere kvalificeret ansøgninger

Det betyder ikke nødvendigvis, at du skal sætte konkrete mål for, hvornår og hvor meget hver af medarbejderene skal generere, men lad det være en indikation på, hvad der forventes før, at det er en succes.

Målsætninger skal selvfølgelig afspejle, hvad det overordnede formål er. Der er stor forskel på, om formålet er at tiltrække medarbejdere, positionere sig eller skabe salg.

Læs også artiklen: Sådan laver du en SoMe strategi

3. Opret guidelines for professionel brug af SoMe

Det er medarbejdernes egne personlige profiler, der skal bringes i spil, og derfor er det vigtigt at udarbejde guidelines for, hvad du forventer af medarbejderne, når de er på de sociale medier. Det behøver bestemt ikke være et stramt regelsæt, men lav nogle “Do’s & Don’ts” til brugen af sociale medier i professionel sammenhæng.

Læs også artiklen: 5 tips til en social media policy

4. Udpeg en leder

Nu skal du finde en eller flere ledere, som har lyst til at gå ind i projektet, og som du tror kan bidrage positivt med gode resultater. Nogle ansvarsområder for lederen kunne være:

  • Skabe interesse for Emploey Advocacy programmet
  • Dele ideer og sparre med medarbejderne
  • Samarbejde med medarbejderne og komme med nye ideer til indsatsen
  • Løbende holde øje med, hvordan medarbejderne klarer sig.

Den ideelle leder for dit ambassadørteam, skal altså både kunne engagere og lede de andre, men bør også være vant til at benytte de sociale medier.

5. Udvælg en gruppe af medarbejdere

For at få succes kræver det, medarbejderne føler sig inddraget og ansvarlige for deres eget arbejde. I stedet for at rulle programmet ud til alle medarbejdere på en gang, kan du med stor fordel starte med en gruppe medarbejdere, der har vist, at de er interesserede i at deltage.

Vælg gerne nogle fra relevante afdelinger – og også gerne fra forskellige steder i organisationen. Det vigtigste er, at medarbejderne i ambassadørteamet har lyst. Det bliver ingen succes, hvis du skal trække noget ned over hovedet på dem.

6. Uddan medarbejderne i SoMe

Der er stor forskel på, hvordan og hvor meget medarbejderne bruger de sociale medier. Mange er måske i tvivl om, hvordan de skal bruge de sociale medier på en professionel måde. Der ligger derfor en opgave i at uddanne og træne dem i, hvordan de benytter f.eks. LinkedIn professionelt. Denne træning bør omfatte:

  • Tips og tricks til den personlige profil og til at opbygge relationer på sociale medier
  • Teknikker til personlig branding og influencer marketing
  • Mulighederne for at dele eget og andres content
  • Skab vidensdeling på tværs af teamet

7. Anerkend præstationerne

For at sikre engagement hos medarbejderne, skal de belønnes og anerkendes løbende. Opret et forum, hvor I kan dele succeshistorier og evt. fremvise resultaterne fra de medarbejdere i ambassadørteamet, der gør det ekstra godt. Overvej løbende konkurrencer, hvor de bedste belønnes.

8. Lav content til medarbejderne

Det næste skridt handler om at lave relevant indhold til medarbejderne – både artikler, infografiker, videoer, podcasts og meget mere. I arbejdet med berigende indhold til dit ambassadørteam, kommer her en række tips:

  • Lav en ”hub” eller platform, hvor medarbejderne nemt kan finde og dele godkendt indhold.
  • Giv medarbejderne konkrete links, billeder og evt. forslag til, hvad der skal skrives.
  • Inspirér ved at vise eksempler på opslag.
  • Inddrag nøglemedarbejdere til at deltage i indholdsplanlægningen.
  • Giv mulighed for, at medarbejderne selv kan bidrage med indhold, der kan deles.

Der er meget forskelligt indhold, der er relevant når det gælder Employee Advocacy. Det kan være nyheder fra virksomheden, berigende artikler, medarbejderhistorier, rapporter, jobopslag mm.

9. Mål effekten

Det kan ikke understreges nok, hvor vigtigt det er at måle effekten. Hvis du vil sikre effektiv Employee Advocacy, skal du måle og ligeledes kommunikere resultaterne ud. Baseret på formålet med indsatsen, lægges der en plan for, hvilke parametre du vil måle på. Sørg gerne for at fokusere på resultater, der kan motivere medarbejderne til at fortsætte det gode arbejde.

En anden vigtigt grund til at måle er, du får indsigt i, hvor der er plads til forbedringer, så dette kan reguleres og effektiviseres i fremtiden.

Vil du vide mere om Employee Advocacy?

Vi har samlet en række artikler på området, som kan gøre dig endnu skarpere til arbejdet:

Artiklen er bl.a. skrevet med inspiration herfra, og er oprindeligt fra november 2017.

2 Svar
  1. Fin læsning, men jeg mangler lidt om angivelse af, hvordan man sikrer, at et opslag, som medarbejderne deler, lever op til forbrugerombudmandens bestemmelser om ikke at levere skjult reklame på en privat profil fra en virksomhed, som man er ansat i. Jeg finder det selv svært at formulere, hvordan en virksomhed skal håndtere dette. hvad er jeres råd? https://www.forbrugerombudsmanden.dk/nyheder/forbrugerombudsmanden/pressemeddelelser/2018/medarbejderes-facebook-profiler-maa-ikke-levere-skjult-reklame-for-deres-arbejdsplads/

  2. Katrine

    Hej Abelone,

    Tak for din meget relevante kommentar til artiklen om employee advocacy. Forbrugerombudsmanden har præciseret, at så længe det fremgår af medarbejderens omtale/opslag, at medarbejderen er ansat i virksomheden, er det tilstrækkeligt til at overholde reglerne om skjult reklame. Dvs. at det er tilstrækkeligt, hvis medarbejderne har en headline på LinkedIn, hvoraf det fremgår, hvor vedkommende arbejder.

    Dette kan blive mere problematisk på fx Facebook, hvor der ikke er en headline, og det derfor skal fremgå i opslaget. Her er et eksempel på en tekst, hvoraf det fremgår at vedkommende arbejder for virksomheden. F.eks. ”Min kollega i [navn på virksomheden], har skrevet en spændende artikel om [beskrivelse]”.

    Jeg vil opfordre til, at man indskriver det som et punkt i ens SoMe-policy (pkt. 3 i artiklen).

    De bedste hilsner,
    Katrine, Digital Works

Skriv en Kommentar

 

LinkedIn til HR og employee advocacy

Brugen af LinkedIn til rekruttering, employer branding og employee advocacy fortsætter sin eksplosive vækst i disse år, men hvad er mulighederne? Tilmeld dig vores forløb og lær hvordan du udnytter potentialet med LinkedIn til HR og employee advocacy.
Læs mere og tilmeld dig her