Værktøjskassen til dig der arbejder med digitale medier

På Digital Works er vi glade for at dele vores viden, og vi har nu samlet en række værktøjer som du kan bruge – hvad end du skal optimere din indsats på de sociale medier, lave bedre billeder og grafikker, få styr på content-planen og planlægningen eller måske finde ud af, hvilket billede algoritmerne foretrækker. 

SEO-tools

Søgemaskineoptimering handler om at få en hjemmeside højt i Googles søgeresultater på relevante søgninger. Arbejdet med dette kan være fordelagtigt for din virksomhed – tjek disse værktøjer, som kan hjælpe dig på vej.

Google Keyword Planner – Vær på forkant med tendenserne for søgeord og juster dit indhold, så det altid er relevant i SEO-sammenhæng. Få  forslag til populære søgeord, der er relateret til din branche.

Google trend – Google Trends analyserer populariteten af ​søgninger i Google. Bliv klogere på, hvad folk søger på, få inspiration til nyt content eller i dit arbejde med SEO.

Billedredigering

De visuelle elementer er og bliver vigtige, når der arbejdes med diverse sociale medier. Du får her en række værktøjer, som hver især kan hjælpe dig med forskellige visuelle udformninger.

Canva – Canva er et værktøj, som vi selv bruger meget på Digital Works. Et simpelt, men alsidigt program, hvor du kan lave design til alle platforme – alt fra Infographics til simple billeder.

Let’s Enhance – Når du forstørrer et billede, bliver det ofte sløret og ubrugeligt på de sociale kanaler. Let’s Enhance kan skalere billeder op til 4 gange uden at forringe billedkvaliteten.

Venngage – Infographics er et godt blikfang og fungerer godt på SoMe. Lav selv Infographics fra bunden eller brug en template fra arkivet – du kan lave 5 gratis infographics.

Snappa – Med Snappa kan du lave grafik til SoMe. Brug en af de 500.000 skabeloner eller start fra bunden. En lækker detalje er, at du med få klik kan ændre formatet til en anden social platform.

Easil – design billeder eller GIF’er til dine sociale medier med Easil. Det er nemt, gratis og indeholder en række templates, som du kan bruge og søge inspiration i.

Gratis billeder

Hvis man ikke selv designer, kan det være svært at finde de vigtige visuelle elementer. Du får her tre sider, hvor du kan finde gratis billeder. Du kan bruge billederne helt som du vil – og behøver ikke at kreditere kunstneren (men det er jo god stil).

Unsplash – Her finder du et hav af billeder – mest i den fotografiske og kunstneriske ende. Søg blot på, hvilket emne du ønsker billeder fra, og find det, der passer dig bedst.

Pixabay – Igen – masser af billeder. Alt indhold frigives under Creative Commons CC0, som gør dem sikre at bruge uden at anmode om tilladelse eller give kredit til kunstneren – selv til kommercielle formål.

Pexels – En god side med masser af billeder, som også henviser til Shutterstocks betalte billeder om samme emne. Så kan du overveje, om et betalt billede egner sig bedre til dit formål.

Planlægningsværktøjer

Med et planlægning kan du skabe et bedre overblik over indsatsen på de sociale medier. Vi giver et bud på gode planlægningsværktøjer til dig.

Buffer – Planlæg dine opslag på LinkedIn, Facebook, Instagram eller Twitter. Det er helt gratis, og du kan tilføje profiler fra flere forskellige platforme.

Planoly – At poste regelmæssigt på SoMe kræver planlægning. Med Planoly kan du gratis poste og planlægge op til 30 opslag om måneden på Instragram.

Performance på de sociale medier

Hvad enten du arbejder med Facebook, LinkedIn eller en af de andre sociale medier, så er måling en helt central del af arbejdet– og der er mange måder at gribe det an på. Prøv nogle af disse værktøjer.

Test my site – De sociale medier prioriterer hurtige websites. Udfør en hastighedstest af dit site med værktøjet TestMySite, og sammenlign dig med branchens resultater.

Buzzsumo – Vil du gerne se, hvordan dit indhold performer på de sociale medier, kan du prøve det gratis værktøj Buzzsumo.

Sjove apps

Der findes et utal af apps, som kan være behjælpelige for dig, der arbejder med digitale medier – vi har samlet et par stykker, vi synes er sjove her.

InShot – InShot er en videoapp, der gør det nemt at pifte dine videoer op. Du kan eksempelvis tilføje musik, effekter, voiceovers, emojis og tekst.

Instagram

Instagram er en metode til at indfange og dele alverdens øjeblikke – både for B2B og B2C. Find et par værktøjer til mediet her.

Storeo – Med Storeo kan du dele dine videoer op i 15 sek klip, som kan sættes i forlængelse af hinanden og lave længere sammenhængende videosekvenser på din Insta-story.

Linktree – Bruger du Instagram til at skabe trafik til dit website? Så skal du kende til Linktree, der giver dig mulighed for at linke til 5 ekstra links i din bio. Dette giver en unik mulighed for at sende dine følgere til både fast og nyt content.

Andre værktøjer, som du skal kende

Her finder du lidt af det hele, men som i den grad stadig er relevant!

Emojipedia – Med Emojipedia kan du nemt finde emojis og bruge dem i dine opdateringer på sociale medier fra computeren. Mobilens emoji-keyboard bliver overflødigt med dette værktøj.

Dribbble – Brug for inspiration til visuelle elementer? På Dribbble deler designere deres porteføljer. Bliv inspireret, og begynd dit eget design-arbejde i dag. Kan både bruges som app eller online. 

Grammarly – Med Grammarlys tastatur kan du tilføje et ekstra tastatur til din smartphone (lige som emoji-tastaturet), der hjælper dig med at kontrollere stavning og grammatik på fx dine SoMe-posts.

Pocket – Kender du det – du ser en god artikel (måske fra Digital Works), video eller andet, som du gerne vil læse, men ikke lige har tid til? Pocket lader dig gemme ting, så du kan læse dem, præcis når du har tid.

Kender du til andre gode værktøjer?

Så hører vi gerne fra dig i kommentarsporet.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vi tilbyder en Master Class til dig, der allerede arbejder med de sociale medier, og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere om forløbet her