Sådan laver du de bedste “Insta-stories”

Buffer har for nyligt lavet en analyse af 15.000 Insta-stories fra 200 af de største brands i verden. Vi giver dig de vigtigste pointer fra analysen, som du kan bruge til dine egne “Insta-stories”.

Omkring 400 mio. mennesker rundt omkring i verden bruger Instagram stories hver eneste dag – og tallet vokser for hver dag der går. Formatet ”stories” er enormt populært, og det er ikke kun almindelige mennesker, der kan bruge det. Virksomheder kan også have stor gavn af formatet, da det er en god måde at få følgernes direkte opmærksomhed og er et godt medie til at skabe engagement.

Lad os dykke ned i et par facts som du kan bruge, hvis du arbejder med, eller skal til at arbejde med, stories.

Det optimale antal stories

Hvor mange stories er det optimale antal at poste? Det er der delte meninger om – og det er fordi resultaterne varierer afhængigt af virksomheden. I analysen har Buffer kigget nærmere på, hvor mange individuelle stories i træk, der ses til ende indenfor de 24 timer de eksisterer.

Her er de kommet frem til, at det optimale antal stories ligger i mellem 1 og 7 – og her vil de altså opnå flest eksponeringer. Efter den 7. story falder gennemførelsesprocenten med 70%.

Men husk på at sociale medier sjældent er ”one size fits all”, og derfor er den bedste måde, at finde frem til din virksomheds optimale længde, at teste. På trods af, at det anbefales at poste mellem 1-7 stories, så ser top 20 virksomhederne stadig en gennemførselsprocent på 55% på stories med over 20 klip – altså heller ikke dårligt.

Bedste tidspunkt at poste stories

Der er mange ting der spiller ind, når du skal poste på Instagram og forsøge at overvinde algoritmerne. En af måderne at overvinde dem på, er at poste på de helt rigtige tidspunkter – og her er der 4 tidsrum, som gør det særligt godt. Ud fra undersøgelsen er de bedste tidspunkter at poste:

  • Mellem Kl. 4 og 6
  • Mellem kl. 8 og 10
  • Mellem kl. 12 og 14
  • Mellem kl. 20 og 22

Der er ingen klar forklaring på, hvorfor netop disse tidspunkter fungerer særlig godt, men det er formentlig fordi brugerne har lidt ekstra tid i ovenstående tidsrum – før arbejde, i frokostpausen og om aftenen efter arbejde.

Post dit bedste content først

Analysen viser, at det i gennemsnit er i den første og sidste story, at brugerne forsvinder. Det betyder, at den første story er enormt vigtig, og det er her du skal fange dine brugeres opmærksomhed, hvis ikke du vil miste dem.

Der er mange måder at fange sine brugere på, og AirBnB er et godt eksempel. AirBnB afslører langsomt mere og mere, hvorved brugerne opfordres til at se videre for til sidst, at afsløre svaret i den sidste story. Se eksemplet nedenfor.

Vær konsistent

400 mio. bruger Insta-stories hver dag, hvilket naturligt nok betyder, at der er mange stories derude – og i mellem dem alle, vil man som virksomhed gerne være genkendelig.

Derfor er et godt tip, at være konsistent i udtrykket og dermed blive mere genkendelig for dine brugere. Vælg en farve eller et udtryk, som brugerne kan genkende dig på.

Et eksempel på et simpelt og genkendeligt look kan ses hos North Face:

Tips til dine stories:

  • Brug et baggrundsbillede til at fortælle en historie
  • Brug en kort tekst til at formidle budskaber
  • Anvend logoer og simpel grafik

Analysér på dine egne data

Selvom en analyse af andres data er en god rettesnor, så finder du de bedste data i dine egne. Når du analyserer dine data, kan du bruge dem til at blive endnu bedre til at lave stories. Du kan måle på:

  • Færdiggørelsesprocent
  • Rækkevidde og ”impressions”
  • ”Exit-rater” ift. hvilket nummer story i rækken der nås til
  • Tidspunkt
  • Længde

Værktøjer til at arbejde med stories

  • Linktree – giver dig mulighed for at linke til 5 ekstra links i din bio. En unik mulighed for at sende dine følgere til både fast og nyt content.
  • Keyhole – track gratis dine hashtags på Instagram. Indtast hashtagget, og få data om antal indlæg, brugere, visninger, rækkevidde, demografi, stemning omkring hashtagget mm.
  • Gramblr – upload billeder eller videoer direkte fra computeren. Du har stadig alle funktionerne, du kender – redigering, beskæring, filtre osv. – og derudover kan du planlægge opslag.
  • Tagwinbruges til at opsætte adgangskriterier for en konkurrence. Det kan være krav for deltagelse fx at følge din konto eller like et opslag. Følg med i, hvem der deltager og udvælg en vinder.
  • App: Lisa en app som kan analysere billeder og anbefale det, som algoritmen mener vil blive set mest på Instagram. Lisa foreslår også relevante hashtags, som du kan bruge med billedet.

Har du erfaring med story-formatet, hører vi gerne fra dig i kommentarerne.

Se den fulde analyse her.

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Master Class i sociale medier

På vores Master Class lærer du at arbejde effektivt med de sociale kanaler.
Læs mere her