Med 530 mio. brugere, er LinkedIn godt på vej mod ”netværksstjernerne”. Vi har samlet 5 LinkedIn trends, som du bør have med i dine overvejelser i arbejdet med LinkedIn i 2018. 

Nyhedsfeed

Antallet af brugere på LinkedIn er vokset de seneste år, og dette er selvfølgelig en trend, som LinkedIn ønsker skal fortsætte. En af måderne LinkedIn kan fastholde og tiltrække brugere på er ved at gøre oplevelsen for brugerne endnu bedre.

Den seneste tid har LinkedIn opdateret gruppe-universet og implementeret en algortime, der mindsker irrelevant indhold. Det tyder derfor på, at LinkedIn i fremtiden vil lancere endnu mere for de businessorienterede brugere, så de fortsat bruger tid på LinkedIn.

Læs mere om opdatering af gruppe-funktionen på LinkedIn her.

Mere indhold – og det relevante af slagsen

I 2016 offentliggjorde brugerne på LinkedIn 130.000 artikler, og i 2017 var tallet helt oppe på 377.000 artikler. Dertil er ”indhold” i sin brede forstand blevet offentliggjort 73 mio. gange i 2016. Det moderne menneske har i dag travlt og gider ikke bruge tid på irrelevant indhold – det er måske også derfor at både LinkedIn og Facebook har gjort det til deres mission i 2018 at fremme det relevante indhold med ændrede algoritmer. Men brugerne ikke blot offentliggør mere, de DELER mere – og det er pointen. De deler. Trenden går derfor på, at dele indhold, som andre brugere rent faktisk kan bruge til noget.

Hvilket indhold trender så? 

Det er spørgsmålet – fordi mens de fleste udgiver korte artikler (under 1000 ord), så er det mest delte indhold noget længere (1000-3000 ord). De mest delte typer indlæg er ”how-to”-indlæg, som kan hjælpe brugerne i deres professionelle liv. Så hvis du skal udgive et vellykket stykke indhold bør du have praktik, professionalisme og personlighed for øje. Det skal være noget som folk kan bruge i den ene eller den anden forstand – en ”how-to” er god, men det er relevant indhold, som kan vise dig som en inspirerende foregangsmand også. Nøgleordene i 2018 er derfor: relevans, relevans, relevans!

Databaserede funktioner

Med LinkedIn’s mængder af data og informationer omkring deres brugere, er det ikke så underligt, at de over tid er blevet en afgørende platform for både headhuntere, jobsøgende marketingfolk og sælgere. LinkedIn kan nemlig bruge deres data til at give en indsigt i din potentielle faglige fremtid – og med 530 millioner brugeres karrierehistorik, må det antages, at de kan give nogle velovervejede bud på dette. LinkedIn kunne dog være endnu skarpere og med Microsoft’s ressourcer bag dem, kunne man forestille sig, at LinkedIn formentlig vil komme yderligere forbedringer på denne front i det kommende år.

Video er det nye (gamle)

Det er ingen hemmelighed, at video er i eksplosiv vækst. Facebook voksede på 14 måneder fra 1 billion views til 8 billioner pr. dag, Snapchat gik fra 4 til 10 billioner på mindre end et år og videoforbruget på Instagram er vokset med 150% det sidste år. Tallene taler sit eget sprog og samme historie gør sig gældende på LinkedIn. Brugerne er 20 gange mere tilbøjelige til at dele videoindhold end nogle andre slags posts, hvorfor video spås til at være en voksende trend på LinkedIn i 2018.

Video på LinkedIn 

LinkedIn’s videofunktion er knapt så avanceret som på fx Snapchat og Instagram, men det er funktionelt og ligetil. Derudover er det, ud fra ovenstående tal, værd at overveje for dem, som ønsker at booste deres tilstedeværelse på LinkedIn – både personligt og ift. virksomheder. Det giver muligheden for at skille sig ud på LinkedIn og ikke mindst nå bredere ud.

Overordnet er alt det du deler et udtryk for, hvad du står inde for, og hvad du ønsker andre skal vide – både personligt og fagligt – det kan være alt fra egne artikler til deling af relevant indhold, hvormed du kan fremstå videns tung på emner fra din branche.

Video er lige nu tilgængelig på de personlige profiler og næste step er forhåbentlig, at de bliver tilgængelige til Company Pagen for alle (kun nogle har denne funktion indtil videre). Det er dog muligt at indsætte links til video, og du skulle måske overveje, hvordan din virksomhed kan bruge video på jeres Company Page i fremtiden?

Facts: videoer på LinkedIn må vare helt op til 10 min (det anbefaler vi ikke) og tæller det som et ”view” efter blot 3 sekunder. Videoen starter automatisk uden lyd når du scroller forbi – overvej derfor undertekster.

Brug medarbejderne

Der er sket en stor udvikling i, hvordan vi driver vores virksomheder og generelt er strukturen blevet mere flad. Det betyder, at den ”almindelige” medarbejder har fået mere indflydelse – og med god grund.

Det er nemlig ikke kun CMO’en eller CEO’en, der med deres personlige brand, kan drive eksponeringen af virksomheden. Der er brug for medarbejderne i arbejdet med at eksponere for at øge rækkevidden af virksomhedens budskab. Ved at få medarbejderne med på vognen, og få dem til at dele og like indhold fra jeres virksomhed, kan i ikke blot øge rækkevidden og få delt indholdet mere, men i kan ligeledes sende et signal om, at der sidder kompetente medarbejdere hele vejen rundt i virksomheden. Dette kan gøre jeres brand stærkere udadtil.

Flere og flere får øjnene op for, at det kan være lønsomt at inddrage sine medarbejdere, og det er ikke så underligt, at dette er en trend på LinkedIn i 2018.

Hvis du vil vide mere om Employee Advocacy, så har vi samlet en række artikler nedenfor, som måske kan hjælpe dig:

Hvilke trends ser du på LinkedIn i 2018?

 

 

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Digital Works

Måske noget for dig?

Brug LinkedIn i salget

LinkedIn kan være en værdifuld kilde til nye kunder, genetablering af kontakten til tidligere kunder samt til skarp faglig berigelse af dit netværk, hvis du anvender det korrekt.
Læs mere her