Det er ikke altid nemt at navigere på LinkedIn – dette gælder både de garvede og dem, som er nye i ”gamet”. Vi giver derfor 18 do’s and dont’s, som du kan bruge i din færd på det professionelle netværk, LinkedIn.

Det er “go” at være personlig

Hvis du vil skabe nye værdifulde connections, er det en god ide at være personlig i samtlige af dine anmodninger om at connecte – både overfor dem du kender, og i særdeleshed overfor dem du ikke kender.

Fokuser derfor på at sende en personlig anmodning, hvor du viser, at du har researchet på personen samt giver brugeren i den anden ende en ide om, hvordan i kan berige hinandens netværk.

God stil med en “velkomstbesked”

Send en ”velkomstbesked”, når du har connectet med en. Dette er forskellen mellem blot at tilføje nye kontakter for at få flere, og det at skabe relationer, som du kan bruge i fremtiden.

I din besked kan du fx takke dem for forbindelsen og vise interesse i dem ved eksempelvis noget indhold de har delt eller synliggøre, hvordan i kan berige hinandens netværk.

Irrelevante beskeder er spam

Graden af spam afhænger selvfølgelig af modtageren, men generelt er spam karakteriseret ved indhold, som modtageren ikke finder værdi i.

Vær derfor specifik i enhver besked og send kun indhold afsted, som du mener, modtageren finder relevant. Pas på med at anvende automatiske beskeder, da du i mindre grad kan selektere i, hvad den enkelte finder relevant end du personligt er i stand til.

Tip: Det er et “no-go” at sende salgsrelateret indhold i den første besked.

Svar på beskeder

Det er sjældent, at andre skriver en besked for ikke at forvente et svar. Det er god stil, at svare på beskeder og endnu bedre stil, at svare forholdsvis hurtigt. Tjek derfor din indbakke jævnligt, og besvar evt. med et ”svarer i morgen”, hvis du er optaget resten af dagen.

Tip: Du kan slå “læst” funktionen fra – på den måde er du mindre forpligtet til at svare lige, når du har læst den.

”Who’s viewed your profile”

Tjekker du nogensinde, hvem der har været inde på din profil? Hvis ikke, så går du muligvis glip af interessante personer, som allerede har vist interesse for dig. Du er blevet søgt frem, men der er ikke faldet en invitation til at connecte af – dette er ikke ensbetydende med, at du ikke kan række ud til dem, hvis du finder dem interessante. Inviter dem til at connecte, og send naturligvis en besked med om, hvorfor i bør connecte – nævn ikke nødvendigvis, at de har besøgt din profil.

Tip: Med en gratis profil kan du se de seneste 5 LinkedIn-profiler, der har besøgt din profil under “Who’s viewed your profile”. Dette forudsætter, at du har en åben profil, hvilket betyder andre også kan se, at du besøger deres profil. Dette redigeres under privatindstillingerne.

Professionelt profilbillede er “go”

Det kan ikke komme som en overraskelse for nogen, at vi mennesker er visuelt anlagt. Ifølge LinkedIn ses profiler med profilbilleder 14x mere end dem uden – forpas derfor ikke chancen for at blive set, og give et godt førstehåndsindtryk til dine besøgende. Det er derfor et kæmpe “go” at have et professionelt profilbillede.

Kan din profil klare WIIFM-filteret?

Så tænker du nok, ”hvad pokker er WIIFFM-filteret”? Det er et ”filter” som de fleste mennesker ubevidst bruger, og som scanner ud fra: ”what’s in it for me”?

Din profil skal derfor afspejle, hvad du kan gøre for mulige kunder eller samarbejdspartnere – ikke lange beskrivelser om, hvad dit produkt er, men hvad det kan gøre for dem. Tal derfor direkte til din målgruppe – brugeren skal vide, at de er landet det korrekte sted, og du er mand/kvinde for at løse deres problem.

Synligt navn er “go”

For det første er det imod LinkedIns regler at have andet end dit navn som dit navn. For det andet, og måske endnu vigtigere, kan andre brugere nemmere finde dig, hvis du skriver dit fulde navn – og gerne med genkendelige mellemnavne, som skiller dig ud fra de andre Niels Hansen’er.

Tip: Det er ikke tilladt at anvende kælenavne eller tilføje andre personlige oplysninger i navnet – såsom email eller telefonnummer.

Sig farvel til den kedelige headline og summary

Du har blot få sekunder til at gøre dit førstehåndsindtryk – så giv et godt indtryk på de mest synlige steder. Det første andre ser, udover det professionelle billede, som du nu har tilføjet, er din headline og begyndelsen af dit summary – disse elementer bør derfor være fængende og fortælle noget om dit professionelle liv.

Læs også: Hvordan udfylder du din profil på LinkedIn.

Aktivitet .. eller mangel på samme

Det er nemt for folk at se, hvor aktiv du er på LinkedIn – og aktivitet er godt. Når du er aktiv og til stede, er der mulighed for at du kravler op og bliver ”top of mind”, hvilket er essentielt.

Vær aktiv og synlig ved at poste en gang i mellem – du kan måske endda kaste dig ud i at skrive en artikel. Deltag i samtaler, kommenter, tag’ og del gerne når du finder noget relevant – men husk at have fokus på berigelsen. Det skal skabe værdi for dit netværk.

Læs også: 5 steps til en vellykket LinkedIn-aritkel

Privatindstillinger

Beskyttelse af personlige oplysninger er der for din skyld, men glem ikke, at dette er en professionel platform til netværksdyrkning. LinkedIn er det sted, hvor du deler din faglige baggrund – og ikke alle dine personlige oplysninger og familiebilleder.

Med det for øje, bør du lade din profil være offentlig, vise hvad du kan og sørge for at dit fulde navn er synligt for dine connections.

Ingen connections til email-lister

Det er ulovligt og et kæmpe ”no-go” at bruge dine connections oplysninger til din nyhedsbrevsliste. De har ikke givet tilladelse til, at du må bruge deres oplysninger der, så hold dig væk fra dette lille trick.

Beviser er “do”

LinkedIn har gjort det nemt at vise dine kompetencer på en troværdig måde gennem ”reccomendations”, ”skills” og ”endorsements”.  Disse funktioner er et kæmpe ”do”, da disse beviser, at andre kan stå inde for dine kompetencer, har været glade for at arbejde sammen med dig og modtaget tilfredsstillende resultater. Dette styrker din troværdighed og viser, at du er leveringsdygtig i det du påstår du kan.

Plej dine forbindelser

Plej dine LinkedIn-forbindelser ved at engagere dig. LinkedIn informerer dig ofte når nogen har skiftet job, har jubilæum eller andet, hvilket er en god mulighed for at række ud, pleje og sige tillykke i en personlig besked.

Det samme gælder når nogen reagerer på dit content – husk at svar tilbage på kommentarer eller delinger med et tak eller en personlig besked.

Del berigende indhold

At dele indhold er vigtigt for at være ”top of mind” i dit netværk – men kun hvis det er det rigtige indhold og anses for værdifuldt hos modtageren. Når du deler indhold på LinkedIn, uanset om det er dit eget eller andres indhold, så bør målet være at skabe værdi for netværket.

Du kan både dele til hele netværket eller enkelte personer, som du mener kunne have gavn af indholdet.

Introducer connections

Understøt og hjælp dine connections ved at præsentere dem for mulige connections, som kan gavne dem. På den måde plejer du fortsat dine connections og viser samtidig, at du er ude på at hjælpe.

Hold en positiv og professionel tone

Dette er et ”do” uanset, hvor du befinder dig. Men husk, at LinkedIn ikke er det samme som Facebook eller Twitter – hold derfor en professionel tone, som understøtter din professionalisme.

Brug LinkedIn-grupper

LinkedIn-grupper kan være af stor værdi. Grupper er et godt sted at udvide netværket. Find derfor ud af, hvilke grupper dine kunder befinder sig i. I grupperne kan du søge svar på problemer eller vise dig som brancheekspert ved at besvare andres spørgsmål. Dette kan være af værdi for både dig personligt og for den virksomhed du repræsenterer.

 

Artiklen er skrevet med inspiration fra denne infographic.

2 Svar
  1. Ret god tjekliste for LinkedIn, fik selv lige kørt min profil helt igennem.
    Det sværeste er klart at holde en rød tråd i at dele indhold.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Digital Works

Måske noget for dig?

Brug LinkedIn i salget

Brugt rigtigt kan LinkedIn være en værdifuld kilde til nye kunder, genetablering af kontakten til tidligere kunder samt til skarp faglig berigelse af dit netværk. Lær hvordan du bruger mediet mest effektivt på dette kursus.
Læs mere