Twitter og Facebook kan være uundværlige værktøjer for virksomheder, der ønsker at skabe engagement og relationer til deres kunder. Men hvor aktive er de sociale medier selv på de selvsamme platforme og hvor gode er de til at interagere med deres fans?
Ifølge en artikel på Mediabistro er der stor forskel på, hvor socialt de sociale medier agerer. Artiklen henviser til en undersøgelse foretaget af den sociale medievirksomhed Expion, som har sammenlignet, hvordan de otte største sociale medieplatforme interagerede med deres fans på Facebook fra den 1. januar – 31. juli 2012.
Førsteplads til Facebook
Ud af de otte sammenlignede sociale brands: Facebook, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram, Stumbleupon, Tumblr og Foursquare, indtog Facebook en overlegen 1.plads, med en engagement-score på 16,26. Denne score blev opgjort i forhold til, hvor mange kommentarer og likes det pågældende brand modtog på Facebook for hver af sine statusopdateringer opgjort pr. 10.000 fans.
Til sammenligning fik Pinterest en 2. plads med blot halvt så stor en score på 8,17.
Dermed løber Facebook med titlen, som det mest sociale, sociale brand. Til gengæld mestrer StumpleUpon og LinkedIn overlegent disciplinen i at aktivere folk i forhold til at skabe kommentarer og opdateringer på brandets egen Facebook-væg, mens Facebook og Twitter, overraskende nok, indtager en delt sidsteplads i denne disciplin.
Du kan få et dybere indblik i de sociale mediers sociale performance i nedenstående infographic.
Hvor godt klarer din side sig?
Du kan selv få indblik i hvor godt din Facebook-side klarer ved at benytte et værktøj til at måle indsatsen, fx edgerankchecker.com.