Astro Teller fra Google(x) på SXSW

Et af årets mest inspirerende indlæg på SXSW konferencen var, da Astro Teller fra Google’s såkaldte ”Moonshot factory” Google(x) fortalte om deres tilgang til innovation.

Astro Teller delte både erfaringer og tanker om Google Glass projektet, samt fortalte om vilde ballon-projekter og førerløse biler.

Hvad er Google(x)?

Google(x) er Googles semi-hemmelige afdeling, hvor der udvikles vilde og nogle gange lidt skøre ting. Projekter som Google Glass kommer fra x-afdelingen, men det er også mere seriøse og samfundsrelevante projekter, som en kontaktlinse der kan måle blodsukkerniveauet hos diabetespatienter samt en lille nanopartikel, der kan spore sygdomme direkte i vores krop. Afdelingen styres af videnskabsmanden Astro Teller, som har titlen “Captain of Moonshots”.

Google(x)

Fail fast

Fælles for alle deres projekter er en gennemgående tilgang til at lave fejl hurtigt i processen og så lære af dem. ”Fail fast” blev der sagt mange gange i løbet af præsentationen, og dette er primært ud fra tankegangen om at få de essentielle learnings fra brugere og lign. så hurtigt som muligt i processen, for ikke at spilde unødig tid og penge.

Jagten på at fejle er så gennemgribende i deres arbejde, at de nærmest føler at de fejler, hvis de ikke formår at fremprovokere fejl i testfasen.

Google Loon

Project Loon handler kort og godt om at sikre nem adgang til Internet for hele kloden, eftersom adgang til net og dermed viden er afgørende for udvikling. To tredjedele af verdens befolkning har ikke adgang til internettet, og det vil Google lave om på. Ved hjælp af kæmpestore luftballoner som sendes ud i rummet, skal der skabes internetadgang til de lande, som ikke har det i dag. Ballonerne vil kunne flyttes, således at de fx kan diregeres hen til et katastrofeområde, og derved hurtigt sikre netadgang.

Læs mere om Project Loon her.

Google Glass

Google Glass behøver nok ikke nogen yderligere introduktion, for stort set alle har hørt om projektet. Og måske det skulle vise sig af være en af projektets udfordringer. Astro Teller fortalte på SXSW, hvad han synes var gået godt med Google Glass projektet, men også hvad der kunne have været gjort anderledes eller bedre.

Han var tilfreds med tidligt i processen at involvere de ”rigtige” brugere for herved at få reel feedback. Netop den del af processen udtrykte han som værende helt essentiel for innovation og udvikling. Derimod virkede han lidt ærgerlig over, at de ikke havde formået at kommunikere klart, at der var tale om en prototype der skulle betatestes, og altså ikke et færdigt produkt. Han indrømmede også at Google selv har haft en stor rolle i at markedsføre produktet forkert og ligefrem opsøge PR, hvilket medvirkede til den måske forkerte opfattelse af projektet.

Mange har haft travlt med at udråbe Google Glass som et dødt projekt – det var dog ikke umiddelbart den opfattelse vi fik fra Astro Teller – så det bliver spændende at følge.

 

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld