”Her hviler endnu et offer på LinkedIn slagmarken”, kunne være en mulig konklusion, når ivrige kommercielle profiler har gjort i Social Selling nælderne. Opdateringer som ”Har lige landet stor ordre… hvor er livet dejligt” eller ”Vores nye system er helt unikt, kontakt mig for yderligere information”.
Måske desperate handlinger fra desperate folk, som er bagud på budget eller som tænker, det er sådan LinkedIn bruges til Social Selling.
Er du læser af vores nyhedsbreve, artikler eller LinkedIn-bøger vil du vide, at vi mener, at den gyldne regel på Social Selling rejsen er berigelse.
Derfor en kærlig opsang til alle, som ønsker at undgå en kommerciel fiasko på LinkedIn.
- Husk altid at skrive en personlig hilsen, når du sender en invitation til at connecte. LinkedIn standardteksten er no go. De fleste trykker ”ignore” (medmindre de kender dig rigtig godt) og tænker ”Sikkert én, som vil sælge mig noget”. Hvor tit connecter du med folk, du ikke kender?
- Undgå at sende en masse invitationer ud til alle mulige profiler, som ser spændende ud pga. deres titel og virksomhed i håbet om, at de bider på krogen.
- Dine opdateringer er ikke relevante for alle. Det er både en ulempe og fordel, at en opdatering kan spredes hurtigt. Nogle gange (mere og mere efterhånden) tænker jeg, ”hvad interesse har det for mig?”, når jeg ser gennem nyhedsstrømmen. Hvornår har du sidst oplevet faglig værdi i din LinkedIn-inbox, hvor afsenderen ønskede at give dig faglig inspiration, som kunne transformeres til konkrete handlinger i netop din virksomhed?
- Undgå at dine opdateringer kun handler om, hvor godt det går i virksomheden eller med dig personligt. Hvis du presser det ene kommercielle produktbudskab ud efter det andet, er det bye bye til berigelsen.
- Flyt ikke ind med salgsbassen under armen i dine LinkedIn-grupper og begynd at hive i salgsstrengene i stil med punkt 4. Dine fælles gruppemedlemmer og ejeren bliver hurtig træt af dig, og så kommer dine diskussioner hurtigt i promotion kassen.
- Forsøg ikke konstant at få dit netværk til at introducere dig til deres. For at bruge denne funktion, skal dit netværk kende dig rigtig godt (og omvendt) samt vide hvilken værdi, du kan tilføre deres netværk. Hvis du er positioneret som personen der fylder og støjer, er der næppe nogen hjælp at hente.
God fornøjelse med at undgå Social Selling brændenælderne i fremtiden.
Følg vores side om Social Selling på LinkedIn, hvor vi løbende vil poster artikler, cases og grafer omkring arbejdet med social selling på B2B markedet.