OBS! Tags vil fra den 31. marts 2017 blive fjernet fra den gratis version af LinkedIn og i stedet blive en del af det betalte produkt, Sales Navigator. Læs mere her (opdateret den 14. december 2016).

Bruger du tags i dit salgsarbejde på LinkedIn? Hvis ikke, så går du glip af et værktøj, der i høj grad kan hjælpe dig med en mere systematisk salgsproces samt større effektivitet på LinkedIn. 

Hvad er LinkedIn Tags?

Tags er en måde hvorpå du kan kategorisere dine kontakter på LinkedIn. Hvis du aldrig har ‘tagget’ nogen på LinkedIn før, vil du automatisk kunne vælge mellem tre generiske tags (group members, friends, colleagues), men værdien ligger i, at du rent faktisk selv kan oprette en lang række brugerdefinerede tags (helt op til 200 tags).

Du kan både ‘tagge’ en given person, når du er inde på vedkommendes profil og klikker på ‘Relationship’ (se billede), eller ved at gå ind under “connections” på LinkedIn, og herfra tagger dit netværk.

 

Du kan oprette dine egne tags, så du kan tilpasse funktionen til netop dit behov, og du kan oprette op til 200 tags. En profil kan sagtens have flere tags, og personen kan ikke se hvordan du har valgt at organisere vedkommende.

 

Derfor bør du bruge LinkedIn Tags

LinkedIn tags giver dig mulighed for, at arbejde mere strategisk med dine LinkedIn connections. De tre største fordele ved arbejdet med tags er:

1. Du kan nemt og hurtigt filtrere og organisere dine connections.

2. Du kan sende gruppebeskeder ud til hele 50 personer på samme tid.

3. Du gør det lettere for dig selv, at skelne mellem forskellige segmenter af dine forbindelser – baseret på oplysninger, som du selv har tastet ind, og som ikke står på deres profiler.

Tips til at bruge LinkedIn Tags

1. Lokationsbaserede tags

Tagging baseret på lokation kan være en effektiv kategorisering for f.eks. virksomheder med et lokalt fokus der fokuserer sin indsats på et bestemt område, eller hvis virksomhedens indsats er delt op i forskellige regioner eller lande.

Uanset om virksomheden fokuserer lokalt, nationalt eller internationalt kan det være praktisk at opdele ‘connections’ efter geografisk placering.

2. Kunder 

Dine kunder er selvfølgelig det vigtigste for din virksomhed, og derfor kan det være en god ide at kategorisere disse med tags – f.eks. ved at tagge alle med et ‘kunde’-tag eller opdele dem i forskellige kundegrupper, så de nemt og hurtigt kan søges frem.

3. Potentielle kunder

Måske det kan være en god idé, at tagge potentielle kunder, som du ønsker at starte en dialog op med i den nærmeste fremtid? Du kan tagge dem, som du f.eks. ønsker at approache med berigende content, eller du kan tagge dem ift. industri eller jobtitel.

4. Influencers 

Er du connected med mange meningsdannere og influencers indenfor din industri eller branche? Så kan det måske være en god idé at tagge dem, for at skabe et overblik.

5. Mediekontakter/journalister

Laver du PR i virksomheden er det bestemt ikke en dårlig idé, at have et fuldt overblik over hvilke journalister og mediefolk, som du har i dit netværk på LinkedIn.

6. Strategiske partnere

Har du mange samarbejdspartnere på tværs af virksomheder og organisationer? Så kan det være en god idé at tagge dem, så du har styr på dem i dit netværk.

7. Events

Holder du events såsom morgenmøder eller seminarer? Så kan det være en stor hjælp at tagge både de connections, som du ønsker at invitere til dit næste event samt dem, der allerede har deltaget på virksomhedens events.

Hvordan bruger du LinkedIn Tags?

Vi vil meget gerne høre jeres egne erfaringer med LinkedIn Tags i kommentarfeltet herunder.

Del & udskriv side


Kommentar