Annoncørers stigende interesse for de målrettede annoncemuligheder har det seneste år bevirket at Facebook’s totale omsætning i skrivende stund, udgør estimeret omkring 1 mia. dollars. Der er kommet fart på omsætningen det forgangne år og baggrunden er åbenlys.

Af Nicolai Hæggelin

Baggrunden er rigtig stærke segmenteringsmuligheder! Et eksempel er, hvis jeg er et mindre børnetøjsfirma, der ønsker at markedsføre min forretning udelukkende overfor kvinder mellem 25 -35 år kun i København, kan dette som udgangspunkt gøres til interessante cpm eller cpc priser overfor 90.000 kvinder, som udgør målgruppen. Stærk målretning som vi kender det fra offline-verdenen, hvor butikker køber annoncer i lokalaviser ud fra geografiske områder og målgrupper.

Omsætningsfesten er formendeligt kun lige startet for Facebook, baggrunden er at de mest professionelle annoncører og bureauerne har købt Facebook gennem nogen tid og stået for væksten. Nu kommer næste ryk i form af mindre annoncører som vil udnytte den store viden Facebook’s simple annoncesystem åbner op for. Ej heller at glemme, Facebook Places som lige er lanceret (dog ikke i DK endnu).

Men men, træerne vokser jo sjældent ind i himlen.…. For som de professionelle annoncører ved, virker Facebook ligesom Google og derfor skal indsatsen, annoncerne og udbyttet monitoreres konstant.
Husk også at vi kun kan segmentere ud fra de ting folk skriver – ærlighed er en dyd.

En anden ting at have for øje er, at annoncerne er push og tager de mere end 2.524.540 millioner danskere imod push-annoncer med kyshånd (selvom de er meget målrettede), når de er på et socialt medie?

Erfaringen viser for mange at hvis vi udelukkende fokuserer på klikraten er dette et vanskeligt mål. Hvornår har du selv sidst klikket på en annonce på Facebook?
Og den stigende reklamelede hjælper ikke på dette… Det bør lige tages til note at 926.000 danskere har frabedt sig markedsføring på mail, adresserede breve, på mobilen eller fastnet telefonen. Den liste hedder Robinsonlisten og må betragtes som et værn imod push.

Vi er ofte på de sociale medier for at føre en dialog med familie, venner og følge begivenheder i et hyggeligt forum. Passer annoncer som bliver presset ned i halsen her? Eller er Apps i pull form mere oplagt?

Hvad tænker du om skismaet mellem push og pull på Facebook? Har du erfaringer med annoncering du gerne vil dele, så giv lyd herunder.

2 Svar
  1. Senest er Facebook kommet med en lille opdatering på annoncerne…

    Tidligere har url’en som annoncen linkede til væres skjult – siden i nat vises linket nu lige under overskriften. Denne opdatering giver brugerne større gennemskuelighed.
    Det bliver altså nu nemmere for den enkelte at vurdere om det er et site man har tillid til inden der klikkes på annoncen.

    Læs mere i dette blogindlæg fra Nodes: http://www.nodes.dk/blog/stoerre-gennemsigtighed-pa-facebook-annoncer/

Skriv en Kommentar