Det bedste tidspunkt at poste Facebook-indhold på

Et spørgsmål vi ofte hører, når vi er ude hos kunder, er: “Hvornår skal vi poste indhold på Facebook?” (og på alle andre sociale medier for den sags skyld). Et spørgsmål, der (desværre) ikke findes ét entydigt svar på. I denne artikel forklarer vi hvorfor, og vigtigst af alt sætter vi fokus på, hvilke taktikker du kan afprøve i din virksomhed eller organisation for at finde jeres bedste Facebook-tidspunkt.

Denne artikel er opdateret 30. marts 2020. 

Undersøgelser og anbefalinger af tidspunkter

Der findes et utal af undersøgelser om, hvornår man bør poste indhold på Facebook. For at illustrere bredden i konklusionerne, har vi samlet nogle eksempler nedenfor:

  • Torsdag og fredag mellem kl. 13-15 [Hubspot]
  • Torsdag kl. 20.00 [TrackMaven]
  • Mellem kl. 13-16 sidst på ugen samt i weekenden [CoSchedule]
  • Tidlig eftermiddag i løbet af ugen samt på lørdage [Buffer]
  • “Off peak-tidspunkter” fungerer bedst [Buzzsum0].

Det perfekte tidspunkt findes ikke, men…

Facebook er et af de største sociale medier på verdensplan og ikke mindst, hvis du kigger på Danmark. Med mange brugere kommer naturligvis også en bred mangfoldighed – denne mangfoldighed ses ligeledes i antal og typer af organisationer, virksomheder og brands, som er til stede på mediet for at nå deres målgruppe(r).

Derfor er det også helt naturligt, at med mange mennesker og virksomhedernes forskellige målgrupper, vil folks brugsmønstre af mediet (og adfærdsmønstre generelt set) være forskellige. Nogle har natarbejde og sover om dagen, nogle møder meget tidligt om morgenen og går tidligt i seng, og andre har et “normalt” 9-17 job. Så er der os, der arbejder med sociale medier og bruger dem derfor meget i løbet af arbejdsdagen, mens andre måske arbejder på et lager og slet ikke har adgang til computer, mens de arbejder.

Kend din målgruppe

Ergo: Der er ikke noget universelt godt tidspunkt at poste Facebook-indhold på. Men essensen af ovenstående er naturligvis, at det er alpha og omega, at du kender din målgruppe, kender deres adfærd, gøren og laden i løbet af dagen etc.

Lær at arbejde med personaer som målgruppe.

Taktikker for at finde det bedste tidspunkt

Selvom der ikke er nogle universelle guidelines for bedste tidspunkter for Facebook-opslag, kan du sagtens lave nogle for din egen Facebook-indsats. Vi har her samlet en række taktikker til, hvordan du finder det bedste tidspunkt ift. din specifikke målgruppe.

Hvornår er dine Facebook-fans online?

Har du allerede en aktiv Facebook-side med mange følgere, kan du tilgå Facebook Insights og finde funktionen “Opslag – Når dine fans er online”. Her vises en graf over, hvornår dine side-fans er online. For de flestes vedkommende ligner denne graf mest af alt en strandet blåhval:


Der er her ofte et helt naturligt forløb, hvor folk står op mellem kl. 6-9 om morgenen og tjekker Facebook, inden de tager på arbejde/i skole. Herefter ligger niveauet relativt jævnt i løbet af dagen og falder så ved 21-22-tiden.

Hvad kan du bruge denne viden til? Hvis din graf ligner mange andres, kan du som udgangspunkt ikke bruge det til så forfærdeligt meget andet end bekræftelse på, at brugernes adfærdsmønster ligner vores andres. Der, hvor det bliver interessant, er, hvis dine brugeres mønster ser væsentligt anderledes ud.

Test systematisk

Diverse undersøgelser, kombineret med hvornår dine fans er online, kan samlet set give dig et clue ift., hvad der kunne være gode tidspunkter. Herefter er kunsten at teste udvalgte tidspunkter systematisk for at se, om der kan findes et mønster på tværs af indholdstyper og tidspunkter.

Brug dine egne Facebook-data: De stærkeste data er altid dine egne – de siger nemlig noget helt konkret om dine følgere og deres adfærd. Derfor er det vigtigt, når du tester tidspunkter, at du da ligeledes holder dig opdateret på data som fx hvilke opdateringer, der får den største reach eller det højeste engagement. Og undersøger, hvorvidt der kan konkluderes noget ift. hvilke tidspunkter, der postes på. Dette kan gøres i Facebook Insights.

Forslag til 4 gode analyser, der kan laves i Facebook Insights.

Post når det er relevant

Relevans og aktualitet er formentlig noget, der aldrig går af mode. Derfor vil det ligeledes være en taktik at poste så snart, du har noget nyt/aktuelt, så du sikrer, at du fremstår som nyhedskilde med værdiskabende og interessant indhold.

Det siger nogen…

Som tidligere illustreret, er mange Facebook-fans online både morgen og aften (kl. 6-9 samt kl. 20-21 lokal tid). Du vil derfor med stor sandsynlighed kunne ramme din målgruppe her, men tænker dine konkurrenter i samme baner, vil konkurrencen om brugernes opmærksomhed ligeledes være større her. Derfor anbefaler nogen, at man poster mellem kl. 22-24, hvor der stadig er relativt mange online, men hvor konkurrencen formentlig er mindre. Der er ikke andet for end at teste, hvorvidt det virker for netop din målgruppe.

Hvilke erfaringer har du ift. gode tidspunkter at poste Facebook-indhold på?

Del gerne dine erfaringer i kommentarfeltet herunder.

Artiklen er bl.a. skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Master Class i sociale medier

Vores Master Class i sociale medier er særligt udviklet til virksomheden, der allerede arbejder med sociale medier, men mangler en dybere viden på området. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her