Personaer: Arbejdet med SoMe målgrupper

Vi ved alle sammen, at det er vigtigt at arbejde med målgrupper, når vi snakker sociale medier og generel kommunikation og markedsføring. Men der findes ikke én rigtig opskrift på, hvordan man griber arbejdet an. Vi har i denne artikel kigget nærmere på arbejdet med personaer for at give dig et konkret værktøj til det til tider komplekse målgruppe-arbejde.

Personaer – hvad er det nu, det er?

Personaer er en systematisk tilgang til at gribe arbejdet med målgrupper an på, hvor man udarbejder konkrete personer, som er svarende til forskellige personer i ens målgruppe.

Ideen med personaer er at sætte ansigt på og lære sin målgruppe at kende helt ind til benet – hvor du kender forhold som navn, demografi, interesser, adfærd osv. osv.

Ifølge Buffer kan en persona defineres således:

“A marketing persona is a composite sketch of a key segment of your audience. For content marketing purposes, you need personas to help you deliver content that will be most relevant and useful to your audience.

Arbejdet med personaer handler altså ikke alene om at udarbejde personaerne, men i lige så høj grad om at bruge den viden, man får herigennem til at målrette sine budskaber, tale i øjenhøjde, sikre relevant content etc.

Datagrundlag for opbygningen af personaer

Personaer udarbejdes på baggrund af data eller velbegrundede gætterier om din virksomheds målgruppe – eller evt. en kombination. Datagrundlag kan findes mange forskellige steder. Det kan være statistikker/data fra jeres CRM-system, dataudtræk fra Facebook Insights eller Facebook Audience Insights, markedsundersøgelser foretaget af din virksomhed, statistikker fra Google Analytics eller noget helt andet.

Derudover kan du tage udgangspunkt i al den viden, I får internt – jeres sælgere, kundesupport o.lign. som er i daglig dialog med kunder og andre relevante personer i jeres målgruppe. Dette kan suppleres med spørgeskemaundersøgelser, kvalitativ dialog med målgruppen på de sociale medier etc. Kun fantasien – og din virksomheds tilstedeværelse/tiltag – sætter grænser…

Det bør din persona indeholde

Alt efter størrelse og bredde anbefales det at udarbejde 3-5 personaer inden for hver målgruppe/segment. Hver persona skal gerne indeholde dybdegående viden omkring den konkrete person såsom navn, jobtitel, branche, demografi, mål, udfordringer, værdier og frygt. Det kan sågar give mening at finde et billede, der sætter ‘ansigt’ på personaen. Dertil skal din virksomhed have et meget klart budskab ift. de enkelte personaer gerne med fokus på en klassisk elevartortale. Her kan I med fordel stille jer selv følgende spørgsmål:

  • Hvilke elementer vil I gerne lægge vægt på over for den konkrete persona?
  • Hvorfor skal den konkrete person overhovedet interessere sig for din virksomheds produkt eller ydelser?
  • Hvilke udfordringer løser I for kunden?
  • Hvilke ord bruger personaen for at finde frem til jer/jeres produkter/ydelser?

Jo mere viden og dybdegående beskrivelser du fodrer dine personaer med, jo bedre og mere virkelighedstro vil personaen fremstå.

Eksempel på en persona

Som sagt handler personaer om at fokusere på de kvalitative data, som I har på jeres målgruppe, og herudfra lave en beskrivelse, så I får et dybdegående kendskab til den konkrete person(a). En personabeskrivelse kunne se ud som følgende:

Navn: Anders Andersen

  • Udseende: Kort mørkt hår, briller, atletisk, går i jakkesæt til daglig
  • Tilføj evt. et fiktivt billede.

Jobtitel: Salgschef

  • Salgschef for en mellemstor, dansk B2B virksomhed.

Demografi:

  • Alder: 45 år
  • Køn: Mand
  • Bosiddende i hovedstadsområdet
  • Månedlig indkomst: DKK 78.000
  • Uddannelse: Master inden for international handel
  • Familieforhold: Kone og to børn.

Professionelle mål og udfordringer:

  • Professionelle ambitioner og interesser: At sikre en øget vækst ift. salg/omsætning, bedre mødebooking-procent blandt sælgerne, en mere effektiv arbejdsgang samt tilfredse og konstruktive medarbejdere.
  • Professionelle udfordringer: At sikre motivation hos medarbejdere ifm. hård konkurrence og et presset marked.

Interesser:

  • Personlige interesser: I hans sparsomme fritid prioriteres træning, sund livsstil og familien
  • Digital adfærd: Bruger web til at finde ny viden og blive inspireret, men bruger det for lidt grundet tidspres. LinkedIn har tidligere været anvendt som jobsøgningsværktøj, men har siden seneste ansættelse stået stille. Er ikke til stede på andre sociale medier end Facebook, som udelukkende bruges privat.

Beskrivelsen ovenfor kan uddybes yderligere, og der kan naturligvis indflettes endnu flere punkter, hvis relevant.

Tip: Begynd gerne med én målgruppe og få det til at fungere – efterfølgende kan der suppleres med andre målgrupper.

Arbejder du med personaer?

Del gerne din erfaring med arbejdet i kommentarfeltet herunder.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vores Master Class i sociale medier er særligt udviklet til virksomheden, der allerede arbejder med sociale medier, men mangler en dybere viden på området. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her