Den hurtige guide til brugen af Google Analytics data

Sidder du ligesom os med kommunikation, salg og marketing, så har du sikkert også fået tudet ørerne fulde om, hvor vigtigt det er at måle. For måling skal både være med til at legitimere brugte ressourcer, forbedre indsatsen osv. I denne artikel kigger vi nærmere på nogle af de væsentlige muligheder, Google Analytics skaber.

Artiklen er opdateret 7. april 2020.

Hvorfor skal du bruge Google Analytics?

Google Analytics er et værdifuldt værktøj til at opnå viden omkring besøgende på dit website, som kan give dig indsigt i, hvad fungerer, hvor du skal lægge ekstra fokus, om du har fat i den rette målgruppe mv. Nedenfor har vi samlet et lille udsnit af de spørgsmål, som Google Analytics kan give dig svaret på:

  • Hvor mange besøger dit website?
  • Hvor er dine besøgende bosat?
  • Bør du sikre et responsivt design til dit website?
  • Fra hvilke sites kommer trafikken til dit website?
  • Hvilke sociale medier sikrer mest trafik? Og hvilke sikrer den ‘bedste’?
  • Hvilke sider på dit website er de mest populære?
  • Hvorfra kommer de, som konverterer?
  • Etc. etc. etc.

Installation af Google Analytics

Er du helt grøn ift. Google Analytics, vil du formentligt skulle starte med at installere værktøjet. Følg fx denne guide til opsætning af Google Analytics (engelsk guide).

Opret din Google Analytics konto her.

Brugen af data i Google Analytics

Google Analytics er mildt sagt en guldgrube af data, og mulighederne er utallige. Vi har derfor valgt kun at sætte fokus på en række af muligheder.

Rapportering

Når du har klikket dig ind i Google Analytics på det website, du ønsker at måle på, kommer du direkte ind i “Målgruppeoversigten/Rapportering”. Her finder du interessante data omkring din målgruppe, adfærd mm.

maalgruppe-oversigt-tidsinterval-google-analytics

OBS: Er du ny bruger af Google Analytics, vil der naturligvis gå en rum tid, før der er tilgængelige data – afhængig af aktivitetsniveauet på dit website.

Google Analytics data – et overblik

Nedenfor har vi samlet et overblik over væsentlige funktioner i Google Analytics:

  • Realtid: Følg med i aktivitet på dit website, mens det sker
  • Målgruppe: Få indsigt i, hvem der besøger din hjemmeside
  • Anskaffelse: Hvorfra kommer trafikken til dit site?
  • Adfærd: Hvordan besøgende agerer på dit site
  • Konverteringer: Konverterer folk på baggrund af dit websites indhold.

Realtid

Realtid” kan give dig indsigt i handlinger foretaget på dit site, idet de sker eller få sekunder efter, de er foretaget. Du kan bl.a. se, hvor mange som opholder sig på dit website lige nu, hvilke sider de interagerer med, og hvilke konverteringer der sker (se afsnit længere nede). I billedet nedenfor er et overblik over, hvilke muligheder denne fane giver.

realtid-google-analytics

Målgruppe

Fanen “Målgruppe” giver interessante indsigter i, hvem din målgruppe er.  Det kan eksempelvis være:

  • Demografi: Sprog, land og by
  • Systemer: Browser, operativsystem samt tjenesteudbyder
  • Adfærd: Nye vs. tilbagevendende besøgende, frekvens/aktualitet samt hvor engagerede din målgruppe er (bl.a. på baggrund af tid forbrugt på sitet)
  • Brugerflow: Hvor kommer trafikken fra, hvilke sider bevæger de sig fra/til, og hvornår falder folk fra.

Se mere på billedet nedenfor:

maalgruppe-google-analytics

Tip: Som udgangspunkt indstilles Google Analytics til at kigge på trafikken over den seneste måned – dette kan manuelt ændres i øverste højre hjørne (se billede):

maalgruppe-oversigt-tidsinterval-google-analytics

Anskaffelse

Fanen “Anskaffelse” fortæller dig, hvor din trafik kommer fra. Laver du fx mange LinkedIn opslag, kan du skabe dig et overblik over, hvor god en effekt LinkedIn-indsatsen har. Dette overblik kan du finde via “Anskaffelse – Al trafik – Kanaler”. Ved fx at vælge “Social” kan du få indsigt i de konkrete medier – hvilke der genererer mest trafik, hvor lang tid folk bruger på sitet, når de kommer fra specifikke medier etc.

anskaffelse-google-analytics

Adfærd

Fanen “Adfærd” kan give dig indsigt i, hvordan dine besøgende bruger din hjemmeside: Det mest besøgte indhold, afvisningsprocenten på de enkelte sider mv. Afvisningsprocenten er udtryk for, at den besøgende kun ser én side på din hjemmeside og derefter forlader siden igen.

Klik ex på “Adfærd – Websiteindhold – Alle sider”, hvor du kan få overblikket over hvilke sider, der er mest besøgte. Klikker du i feltet med “Afvisningsprocent”, sorteres feltet efter største – eller mindste – værdi. Det samme gælder de andre felter.

Se muligheder nedenfor:

adfaerd-google-analytics

Konverteringer

For at du kan måle på konverteringer, kræver det, at du har opsat nogle målsætninger for, hvad du vil måle på. Dette gøres under “Administrator” i øverste menu, hvorefter “Mål” vælges i højre kolonne, som vist på billedet nedenfor.

Eksempler på mål kunne være salg af produkt/ydelse, indhentning af materiale, tilmelding til nyhedsbrev/arrangement mm.

admin-google-analytics

Når du har opsat dine målsætninger, har du mulighed for at se, hvor mange konverteringer du har opnået (“Mål – Oversigt”), gennem hvilke links konverteringerne er sket (“Mål – Målwebadresser”). Du kan også se, hvilken sti folk har taget for at konvertere (“Mål – Omvendt målsti”).

konverteringer-google-analytics

Hvordan bruger du Google Analytics?

Og hvad er dine bedste erfaringer? Vi hører gerne dine input i kommentarfeltet.

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

 

Video i din LinkedIn-annoncering

Video er et format i vækst, og det er gennem dem, du fanger dine følgere. Vil du lære at skabe synergi mellem video og dit øvrige indhold samt blive klogere på, hvordan du kommer i gang med video, kan du finde hjælp her.
Læs mere om kurset her