Holder du øje med, hvordan dit nyhedsbrev performer? Ligesom med andre kommunikationsindsatser er det essentielt at måle din email marketing indsats. Du gør derfor klogt i at opstille en række relevante KPI’er, Key Performance Indicators, for dit nyhedsbrev. Med disse KPI’er kan du opstille mål for, hvad du forventer af dit nyhedsbrev, samt sammenligne hvilke nyhedsbreve, der performer bedre end andre.
Har du ikke allerede et nyhedsbrev? Her kan du læse mere om, hvorfor det er en god idé at kommunikere til din målgruppe via email.
Hvor mange modtager det?
Den første KPI, der interessant er nyhedsbrevets Delivery Rate. Denne KPI fortæller noget om, hvor mange fra din distributionsliste, der faktisk har modtaget dit nyhedsbrev i deres indbakke. Denne KPI skulle gerne være forholdsvis høj – omkring de 95% eller mere. Er din Delivery Rate lavere end dette, er det en god idé at undersøge hvorfor. Har du email adresser på din liste, som ikke eksistere mere? Eller indeholder dit nyhedsbrev indhold, som er blevet markeret som spam? I dette tilfælde vil dit nyhedsbrev ikke nå frem til din modtagers indbakke.
De fleste platforme til nyhedsbreve beregner denne KPI helt automatisk, men du kan også selv beregne din delivery rate med denne simple beregning:
(Shipping quantity – Bounces) / Shipping quantity * 100 = delivery rate(in %)
Hvor mange åbner dit nyhedsbrev?
Dernæst bør du holde øje med din Opening Rate. Denne KPI fortæller dig, hvor mange der har åbnet dit nyhedsbrev. Denne KPI bør gerne være på 15-30%. Er din Opening Rate lavere end dette, bør du overveje om dit emnefelt fungerer. Her er det vigtigt at formulere sig kort og tydeligt, således at du fanger dine læseres opmærksomhed.
Du kan beregne din Opening Rate således:
Openings / (Shipping quantity – Bounces) * 100 = Openings rate(in %)
Generer dit nyhedsbrev trafik til din hjemmeside?
Det er ligeledes interessant at måle din Click Rate. Denne KPI giver dig et indblik i, hvor mange der klikker på et link fra dit nyhedsbrev. Er du ikke tilfreds med din Click Rate, kan det være, at du skal genoverveje om det indhold, du deler, virkelig interesserer dine læsere. En lav Click Rare kan også skyldes, at du inkluderer for mange links i dit nyhedsbrev, og at det ikke er tydeligt for modtageren, hvor de skal klikke.
I forlængelse heraf er det interessant at se på, hvilken type indhold, der får dine læsere til at klikke på linket, samt hvilken type indhold, der har en lav Click Rate. Således kan du få indblik i, hvad der interesserer dine læsere.
Hvis ikke din platform beregner din Click Rate for dig, kan du selv beregne den således:
Clicks / Openings * 100 = Click-to-Open-Rate (in %)
Hvad er målet?
Det er en god idé at opstille konkrete mål for din email kampagne. Et konkret mål kan eksempelvis være, at dine læsere downloader et white paper, registrere sig på din hjemmeside, tilmelder sig en begivenhed eller køber/reserverer en vare. Dette måler vi med KPI’en Conversion Rate. Du kan måle din Conversion Rate ved at linke din nyhedsbrevsplatform til din Google Analytics, og således kan du måle, hvor mange af dine konverteringer, der kommer fra din email kampagne.
Du måler din Convertion Rate således:
Conversions / Clicks * 100 = Conversion Rate (in %)
Ved at måle og sammenligne ovenstående KPI’er over tid får du et indblik i, hvad der interesserer dine kunder. Således lærer du, hvad du bør gøre mindre af, og hvad du bør gøre mere af.
Andre KPI’er for en god nyhedsbrev performance
I forlængelse heraf kan du med fordel rette blikket mod din unsubscribe rate. Denne fortæller dig, hvor mange der afmelder sig i dit nyhedsbrev efter seneste udsendelse. Er tallet højere end normalt, skal du måske genoverveje, hvad du deler.
Det er ligeledes en fordel at holde øje med dine bounce rate. Din bounce rate henviser til mængden af kontakter på din distributionsliste, som ikke kunne modtage dit nyhedsbrev. En god tommelfingerregel er, at din bounce rate ikke skal være højere end 2 %. Er din bounce rate højere end dette, kan du med fordel rydde op i din kontaktliste eller genoverveje om det, du sender ud, bliver betragtet som spam.
Afslutningsvis gør du klogt i holde øje med læsetiden af det indhold, som du deler i dit nyhedsbrev. Altså hvor længe dine læsere opholder sig på den landingsside, som du linker til i dit nyhedsbrev. Således kan du få indblik i, om dine læsere finder dit indhold berigende, eller om de klikker væk fra dit site med det samme. Du kan måle læsetiden af dine landingssider gennem Google Analytics. Her kan du vælge den URL, som du linker til, samt få vist læsetiden fra den trafik, der kommer fra dit nyhedsbrev.