Nogle vil måske påstå, at email marketing er på vej ud. Når vi taler online marketing, taler vi ofte om sociale medier, likes, delinger osv., men det betyder ikke, at email marketing er blevet mindre værdifuldt. Faktisk peger flere undersøgelser på det modsatte. Ifølge Emarsys anvender 81% af SMV’er emails som deres primære kommunikationskanal i forbindelse med kundehvervning og 80% i forbindelse med kundevedligeholdelse. 

Undersøgelser peger på, at email marketing præsterer bedre end organiske søgninger, betalte søgninger samt sociale medier, når der måles på kundehvervning og -vedligeholdelse. Det betyder dog ikke, at du skal udelukke sociale medier, SEO og betalte annonceringer fra din marketingstrategi. Ønsker du at række direkte ud til dine kunder og potentielle kunder, kan email marketing også være vejen frem.

Bruger dine kunder email?

I en undersøgelse fra Statista (2021) spås det, at i 2022 vil 4,3 milliarder mennesker bruge email. I 2025 vil antallet stige til 4,6 milliarder. Det vil sige, at mere end halvdelen af verdens forventede samlede befolkning bruger email. Således udgør email marketing et stort potentiale som kommunikationskanal.

Derudover peger Statista (2021) på, at der dagligt udsendes 333,2 milliarder emails på verdensplan – et tal som forventes at stige til 375 milliarder emails i 2025. Således peger Statista på, at email marketing fortsat vil vokse og udgøre et stærkt fundament for virksomheder marketingindsats.

Med disse tal in mente er det svært at ignorere det potentiale, som email marketing besidder. Sagt med andre ord: Bruger dine kunder email, gør du klogt i at gøre det samme. 

Skab relationer og hold kontakten

Nyhedsbrevet er et godt værktøj til at skabe relationer med dine kunder. Ved at udsende nyhedsbreve kan du holde dine kunder informerede samt skræddersy indhold til deres behov og interesser. Det er altså vigtigt, at du sætter dig ind i, hvad der interesserer dine kunder, således at dine emails ikke opfattes som spam.

Dernæst er det en god idé at bestemme, hvor ofte du ønsker at sende emails til din målgruppe. Som udgangspunkt frarådes det at publicere noget, hvis ikke du har noget interessant at dele. Dog peger en undersøgelse (Campaign Monitor) på, at 61% af de adspurgte ønsker at modtage emails fra deres favoritbrands hver uge. Det er altså vigtigt, at du holder kontakten til dine kunder ved regelmæssigt at dele berigende indhold. 

Stærk return on investment

Sammenlignet med andre marketingindsatser, såsom annoncering på Google eller sociale medier, er det langt billigere at køre email marketing. Investeringen af din email marketing indsats måles primært i den tid, der bruges på produktion, udsendelse og analyse af nyhedsbrevet. Derudover findes der en lang række billige eller endda gratis platforme til nyhedsbreve, eksempelvis MailChimp.

Derudover opnås et højt ‘return’ gennem email marketing, da modtagerne af nyhedsbrevet på forhånd har tilkendegivet deres interesse for dit produkt eller din ekspertise. Formår du at sende målrettet indhold, som skaber værdi hos dine målgruppe, øger du chancen for, at din indsats resulterer i et salg. 

Ifølge en undersøgelse (Litmus, 2021) kan du opnå et gennemsnitligt return på 36$, hver gang du investerer 1$. Således opnår du en højere return on investment gennem email marketing sammenlignet med andre marketingindsatser. Dit nyhedsbrev har altså stor værdi for din virksomheds samlede marketingindsats.

Lær mere om, hvordan du beregner Return on Investment af dit nyhedsbrev her.

Kilder: Litmus, Emarsys, Oberlo, Campaign Monitor, Statista.

Skriv en Kommentar

 

Nyhedsbrev

Hvis du interesserer dig for digital marketing og salg, kan du tilmelde dig vores nyhedsbrev, som er fyldt med berigende artikler og viden om kommende kurser, intern træning og workshops.
Læs mere