Sådan udnytter du bedst Facebook’s Audience Insights

Facebook har efterhånden mange brugbare funktioner og værktøjer. Audience Insights – eller indblik i målgrupper – er ét af dem. Værktøjet sikrer værdifuld viden om forskellige målgrupper på Facebook, som du kan udnytte i dit marketing-arbejde.
Vi giver overblik over nogle af de vigtigste funktioner, og hvordan du bedst udnytter potentialet.

Audience Insights – hvad kan det?

Audience Insights er som udgangspunkt lavet med det formål, at sikre større indsigt i forskellige målgrupper på Facebook. Med viden om de forskellige personer, som befinder sig på Facebook, sikrer du bedre forståelse for, hvad der interesserer relevante personer i din målgruppe, hvad der er vigtigt for dem, deres fysiske placering og adfærd.

Derfor er det relevant

Et af de vigtigste redskaber, til at skabe godt og engagerende content, er at kende sin målgruppe. Og netop derfor er det afgørende at få viden omkring interesser og adfærd. Jo bedre kendskab, jo nemmere er det at ramme et eksisterende behov hos målgruppen, som kan skabe interesse omkring din forretning, din virksomhed, dit brand, dit produkt eller lign.

På sigt vil godt og engagerende indhold være med til at skabe kendskab og tillid i markedet, som kan være med til at øge din forretning.

Overblik: Det giver Audience Insights indblik i

Facebook’s Audience Insights giver indblik i mange forskellige ting – Nedenfor finder du et overblik:

  • Demografi, såsom alder, køn, livsstil og uddannelse
  • Side-likes – De mest likede sider inden for forskellige kategorier, såsom medier/nyheder og produkter/services
  • Lokation og sprog – Hvor er folk bosat, og hvilket sprog taler de?
  • Brugen af Facebook – Hvor ofte logger din målgruppe på Facebook og med hvilket device?

Du kan ligeledes få indsigt i købsaktivitet samt husstand, men på nuværende tidspunkt kun ift. amerikanske målgrupper.

Du kan fx vælge om du vil se ovenstående informationer for ‘folk generelt på Facebook’, eller ud fra folk der liker din side.

Tips til at få mest muligt ud af Audience Insights

Én ting er, hvad værktøjet kan, en anden er, hvordan man så udnytter potentialet. Her får du indblik i et par vigtige fokuspunkter.

Dyk dybere ned i interesser og demografi

Audience Insights gør det muligt at finde ud af forskellige karakteristika omkring din målgruppe. Vil du fx målrette en annonce mod personer i Danmark mellem 25 og 35 år med interesse for sociale medier, er det muligt at oprette målgruppen i Audience Insights og få suppleret med relevante data om fx demografi, placering, aktivitet mm.

Facebook audience insights - demografi

Viden omkring ovenstående giver dig anledning til at får svar på spørgsmål som:

  • Hvordan er fordelingen mellem mænd og kvinder?
  • Hvad interesserer målgruppen sig for?
  • Hvor er målgruppen bosat?
  • Hvad er målgruppen civilstand, stilling og uddannelsesniveau?
  • etc.

Få indblik i hvordan folk engagerer sig i Facebook content

En anden vigtig funktion, som du kan få meget glæde af, er data på en valgt målgruppes aktivitet. Funktionen viser, hvordan din målgruppe agerer med Facebook content sammenlignet med de resterende Facebook brugere.

Facebook audience insights - aktivitet

Min til eksemplet valgte målgruppe, personer mellem 25-35 i Danmark med interesse for sociale medier, er fx mere aktive end den resterende gruppe af facebook-brugere, når det kommer til at synes godt om sider og opslag, kommentere, dele opslag og klikke på annoncer.

Denne viden kan du bruge til at vurdere, hvilken type kampagne der vil være den ideelle ift. til en konkret målgruppe. For ovennævnte eksempels vedkommende, vil kampagner, der opfordrer til interaktion, være en god mulighed.

Hvilke enheder folk bruger til at tilgå Facebook fra, er også relevant viden ift., hvordan dit content skal udformes. Fx er det ud fra denne målgruppe relevant at tilpasse indholdet til både mobil og computer, da størstedelen bruger begge dele til at tilgå Facebook.

Facebook audience insights - aktivitet, enhedsbrugere

Vil du have mere viden omkring arbejdet med Facebook?

Vi har samlet en række artikler herunder – Alle med det formål at gøre dig klogere på arbejdet med Facebook.

 

Artiklen er bl.a. skrevet med inspiration fra denne artikel.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her