11 nyttige Facebook facts, tips og tricks

Mange har efterhånden en profil på Facebook, og endnu flere kender til mediet. Men selvom mediet eksisterer på 12. år, er der stadig funktioner, som mange af os ikke kender.

Vi har her samlet hele 11 brugbare facts, tips og tricks til Facebook, som er interessante både til personligt brug og i arbejdsøjemed.

Overblik – Dette kan du læse mere om i denne artikel:

  1. Sådan redigerer du i dine Facebook-præferencer
  2. Billeder, der postes gennem Instagram, får større engagement end ‘originale’ Facebook billeder
  3. ‘The sixth degrees of separation’ skrumper
  4. Sådan downloader du al information fra Facebook
  5. Opslag med hashtags får lavere engagement end dem uden
  6. Sådan gemmer du links til senere brug
  7. Stor andel af Facebook-brugere er udelukkende mobile brugere
  8. Synkroniser din Facebook-kalender og din Google kalender
  9. Søg i videobibliotek
  10. Facebook-brugere bliver ældre
  11. Over 800 millioner bruger i dag Messenger.

1. Sådan redigerer du i dine Facebook-præferencer

Undrer du dig somme tider over udvalget af reklamer i dit Facebook News feed? Højst sandsynligt har dette at gøre med dine ‘annoncepræferencer’, som er et udvalg Facebook har samlet på baggrund af din profil, sider du følger, og andet du engagerer dig i på Facebook. Disse præferencer kan du både se og redigere i ved at følge disse steps:

  • Klik på den lille pil i øverste højre hjørne og klik på indstillinger (settings)
  • Vælg ‘Annoncer’ ude i højre kolonne
  • Klik på ‘Rediger’ ud fra  ‘Annoncer baseret på mine præferencer’
  • Tryk på ‘Besøg annoncepræferencer’
  • Tilføj og slet præferencer.

Facebook gør i processen opmærksom på, at selvom du vælger at slette alle præferencer, vil du stadig blive eksponeret for annoncer – Disse vil nok bare være mindre relevante for dig. Derfor anbefales det, at du bruger annoncepræferencer til at gøre annoncerne mere relevante for dig.

2. Billeder, der postes gennem Instagram, får større engagement end ‘originale’ Facebook billeder

En undersøgelse, foretaget af Buzzsumo med udgangspunkt i opslag fra mere end 3 millioner virksomhedssider på Facebook, viste, at billeder postet gennem Instagram opnår højere engagement end billeder, der er postet direkte på Facebook. Faktisk var engagementet hele 23 % højere ved Instagram-billederne.

Dette er en interessant betragtning, da det i mange tilfælde ville have den modsatte effekt, da et opslag som udgangspunkt burde få højere engagement på det medie, som opslaget skræddersyes til.

Når det er sagt, er det en overvejelse værd, at Instagram er ejet af Facebook. Så måske det er en bevidst handling fra Facebooks side at synliggøre Instagram-opslag i højere grad for at fremme samspillet på tværs af de to medier?

3. ‘The sixth degrees of separation’ skrumper

‘The sixth degrees of separation’ er et begreb, der tidligere har været brugt til at beskrive, hvor mange venners venners afstand der er mellem dig og en hvilken som helst person i verden – Dvs. hvor mange led vi skal ud i af venners venner for at være ‘connected’/forbundet med hele verden.

Begrebet bygger på, at man skal ud i sjette led for at kunne tegne forbindelser til alle mennesker. Men ifølge Facebook er dette tal tilsyneladende blevet mindre og kan i dag klassificeres som ‘The three-and-a-half degrees of separation’. Mon ikke at Facebook, og flere andre sociale medier, har haft en stor betydning for dette?

4. Sådan downloader du al information fra Facebook

De fleste Facebook-brugere har både samtaler, billeder og gode minder samlet på Facebook. Hvis du vil lave en back-up af alt dette indhold, har du mulighed for at downloade indholdet med blot nogle enkle steps.

  • Klik på den lille pil i øverste højre hjørne og klik på indstillinger (settings)
  • Gå ind under dine generelle kontoindstillinger (hvis du ikke automatisk tilgår denne side, kan du finde den i menuen i venstre side, hvor den hedder ‘Generelt’)
  • Klik på linket ‘Download en kopi af dine Facebook data’
  • Klik på ‘Start mit arkiv’ for at igangsætte download

Når du har downloadet dine Facebook-data…

…er det en god idé at gemme dem et sikkert sted, da der vil være information af meget personlig karakter, som eksempelvis dine private beskeder.

På Facebook help kan du læse mere om, hvilke informationer du downloader og hvordan.

5. Opslag med hashtags får lavere engagement end dem uden

Ifølge Buzzsumos undersøgelse af over en milliard Facebook-opslag, kan det konkluderes, at Facebook-opslag med hashtags får lavere engagement end opslagene uden.

Selvom hashtags har vundet stort indpas på Twitter og Instagram, har det ikke gjort det store indtog på Facebook. Dette bør man være opmærksom på, når man udformer content på tværs af de sociale medier, hvor indholdet skal tilpasses det konkrete medie. I dette tilfælde gælder anbefalinger således, at Facebook-opslag bør være uden hashtags.

Læs mere om, hvordan du kan arbejde målrettet med hashtags på andre sociale medier.

6. Sådan gemmer du links til senere brug

Kender du også det, at man går gennem sit news feed på Facebook, ser noget interessant indhold, som man gerne vil fordybe sig i, men ikke har tid til det i det pågældende øjeblik.

Det er der heldigvis råd for. Du kan nemlig gemme links til videomateriale eller spændende artikler, som du vil læse eller bruge i anden sammenhæng senere.

Gem indhold

Proceduren er ganske simpel: Klik på pilen i højre hjørne af det pågældende opslag og vælg ‘Gem opslag’. 

Find gemt indhold

Når indholdet er gemt, finder du det igen via dette link.

facebook-mobile-only-maus7. Stor andel af Facebook-brugere er udelukkende mobile brugere

Facebook har allerede rundet 1.5 milliard brugere på verdensplan, hvoraf ca. 1 milliard er daglige brugere af mediet.

Antallet af brugere, der udelukkende tilgår Facebook via mobilen var i sidste kvartal af 2015 på 823 millioner – dvs. en ret stor procentdel af alle Facebook-brugere.

Det betyder også, at du skal huske at optimere dit Facebook-indhold til mobilen.

8. Synkroniser din Facebook kalender og din Google kalender

Er du vant til at bruge kalenderen i både privat sammenhæng og i forbindelse med arbejde?

Hvis dette er tilfældet, og du tilmed bruger Google kalender, så vil du nok finde dette tip nyttigt.

Det er nemlig muligt at synkronisere din Google kalender med din Facebook kalender, så dine private aftaler og sociale events bliver samlet med dine arbejdsaftaler og andet i din Google kalender. Dette gøres via følgende steps:

  • Klik på ‘Begivenheder’ i venstre kolonne
  • Klik på én af dine kommende begivenheder (det er lige meget hvilken)
  • På siden for den konkrete begivenhed klikker du på de tre prikker i højre hjørne nedenfor cover fotoet
  • Klik på ‘Eksporter begivenhed’
  • Her vil fremkomme en boks, hvor der bl.a. står ‘Abonner på alle kommende begivenheder i din kalender’ efterfulgt af et link. Kopier dette link
  • Åben din Google kalender og find ‘Andre kalendere’ i venstre kolonne og klik på pilen til højre for
  • Vælg ‘Tilføj via webadresse’ og indsæt det kopierede link.

9. Søg i videobibliotek

Video bliver i stor grad brugt på Facebook og fungerer godt til både at underholde og oplyse. Hvis du bruger Facebook i arbejdssammenhæng, og dit brand bruger videoer, giver Facebook mulighed for at tilgå et videobibliotek. Biblioteket tilgår du direkte fra din virksomhedsside:

  • Tryk på ‘Værktøjer til offentliggørelse’ i den hvide bar foroven
  • Tryk på ‘Videobibliotek’ i venstre kolonne.

I biblioteket får du bl.a. en oversigt over postede videoer samt mulighed for at søge, hvis I ex har meget video-indhold.

10. Facebook-brugere bliver ældre

Med ‘fødselsdag’ i 2004 fylder Facebook i indeværende år 12 år. Men det er ikke kun Facebook, der bliver ældre, det gør brugerne af Facebook også – I hvert fald når vi kigger på den vestlige del af verden.

Så er spørgsmålet bare, om det er eksisterende brugere, der bliver ældre i takt med mediet, eller om Facebook reelt set har fået bedre fat i det mere modne publikum.

11. Over 800 millioner bruger i dag Messenger

2015 var et stort år for Messenger, der rundede de 800 millioner brugere, hvilket er i tråd med Messenger’s mission om at: “make Messenger the best place to communicate with all the people and businesses in the world.

Boomet i anvendelsen af Messenger kan ses som et udtryk for, at vi er blevet mere private i brugen af de sociale medier – Det handler lidt mindre om at dele med alle, og lidt mere om at kommunikere og dele privat.

Har du nogle ‘hemmelige’ Facebook tips og tricks?

Del gerne din viden omkring Facebook herunder.

Du kan også få meget mere viden omkring arbejdet med Facebook her.

 

Artiklen er bl.a. skrevet med inspiration fra denne artikel.

4 Svar
  1. Super med alle de tips – jeg har en målgruppe som virkelig er på Facebook, men jeg synes ikke, at jeg har helt kunne komme igennem med succes, så nu vil jeg tage dine tips et efter et og se, om det har effekt 🙂
    Tak for alle jeres gode artikler og tips…¨
    Mvh
    Henrik

  2. Hej Henrik

    Tak for din kommentar og positive feedback. Jeg håber rådene kan hjælpe dig til at komme igennem til din målgruppe 🙂

    De bedste hilsner
    Lærke, Digital Works

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her