I en ny rapport fra Nielsen, ses der nærmere på hvilken rolle content marketing spiller i de forskellige købs-processer, samt hvilke typer af content der virker bedst. I artiklen her, får du de væsentligste findings fra rapporten The Role of Content in the Consumer Decision Making Process.

Formålet med undersøgelsen var at skabe forståelse for hvordan forbrugerne bruger forskellige informationskilder, og hvordan disse påvirker købsstadier inden for en række produktkategorier. De undersøgte 3 typer indhold; “Expert content”, branded content og bruger-genereret indhold.

  • Expert content: Såsom troværdige, 3-parts artikler og anmeldelser fra uafhængige journalister. (Det vi ofte kender som earned media fra ex PR arbejdet).
  • Bruger-genereret content: Her taler vi om indhold skabt af ens fans og followers. Dette kan fx være brugeranmeldelser og likes og kommentarer på de sociale medier. (Det der gerne skulle komme ud af tilfredse kunder).
  • Branded content: Indhold skabt af virksomheden selv, såsom blogindlæg, white papers, rapporter, infographics m.m.

Disse 3 indholdstyper blev i undersøgelsen sammenlignet, i forhold til deres evne til at påvirke følgende 3 stadier i positiv retning: 1) kendskab til brand eller produkt 2) Præference (brand affility) 3) Overvejelser om køb. Undersøgelsen er lavet ud fra en bred vifte af produkttyper såsom ny bil, bilforsikring, smartphone, tørretumbler, digital kamera og lign.

Undersøgelsen viser at “expert content” er det mest effektive på tværs af faser. Lad os se nærmere på resultaterne af undersøgelsen.

Hvor findes informationer i beslutningsprocessen?

Kilder i beslutningsprocessen

Hvilke typer content virker bedst i hvilke købsfaser?

Typer af indhold ift. købsproces

Hvad kan vi bruge denne viden til?

Med denne viden kan vi i højere grad overveje at lægge ekstra vægt på 3-parts artikler om vores brand og produkter. Dvs at PR afdelingen måske i endnu højere grad skal på banen, og der skal måske overvejes forskellige samarbejder med branchespecialister. Bemærk at dette studie er lavet for B2C markedet, men at vi i stigende grad også ser B2B virksomheder poste 3-parts indhold. Dette kunne være interviews eller artikler om virksomheden fra andre medier, som så postes på Facebook eller LinkedIn.

Læs hele rapporten

Læs mere om analysen og se resultater af de forskellige typer af indholds indvirkning på købsfaserne, fordelt på produkttype. Du kan også finde mere om metoden for studiet samt læse hele rapporten her (pdf). Analysen er også gennemgået i denne artikel fra Content Marketing Institute.

Del gerne dine erfaringer

Hvilke typer af content skaber de bedste resultater hos jer?

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld