Instagram er et af de største sociale medier, hvor flere millioner hver dag poster billeder og lægger stories op fra deres hverdag. Det er dermed også en attraktiv platform for mange virksomheder, hvilket har fået antallet af virksomhedsprofiler til at eksplodere. Virksomheder der gerne vil gøre brug af de såkaldte ”stories” på Instagram bør derfor afklare hvordan platformen adskiller sig i SoMe strategien. I denne artikel giver vi dig inspiration og tips til, hvordan du kan lave fængende Instagram-stories.

Instagram har mere end 1 milliard brugere, hvor mere end hver fjerde bruger deres story-funktion. Funktionen er blevet så populær, at den har oversteget Snapchat, som ellers har været first-mover inden for stories.

Din virksomhed på Instagram

Som virksomhed på Instagram har du mulighed for at dele kreative billeder og videoer på din virksomhedsprofil, men nu også gøre brug af de populære stories. På denne måde kan du, gennem et kreativt indspark, ramme en specifik målgruppe, samt skabe øget synlighed. Undersøgelser fra Blog.hubspot viser, at hele 65% af forbrugere husker visuelle udtryk som tekst og billeder i tre dage, hvorimod udtryk med udelukkende tekst kun huskes af 10%.  

Gennem stories har du mulighed for at vise målgruppen din virksomheds personlighed, og fremhæve de træk, som kendetegner din virksomhed bedst. Du kan fortælle en succeshistorie fra virksomheden, lancere et nyt produkt, vejlede dine kunder, eller måske bruge formatet til salg og promoveringer.

Det kreative indspark på Instagram

Synes du, at det kan være svært at finde din kreative sjæl frem? Så er der godt nyt. Der findes nemlig et hav af forskellige guides til, hvordan du enkelt kan gøre dine stories mere kreative, og derved maksimere effekten af dine stories.

Husk! En enkelt story kan maksimalt vare 15 sekunder. Dog må du ikke se dette som en begrænsning, da stories nemt kan kobles sammen som en slags fortsættelse.

Læs også: 11 gode råd til at skabe cool Instagram Stories

Sådan laver du mere kreative stories på Instagram

Når du skal lave stories på Instagram, er listen af muligheder lang. Vi har nedenfor delt de mest brugte features, som måske kan hjælpe dig i dit fremtidige arbejde.

Tilføj tekst til dine stories

Det kan være en god idé at tilføje tekst til dine stories, da det skaber et klarere budskab. Derudover er der mange af brugerne, som ser videoer og stories uden lyd, og de vil formentlig ikke få fat i dit vigtige budskab, hvis ikke du gør brug af tekst.

Når du har skrevet en god tekst til din story, har du mulighed for at gøre nuancerne på din tekst lysere og mørkere. Det gøres simpelt ved blot at klikke på en af de mange farver, som dukker op i dit tekstfelt.

Tip: Hvis ikke du er tilfreds med udvalget af farver, kan du trykke og holde nede på den pågældende farve for at få adgang til en lang række flere varianter af samme farve.

Derudover kan du også gøre brug af pipetteværktøjet, som kan bruges til at finde den eksakte farve, som ses på billedet eller videoen. Det kan være en bestemt farve, som dit produkt har. Her kan du nemt trykke på den lille pipette, føre værktøjet over farven på produktet, og voila, så har du en tekstfarve der matcher dit produkt.

Baggrundsfarve på din tekst

Udover at lege med farverne på selve teksten, kan du også justerer baggrundsfarven på din tekst, så den i højere grad skiller sig ud. Baggrundsfarven vil typisk være en kontrastfarve. Du kan tilføje din baggrundsfarve ved at klikke på dette ikon i øverste venstre hjørne af din skærm.

Tip: Hvis ikke du er tilfreds med sammensætningen af baggrundsfarven og din tekstfarve, kan du markere din tekst for derefter at ændre tekstfarven. På denne måde forbliver baggrundsfarven den samme, men du får en anden kontrast. 

Lav en skyggeeffekt

Et godt fif, hvis du gerne vil skille dig ud, er at gøre brug af den såkaldte skyggeeffekt. Den er ganske enkelt at benytte. Det eneste du skal gøre, er at skrive et ord, og derefter skrive det samme ord igen. Du skal nu ændre farven på en af de to ord. Sæt de to ord ovenpå hinanden med en lille forskydning og værsgo – her har du så en skyggeeffekt.

Tilføj forskellige elementer

Du har uendelige muligheder, når det kommer til at tilføje diverse elementer til dine stories. Vi har samlet enkelte af dem nedenfor:

  • Emojies: Du kan altid vælge at gøre brug af de mange forskellige emojies, som du har på din telefon. Her tænker vi på de samme emojies, som du kan benytte i dine beskeder
  • Klistermærker: Udover emojies, så har Instagram en uendelig lang række af klistermærker, som du kan tilføje til din stories. Disse klistermærker kan være med til at vise et budskab eller måske dine følelser. Brug Instagrams søgefunktion til at søge efter klistermærker, som kunne være sjove at putte på. Det kunne eksempelvis være sommer. Herefter dukker der en lang række af klistermærker op med både bevægende sole, sjove fonte, og andre bevægelige emojies, som du kan benytte
  • Tag: Du kan også vælge at tagge din lokation. På denne måde kan dine kunder se, hvor de eventuelt kan besøge din forretning
  • Stil et spørgsmål: En forholdsvis ny feature er, at du kan lave en spørgerunde. Klik på funktionen ’spørgsmål’. Funktionen vil gøre det muligt for dine brugere at stille dig spørgsmål, hvorefter du i en række af stories kan vælge at besvare disse spørgsmål – enten med et billede eller video. Det kan gøre relationen mellem din virksomhed og jeres kunder tættere
  • Afstemning: Du har også mulighed for at lave en afstemning på Instagram, hvor dine kunder kan vælge imellem to udfald. Det kan være: ’Hvilken smag kan du bedst lide?’. Det kan hjælpe dig til at lære dine kunder bedre at kende
  • Quiz: En ekstra feature som Instagram er kommet med fornyeligt, er deres quiz funktion. Her har du mulighed for at stille spørgsmål til dine kunder om dig som virksomhed og dine produkter. Det kan være en sjov aktivitet, hvor dine kunder interagere med dig.

Swipe up og læs mere

Instagram har, som de andre sociale platforme, givet deres brugere muligheden for at Swipe-up, hvis de ser en annonce eller en story fra en virksomhed, som de følger. Det giver dig som virksomhed god mulighed for at føre dine seere ind på din hjemmeside direkte gennem Instagram. Det gør det både nemmere og hurtigere for brugerne, samtidig med at det giver dig flere besøgende – det må siges at være en win-win. Det eneste forbrugerne skal gøre, er at føre deres finger op ad skærmen. På den måde kan du øge din trafik. Dette lille trick kræver dog, at du har en virksomhedsprofil med mere end 10.000 følgere.

Vil du blive klogere på, hvordan du får flere følgere på Instagram, kan du læse vores artikel: Sådan får du flere følgere på Instagram

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

De sociale medier er i konstant forandring, og arbejdet med dem, bør derfor være et kontinuerligt arbejde, hvor forandringer bydes velkommen. På vores Master Class kan du lære at skabe resultater på tværs af de forskellige platforme.
Læs mere her