Sådan laver du en kreativ Instagram-story til din virksomhed

Mange virksomheder bruger, eller vil gerne bruge, Instagrams format “stories”. Formatet kan dog medføre udfordringer for virksomhederne, og i denne artikel får du inspiration og tips til, hvordan du laver fængende Instagram-stories, som potentielt kan kaste leads af sig. 

Voksende interesse for Instagram

Det er ingen hemmelighed, at vi bruger mere og mere tid på vores mobiler. Her bliver de sociale medier, herunder Instagram, brugt flittigt indtil flere gange om dagen. Dette gøres både gennem de almindelige opslag, og i stigende grad gennem stories. Og stories er da også blevet særligt populært – med mere end 1 milliard brugere på Instagram, og mere end hver fjerde, der bruger story-formatet, er det blevet så populært, at det har oversteget Snapchat, som ellers har været first-mover på funktionen.

Din virksomhed på instagram

Som virksomhed på Instagram har du mulighed for at dele kreative billeder og videoer på din profil og gennem de populære stories. På den måde kan du, gennem et kreativt indspark, ramme en specifik målgruppe, og skabe øget synlighed. Undersøgelser viser, at hele 65% af forbrugerne husker visuelle udtryk som tekst og billeder i tre dage, hvorimod udelukkende tekst kun huskes af 10%, hvilket er endnu en god grund til at gøre brug af stories.

Og funktionen bliver da også brugt flittigt af virksomhederne allerede, hvor mere end 50% af alle virksomheder, inden for den seneste måned, har oprettet en story. Hos Digital Works mener vi også, at B2B virksomheder kan drage fordel af Instagrams story-format.

Gennem stories har du mulighed for at vise målgruppen din virksomheds personlighed, og fremhæve de træk, som kendetegner din virksomhed bedst. Du kan fortælle en succeshistorie fra virksomheden, lancere et nyt produkt, vejlede dine kunder, eller bruge formatet til salg og promoveringer.

Læs også: Instagram for B2B? Hvordan og hvorfor?

Dit kreative indspark på Instagram

Synes du, at det kan være svært at finde dit kreative gen frem? Så er der godt nyt. Instagram har nemlig udgivet et nyt indlæg, som beskriver enkle kreative måder, hvorpå du som virksomhed, kan bruge forskellige kreative elementer i dine stories for at maksimere effekten.

Her kan du gøre brug af de mange features som Instagram tilbyder, og toppe dine stories af med tekst, GIF’er eller emojies. Og du bør ikke se den maksimale længde på 15 sekunder som en begrænsning, da videoer nemt kan kobles sammen som en “fortsættelse”. Det handler om at skabe et kort format med indhold, som er skræddersyet til konteksten. Det er der flere virksomheder, som har udnyttet på en kreativ måde. Du kan se eksempler på det her.

Læs også: 11 gode råd til at skabe cool Instagram Stories

Swipe up og læs mere

Som noget af det “nyere” på Instagram, kan du give dine følgere mulighed for at læse mere om din annonce, blot ved at føre deres finger op ad skærmen. Det giver gode muligheder for at navigere dine følgere direkte ind på dit site, og læse mere med et enkelt swipe. Her vil de kunne læse mere om dit nye produkt, læse mere om din virksomhed eller noget helt tredje.

På den måde kan du opnå en øget trafik, og derudover hjælpe dine følgere på vej. Dette lille “trick” kræver dog, at du har en virksomhedsprofil med mere end 10.000 følgere. Vil du blive klogere på, hvordan du får flere følgere, kan du læse artiklen ‘Sådan får du flere følgere på Instagram‘.

Opret dine instagram-stories annonce

Det kræver dog langt fra 10.000 følgere at oprette en story-annonce. Det er ganske simpelt, da man i store træk, bruger samme fremgangsmetode som med annoncering på Facebook. Du kan finde en guide til annoncering på Facebook her, eller finde 7 steps til annoncering på Instagram nedenfor.

7 step til annoncering på Instagram

  1. Gå til Annonceadministrator og vælg + opret
  2. Vælg en målsætning, der passer til dit marketingmål
  3. Udfyld de nødvendige oplysninger om din specifikke kampagne. Vælg rediger placeringer på placeringsniveauet
  4. Markér feltet Stories under Instagram
  5. Angiv din annonces budget og tidsplan
  6. Herefter kan du personliggøre din annonce ved bl.a. at redigere baggrundsfarven på billeder og videoer, eller indsætte emojis m.m.
  7. Færdiggør din annonce ved at vælge Bekræft.

Resultater af Instagram-annoncering

Det er selvfølgelig også muligt for dig, at følge med i dine annoncers resultater. Det gøres blot ved at trykke på søljediagrammet på din egen profil. Her vil der så udfolde sig en liste af resultater, som du kan analysere på – herunder også hvordan dine stories performer. Se hvor mange, der har set din annonce, og hvor mange af brugerne, som har brugt “Swipe Up” på din annonce.

Hvad synes du om at benytte annoncering på Instagram?

Vi hører meget gerne om dine oplevelser med annoncering på Instagram i kommentarsporet.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Master Class i sociale medier

De sociale medier er i konstant forandring, og arbejdet med dem, bør derfor være et kontinuerligt arbejde, hvor forandringer bydes velkommen. På vores Master Class kan du lære at skabe resultater på tværs af de forskellige platforme.
Læs mere her