Derfor bliver dine annoncer på LinkedIn afvist

Du har opsat din målsætning, målgruppe og budget for kampagnen. Du har været i det kreative hjørne for at lave billedmaterialer, og du har udformet en catchy teasertekst, der skal fange brugernes opmærksomhed. Alt er opsat og klar til at blive rullet ud på LinkedIn. Men…. LinkedIn godkender IKKE din kampagne, fordi dine annoncer ikke lever op til deres retningslinjer. Læs med her, hvor vi giver dig de mest hyppige grunde til, hvorfor din LinkedIn annonce bliver afvist.

Hvis din annonce er vurderet som værende afvist i LinkedIn’s kampagneadministrator, betyder det, at LinkedIn’s team har vurderet, at din annonces kreative produkt, tekst, landing siden eller dit produkt/service ikke lever op til deres policy for annoncering. Du kan læse dybere om LinkedIn’s annoncerings policy her.

Hvis din annonce ikke bliver godkendt, vil du modtage en ”detaljeret” e-mail, som LinkedIn vil kalde det, hvor de kort beskriver, hvorfor din annonce blev afvist. Det kan dog være svært at tyde disse mails, og derfor giver vi dig her de mest hyppige grunde til, at din annonce bliver afvist.

Hvad gør jeg, hvis min annonce er blevet afvist?

Når din annonce er færdig, og du sender den afsted til gennemlæsning af LinkedIn, vil du typisk få en godkendelse eller en afvisning inden for de første 24 timer.  

Hvis du er uheldig, vil din annonce stå som værende afvist i LinkedIn’s kampagneadministrator. Hvis dette er tilfældet, har du mulighed for at redigere din annonce ud fra den begrundelse LinkedIn er kommet med, så din annonce imødekommer deres annoncerings policy. Hvis dette er utydeligt, kan du altid kontakte LinkedIn, hvilket dog nogle gange kan være en lang proces i sig selv. Det kan du gøre her.

Læs også: Guide til annoncering på LinkedIn

Derfor bliver din annonce afvist

I alt er der tre forskellige grunde til, hvorfor din annonce bliver afvist:

1.     Forbudt indhold

Forbudt indhold er en af de hyppigste årsager til, at annoncer bliver afvist på LinkedIn – hvilket giver god mening. LinkedIn’s liste af forbudt indhold er nemlig lang, og der er mange faldgruber. Vi nævner nedenfor en håndfuld af dem, som du kan blive klogere på. Mange af punkterne vil du sikkert kunne nikke genkendende til.

  • Varemærker: Dine annoncer må ikke benytte sig af varemærker, der tilhører en tredjepart, medmindre ejeren af varemærket har givet udtrykkelig tilladelse. Dette gør sig fx også gældende ved at bruge varemærket LinkedIn i sine annoncer. Herunder må man ikke gøre brug af tredjeparts logoer, servicemærker eller firmanavne, der kan virke forvirrende for brugerne. Hvis du er bekymret for, at nogle bruger dit varemærke, kan du sende en sag afsted til LinkedIn her.
  • Ophavsret: I forlængelse med ovenstående må annoncer heller ikke bruge ophavsret, der tilhører en tredjepart, medmindre du igen har haft en udtrykkelig tilladelse til det. Igen kan du kontakte LinkedIn her, hvis du i god tro mener, at din ophavsret bliver krænket.
  • Diskrimination: Hvis der er en ting LinkedIn har meget fokus på, så er det diskriminerende indhold. Din annonce må derfor ikke diskriminere på hverken alder, køn, religion, etnicitet, hudfarve, eller seksuel præference.
    Tip: Det kan derfor også være en god idé ikke at gøre brug af de segmenteringskriterier der segmenterer på baggrund af dette
  • Hold den gode tone: Dine annoncer må ikke være hadefulde, vulgære eller voldelige i sit budskab eller sit kreative materiale. Derfor må man blandt andet heller ikke annoncere våben eller stoffer i sine kampagner
  • Tobak, alkohol og spil: Præcis som reglerne ved TV-kampagner i Danmark, må du som annoncør heller ikke annoncere for tobak, alkohol eller spil
  • Falske produkter og bedrageri: Som en selvfølge må du ikke annoncere for falske produkter eller på nogen måde bedrageri
  • Sundhed: Din annonce må ikke annoncere for urealistiske eller vildledende påstande, som kan forbedre din sundhed. Dette betyder, at du ikke må annoncere for noget, der kan relatere sig til kost og vægttab
  • Politisk indhold: Sidst inden for denne kategori må du ikke udarbejde annoncer, som går ind for eller går imod bestemte politiske overbevisninger. Herunder en bestemt kandidat, parti eller et budskab der kan påvirke det endelig valgresultat.

2.     Sikkerhed og privatliv

LinkedIn har derudover sat en række krav for dine annoncer, når det gælder brugernes sikkerhed og privatliv. Platformen sætter brugerne først, og de prioriterer derfor brugerenes sikkerheds højest. Dine annoncer kan derfor blive afvist, hvis ikke du overholder følgende sikkerhedsforanstaltninger:

  • Skade LinkedIn brugere: Når du opsætter dine annoncer, må du ikke promovere for produkter, tjenester eller handlinger, der vil resultere i, at du skader LinkedIn eller dets medlemmer. Hvis du er i tvivl om du overtræder dette punkt, kan du altid læse mere om det under Privacy Policy
  • Ondsindet browser: I overensstemmelse med det forrige punkt må du heller ikke promovere ondsindet software, hvor brugerne klikker, for derefter at modtage en virus. Softwaren skal kun kunne installeres, hvis du har en tilladelse fra brugeren, og softwaren skal derudover være let at fjerne igen
  • Personlige oplysninger: LinkedIn fraråder, at du promoverer et websted, hvor brugerne skal give personfølsomme data eller andre former for personlige oplysninger
  • LinkedIn adfærd: Som LinkedIn selv beskriver det, så må du ikke forringe oplevelsen af deres platform ved at bedrage, forvirre eller på anden måde ødelægge deres oplevelse gennem annoncer. Det betyder blandt andet, at brugerne skal sendes til det websted, som der står i annoncen, og dermed ikke en pop-up, som igen kan forringe brugeroplevelsen af LinkedIn. Brugerne skal have mulighed for at navigere væk fra din annonce ved blot at kunne klikke ”tilbage”.

3.     Diverse

Til sidst har LinkedIn opsat nogle generelle retningslinjer for dine annoncer.

  • Passende sprogbrug: LinkedIn opfordrer til, at du altid benytter dig af et passende sprogbrug i dine annoncer. Her menes der et professionelt sprog, som passer til din målgruppe
  • Understøttet sprog: Du har mulighed for at oprette en annonce på et af de 22 sprog, som LinkedIn understøtter. Det vil også være utroligt, hvis din målgruppe faldt uden for et af disse sprog 😊
  • Standard tekst: Som ved alle andre platforme er det vigtigt, at din annonce indeholder korrekt stavning og grammatik. Derudover opfordrer LinkedIn til, at du ikke benytter dig af mere end ét udråbstegn og ydermere heller ikke gøre brug af symboler som * og @. Herudover kan din annonce også blive afvist, hvis du bruger et symbol som substitut til et bogstav fx cl!ck
  • Emojies er velkomne men…: Gør ikke overdrevent brug af emojies, Gifs eller hashtags. Alt med måde.

Skriv en Kommentar

 

Annoncering på LinkedIn

På dette halvdags-kursus lærer du, at arbejde professionelt og målrettet med din annoncering på LinkedIn. Vi gennemgår step-by-step, hvordan du opsætter en betalt annonce og giver dig konkret viden om, hvordan du får mest muligt ud af din annoncering fra din virksomhedsside.
Læs mere her