5 vigtige overvejelser, når du skal vælge værktøj til Employee Advocacy

Hvis du arbejder professionelt med Employee Advocacy, har du sikkert klare mål, en struktureret plan og en brugervenlig platform, der sætter Employee Advocacy på niveau med øvrige discipliner i marketing- og kommunikationsafdelingen.

Gjort rigtigt, er resultaterne af Employee Advocacy ikke til at overse. Du har en plan. Du har ledelsens opbakning. Og du har kollegaer, der vil det her. Men du mangler platformen. Og hvad skal du vælge?

Der findes efterhånden en del værktøjer, der hjælper kommunikation eller marketing med at dele relevant og målrettet indhold med virksomhedens medarbejdere. Men hvad er det rigtige for dig?

Simon Ernst-Sunne, Chief Partnerships & Solutions Officer i Infomedia, deler her 5 overvejelser, du skal gøre dig, når du skal vælge platform til dit arbejde med Employee Advocacy.

Employee Advocacy kort fortalt

Employee Advocacy er en disciplin, hvor virksomheder benytter muligheden for at engagere medarbejderne på sociale medier. En platform fungerer typisk som et indholdsfeed, som medarbejdere kan plukke fra. Indholdet i feedet er bestemt af en person i kommunikations- eller marketingafdelingen. Det er udvalgt, skåret til og måske endda målrettet enkelte medarbejdere eller grupper af medarbejdere. Herfra kan dine kollegaer dele indhold, som er on-brand og relevante for dem og virksomheden.

5 overvejelser, når du skal vælge Employee Advocacy-platform

Jeg har talt med Simon Ernst-Sunne, Chief Partnerships & Solutions Officer i Infomedia, der har gjort sin research på tilgængelige platforme. Han mener, at der er 5 vigtige overvejelser, når du skal vælge det værktøj, der skal hjælpe dig i dit arbejde med Employee Advocacy.

#1 Hvor meget kan den enkelte bestemme?

Ingen er interesseret i at blive spammet med 41 fuldstændig ens LinkedIn-opslag. Derfor bør du søge en platform, der giver medarbejderne mulighed for at tilføje en ”bid af sig selv”.

”Employee Advocacy handler om mennesker, og det skal være autentisk, hvis det skal virke. Et voldsomt tryk af marketing-budskaber gavner ingen. Hverken virksomheden, medarbejderen eller modtagerne i den anden ende,” siger Simon Ernst-Sunne og forsætter:

”Derfor skal du søge en platform, der giver medarbejderne fleksibilitet til selv at bestemme, hvad de vil dele – og hvor.”

Din platform skal lade medarbejderen bestemme, om hun overhovedet vil dele det indhold, der har ramt hendes feed. Og hvis hun vil, hvilke sociale medier hun vil dele dem på. Hvis du går all in, skal du vælge en platform, der lader medarbejderen redigere i opslagene.

#2 Er det nemt at bruge?

For mange vil det være nyt at skulle dele indhold på sociale medier. Eller det bliver måske ikke prioriteret lige så højt i en travl hverdag, som du i marketing- eller kommunikationsafdelingen ville ønske. Derfor skal det også være nemt for medarbejderne. Her skal du først og fremmest overveje selve platformen. Hvad fungerer for medarbejderne i din virksomhed?
En platform i et browservindue eller en app på mobilen? Eller begge dele afhængigt af medarbejderen? Og så skal den platform, du vælger, være nem at bruge. Intuitiv. Overskuelig. Og måske endda lade medarbejderne dele med 1, 2 eller 3 klik.

#3 Hvad kan jeg måle på?

Din grund til at arbejde med Employee Advocacy er sikkert en anden end din konkurrents. Men uanset hvad dit mål er, skal du sørge for, at den platform, du vælger, indsamler det relevante data. Der er to typer af tal, du skal kigge efter i platformen, ifølge Simon Ernst-Sunne.

Det første er adoptability. Du skal følge med i, hvordan medarbejderne tager programmet til sig. Om de joiner platformen. Om de bruger den. Og om de deler indhold.

Og det andet, du skal kigge efter, er data til dine KPI’er. Du skal undersøge, om platformen kan måle på de tal, du har brug for, når du skal afrapportere højere oppe.

Uanset om dit formål er at øge trafikken til dit website, booke møder eller øge kendskabet til dit brand, skal den platform, du vælger, kunne give dig tallene – eller redskaberne til at få relevant data.

#4 Bliver dine kollegaer motiveret?

”Konkurrencer tricker noget i mennesker. Og det kan virke motiverende for nogen, hvis der er noget at vinde. Måske især for folk i salgsafdelingen,” siger Simon Ernst-Sunne.

Han taler om gamification. Et element, som flere Employee Advocacy-platforme har. Her kan dine kollegaer konkurrere om at være den, der deler mest, får flest kliks eller flest kommentarer. Og det kan sagtens være det sidste puf, du har brug for, når du skal vænne dine kollegaer til at dele og bruge deres sociale medier aktivt.

#5 Muligheden for at komme med input?

Medarbejderne sidder på en guldmine af gode historier. Og dem vil du gerne høre.

Nogle Employee Advocacy-platforme giver medarbejderne i den anden ende mulighed for at sende indhold – eller ideer – retur til maskinrummet. Undersøg, om platformen kan det. Det bliver du glad for, når du skal i gang med at producere indhold, lyder det sidste tip fra Simon Ernst-Sunne.

Et Employee Advocacy-værktøj kan hjælpe dig med motivere dine kollegaer, fintune og ensrette indhold, forstærke budskaber og distribuere indhold til netværk af en størrelse, din virksomhed ikke kommer i nærheden af uden medarbejderne.

Men det er efterhånden en jungle at finde rundt i de mange værktøjer, der er på markedet. Og jeg håber, at du nu er lidt bedre klædt på til at vælge det rigtige værktøj til dit arbejde med Employee Advocacy.

Om Simon Ernst-Sunne og Infomedia
Simon Ernst-Sunne, Chief Partnerships & Solutions Officer i Infomedia, hjælper Infomedias kunder med at finde vej i junglen af teknologier inden for sociale medier og Employee Advocacy. Infomedia er Nordisk partner til Hootsuite, og Simon arbejder selv med Employee Advocacy-platformen Hootsuite Amplify.

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Intern træning

Øget aktivitet fra medarbejderne på sociale medier kan have en positiv indvirkning – ikke kun på deres personlige brand, men også på virksomhedens positionering.
Læs mere her