Trendanalysen 2012 viser, at annoncering på sociale medier i stigende grad er blevet populært herhjemme, og der er også god grund til at have det med i overvejelserne, når man planlægger sine kampagner. Sammenlagt bruger knap 3 mio. danskere i omegnen af 22 millioner timer på Facebook hver måned.

Her får du et overblik over, hvad Facebook-annoncer er, og hvad de kan.

Google vs. Facebook – Search vs. Social

Et klassisk spørgsmål er, om man skal annoncere både på Google Adwords og via Facebook-annoncer. Det ene udelukker ikke det andet, tværtimod har de hver deres værdier.

Search:

Det ligger lidt i ordet. Vi får vist annoncer (på Google, Bing, Yahoo etc.), når vi søger informationer om noget specifikt. Mange store websites, som f.eks. New York Times, indgår desuden i annoncenetværk og viser derfor også annoncerne. Tekstannoncer er ikke særligt visuelt tiltalende, men hvis de er relevante, vil de generere gode resultater. Her afhænger visningerne af keywords, bud og i nogle tilfælde af brugernes online adfærd.

Social:

På Facebook får vi vist annoncer som en integreret del af den sociale oplevelse. Altså bliver annoncerne vist konstant under hele vores ”besøg” på websitet, og kan desuden indeholde ”anbefalinger” fra venner, der har interageret med den annoncerende virksomhed. Her afhænger visningerne af vores brugerprofiler, venner og interesser. Har annoncerne en social kontekst, i form af venners interaktion, er der typisk 55 % større sandsynlighed for, at vi husker annoncen. Facebooks sociale annoncer er altså et værktøj, der kan forstærke både ad recall og word-of-mouth.

Hvorfor Facebook annoncering?

Hvad end dit mål er salg eller branding, kan Facebook-annoncer være et effektivt redskab, når du vil:

1. Nå en præcis målgruppe

2. Styrke forholdet til dine kunder og fans

3. Have kontrol over dit kampagnebudget og udsendelsestidspunkt

Facebooks annoncetyper

Der er to annoncetyper på Facebook. Den “klassiske” annonce og de “sponsorerede historier”. Begge typer kan målrettes helt specifikt, så de rammer dit eksakte segment.

Facebook-annoncer

Når du vælger den ”klassiske” annonce, skal den indeholde titel, billede, brødtekst og en destinations-URL. Du bestemmer selv indholdet, men husk at du får mest ud af at linke til din Facebook-side, da du derved opfordrer tilskueren til at “Synes godt om” siden. Har tilskueren tilmed en ven, der allerede “Synes godt om” siden, vil annoncen vise navnet på vedkommende i selve annoncen, og derved opnår man det forstærkede recall som sociale annoncer har. De “klassiske” annoncer kan være, når man vil nå ud til potentielle kunder og fans med budskaber fra virksomheden, en specifik kampagne, et specifikt produkt etc.

Sponsorede historier

Sponsorede historier er en anden type annonce. Her vælger man at promovere de organiske interaktioner som fans har med virksomhedens Facebook-side. Dette kunne f.eks. være kommentarer på en statusopdatering, brug af virksomhedens applikationer eller noget så simpelt som “Synes godt om”.

Disse interaktioner vil måske ikke nå ud i alle folks newsfeed, så pointen er, at man kan øge synligheden af interaktionerne, så de når ud til fans og/eller deres netværk og dermed forstærker word-of-mouth. De sponsorerede historier vil ikke nå ud til alle på Facebook, men det er heller ikke tanken bag dem. Tanken er, at de skaber engagement i din Facebook-side og fungerer som valide anbefalinger fra dine fans til deres netværk.

Den målrettede annoncering

Din annoncering kan målrettes meget specifikt. Du har mulighed for at målrette geografisk, demografisk og i forhold til interesser, civilstatus, uddannelse og endda arbejdsplads. Når du udvælger dine kriterier, hjælper Facebook dig med at holde styr på, hvor mange mennesker du potentielt når med din kampagne. Det gør de ved at vise tallet samt dine kriterier i en boks i højre side af “annonce-designeren.” Men husk på, at Facebook kun kan målrette mod de oplysninger brugeren selv har opgivet. Nogle profiler kan være oprettet med forkert alder (særligt dem som egentlig er for unge til at være på Facebook), andre kan have en forkert geografisk lokation på deres profil. Så selv om Facebook-annoncer kan målrettes, vil det aldrig blive 100 % præcist.

Budgettering

Herlighederne er ikke gratis, men med Facebook-annoncer kan du fastslå enten et dagligt budget eller et livstidsbudget, og du er dermed i kontrol over, hvor meget du bruger. Du betaler enten for klik eller antal visninger og Facebook vil ligeledes foreslå dig et bud, som er baseret på dine kriterier.

Læs mere om Facebook-annoncering

Dette er kun en introduktion til Facebook’s annonceprodukter, men er du interesseret i at vide mere inden du giver dig  kast med social annoncering, er der masser af ressourcer og gode råd at at hente på Facebook til forretning.

HUSK, at som så meget andet på Facebook, er der også klare retningslinjer for, hvad der er tilladt mht. annoncer, så læs også deres annonce-guidelines her.

Men træerne vokser ikke ind i himlen

Vi har nu listet en masse fordele op ved at bruge Facebook-annoncering. Det kan målrettes, styres osv., men som med al anden annoncering gælder hovedreglen med de 3 T’er: Nemlig Test, Test og atter Test. Du er nødt til at finde ud af, hvad der virker for netop din målgruppe og løbende udskifte og optimere dine annoncer for at opnå gode resultater.

Og så er der lige det med klikraterne… Som udgangspunkt, kan du forvente højere klikrater på Facebook end via traditionelle bannerreklamer – men det er skam også forventet, idet du jo laver (forhåbentlig) relevant og målrettet annoncering. Når vi taler om Facebook-annoncering plejer vi at stille folk 2 spørgsmål:

  1. Hvornår har du sidst klikket på en Facebook-annonce?
  2. Kan du huske, at du har set en Facebook-annonce?

Svaret er som regel, at folk godt kan huske, at de har set annoncerne samt huske et par af budskaberne, men ikke alle klikker. Hav det in mente når du opsætter målsætninger for din kampagne.

Hvad er dit bedste tip til annoncering på Facebook?

Del meget gerne dine tips til bedre Facebook-annoncering i kommentarfeltet herunder.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i Sociale Medier

Vil du gerne arbejde professionelt med sociale medier? På vores Master Class har vi fokus på elementer som strategi, planlægning, lovgivning, måling og optimering.
Se det omfattende program her