Hvad brands kan lære af Angry Birds

Et af de seminarer som virkelig trak mange tilskuere på årets Cannes Lions festival var Hill & Knowlton’s seminar. De havde inviteret Peter Vesterbacka, “mighty eagle” fra Rovio, til at fortælle historien om spillet om de små sure fugle og de grønne grise. Nærmere bestemt var temaet; hvad kan brands lære af Angry Birds?

Af Charlotte Østergaard Jørgensen

Angry Birds posterSpillet Angry Birds har haft rygende succes og er i skrivende stund blevet downloadet en kvart miliard gange, og spillet, der startede på smartphones, har da nu også fundet vej til computerne. De små fugle fik hurtigt kultstatus og sælges nu som alle typer merchandice – så meget at der angiveligt sælges flere Angry Birds ting end Hello Kitty ting. De små fugle er nu blevet så populære, at de er gået til filmen i animationsfilmen Rio.

Analytisk tilgang

Rovio er bestemt ikke ny på spilmarkedet, de har rigtig mange spil på cv’et og har bl.a. udviklet spil til Nokia. Tanken om Angry Birds startede lidt som et hobbyprojekt, når der var tid mellem diverse work-for-hire opgaver. Men dette spil stod deres hjerte nært og de valgte at gå analytisk til værks. De gennemgik markedet for spil, både de gode og mindre gode, og udarbejdede herved en tjekliste med elementer et godt spil skal indeholde. En liste Rovio ikke ville gå på kompromis med.

Stand out – be different

Angry BirdsStand out – be different! Dette var et af Peter Vesterbackas råd til alle os andre. Et eksempel på hvordan de har arbejdet med dette er ved udviklingen af dere ikon til iTunes. De valgte at gennemgå ikonerne, der på det tidspunkt lå i app store, og valgte en farve som ville skille sig kraftigt ud fra mængden – rød! Og da Peter Vesterbacka stod på scenen i Cannes, var det da også i en knaldrød sweatshirt, naturligvis med den røde Angry Bird på maven.

En anden af deres overvejelser var, hvordan kunne de få folk til at sprede ordet? Og der ligger det geniale i navnet. For i starten når folk sagde de spillede Angry Birds, skabte det ofte spørgsmålet. “Hvorfor er fuglene sure?” Ifølge Peter Vesterbacka skabte dette tema en del omtale og snak i starten – netop om hvorfor de små fugle var så sure.

Fans og brand

Ifølge Peter Vesterbacka interesserer Rovio sig kun for to ting: deres fans og deres brand. Hver gang der tages beslutninger spørger de sig selv, hvordan vil det påvirke brandet og hvad vil vores fans mene om dette? Og Rovio har fans – ikke brugere eller kunder. For som Peter Vesterbacka siger, et brand skal have fans! Succes kræver simpelthen den grad af engagement.
Og Angry Birds har fans – mange af dem. I skrivende stund tæller deres Facebook side knap 4 mio. fans og på Twitter følger mere end 200.000 personer spillets udvikling. På deres YouTube kanal uploader de film, som både reklamerer for kommende spil, men også viser, hvordan man kommer igennem banerne. Og deres videoer har indtil videre fået mere end 131 mio. visninger. Men så mange fans forpligter naturligvis, hvilket de er opmærksomme på hos Rovio. De tager sig tid til at lytte til, hvad deres fans siger og skriver om dem og svarer efter bedste evne når det giver mening. Men det stopper ikke her – Rovio mener bestemt ikke at det er urealistisk at de kommer op på 1 mia. fans.

Kommerciel tankegang er ikke fy hos Rovio

Rovio er ikke hellige omkring spillets prismodel – de siger, at de gør, hvad end der giver mening på det specifikke marked. Derfor findes der både en gratis “lite-udgave” og en betalt version af spillet til iPhone i app store. Og til Android er spillet gratis, men reklamefinansieret.
Rovio har fået adskillige tilbud om at få fuglene på det store lærred. Men det var først da Fox Studios bød sig til, at Rovio hoppede på.

For at promovere filmen Rio, udgav Rovio en udgave af spillet som hedder, nå ja, Angry Birds Rio. Et spil som ifølge Peter Vesterbacka er så godt, at folk (også) betaler penge for denne udgave, selvom den skal promovere filmen. Og  kommercielle er de nu engang hos Rovio – når man fx spiller Angry Birds Rio, bliver der naturligvis også lige reklameret for de andre spil man kan købe.

Hvad bringer fremtiden? Øget involvering og beløn fans

Peter Vesterbacka ville i Cannes ikke sige alt for meget om, hvad fremtiden bringer. Dog afslørede han, at der inden jul kommer endnu et, og måske to, nye Angry Birds spil. Og så gav han os følgende clue. Tænk på hvad Nintendo gjorde med SuperMario…

Derudover indikerede han, at man måske på sigt kan designe sine egne baner samt mulighed for multiplayer – det blev i hvert fald nævnt, som noget han gerne så ske, så mon ikke? Han fortalte desuden også at én bane allerede er designet af en fan, nemlig af 5-årige Ethan.

Det allersidste tip om fremtiden fra the Mighty Eagle, Peter Vesterbacka var: “Hold on to your stars, they will be very valuable soon!”

Skriv en Kommentar

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld