Ny undersøgelse viser, hvilke marketing-tiltag der virker og hvilke tiltag, der ikke har nogen betydning på Facebook.

Der findes mange funktioner på Facebook, når det kommer til marketing. Tænker du tit over, hvordan de forskellige funktioner klarer sig blandt brugerne? Så læs med her.

Vi kigger nærmere på 5 marketing tiltag nedenfor.

1. Mobilen stormer frem
Flere og flere mennesker har efterhånden en smartphone, hvilket alt andet lige betyder, flere besøgende på Facebook via mobilen. Alene i Danmark er vores internetforbrug via mobilen næsten fordoblet siden 2012 (Kilde). I USA er 78 % af facebook-brugerne mobile. Undersøgelser viser, at dette tal kun vil stige i de næste mange år.

Her er 4 tips til at få en mobilvenlig Facebookside:

  • Kig jeres side igennem via mobilen, og se det fra jeres followers side af – Ikke i admin view. Er der noget, der kan optimeres? Hvad virker bedst – billede eller video? Hvordan fungerer det hele, og hvordan ser det ud, når man er logget ind via mobilen.
  • Highlight jeres bedste posts. Ens side bliver ikke vist fuldt ud i mobiludgaven. Så hvorfor ikke fremhæve det content, man ved skaber engagement blandt brugerne.
  • Brug billeder. Billeder giver bedst engagement på Facebook. Så sørg for at brug farverige og interessante billeder til mange af jeres posts.
  • Checke ind. Opfordr kunder til at checke ind, når de fx er i jeres butik. Handlingen vil blive vist i deres venners newsfeed. Derudover skaber det troværdighed, når folk checker ind og viser jeres brand til deres netværk. Det er et godt “word-of-mouth” tool.

2. Betalte annoncer øger reach & performance
Ifølge amerikanske ShopIgniter, som har udarbejdet 2013 Social Rich Media Benchmark Report, viser det sig, at promovering af ens posts med betalte annoncer medvirker til at ens posts øges viralt  samt har længere organisk reach. Dog vil det reducere click-throughs. Dette gælder når der postes billeder, videoer, links, tilbud m.m. Ja alle typer posts, på nær statusopdateringer. Ved tale om statusopdateringer har de, ifølge undersøgelsen, en langt stører reach, når de er unpaid.

3. Negativ feedback mindsker konvertering
Selvom Facebook ikke har en dislike knap til posts (endnu), er der andre måder for brugerne, at vise de er “utilfredse” på. Funktionerne hide post, hide all posts, report as spam og unlike page, er alle med til at give et brand negativ feedback på deres virksomhedsside. Undersøgelsen viser, at jo mere der bliver brugt paid media til posts, jo højere er risikoen for at skabe negativ feedback og dermed mindske konverteringer. Læs mere om negativ feedback her.

paid3

Som det ses i diagrammet, så gælder ovenstående udsagn om, at paid posts giver højere negativ feedback, på alle typer posts på nær links. Så vær opmærksom på dét, hvis I kun uploader links. Mulighederne for forbedringer er mange – man kan bl.a. piffe linket lidt op, ved at lægge et spændende billede til posten, for at give linket bedre blikfang. Samtidig kan vi se, at noter er den type post, der giver højest negativ feedback. Det irriterer ganske enkelt brugerne. Så lad venligst være med dét, tak. Næstmest irriterende paid media er videoer. Så hvis I vælger at promoverer en video, så sørg for at have lavet tests på den. Jeg anbefaler at lave split-tests på jeres side for at finde ud af, hvad der engagerer JERES followers. Hvilke typer posts, skaber mest engagement og i hvilket tidsrum. Spørgsmål er den type post, der skaber mindst negativ feedback. Man kan ikke gå galt, med at stille spørgsmål på Facebook – det viser også, at man er interesseret i sine followers. Bedste senarie får I en masse svar og skaber engagement og i værste tilfælde, skabes der måske en smule negativ feedback. Men intet i forhold til de andre post-typer.

4. #Hashtags virker IKKE på Facebook
Undersøgelser lavet af  EdgeRank Checker, viser at hashtags ikke gør noget godt for ens posts eller brand på Facebook. Faktisk er de med til at mindske muligheden for at posten går viralt, da det viser sig at post med hashtags skaber mindre engagement (modsat Instagram). Mange syntes, at det forstyrrer kommunikatinosflowet på Facebook. Hvad der virker på én platform (Twitter og Instagram), virker altså ikke nødvendigvis på andre platforme. Keep that in mind. Så ønsker, I at followers deler jeres content, bør I holde jer fra hashtags lidt endnu. Om ikke andet lave tests, og se om det giver negativ eller positiv respons blandt jeres followers.

5. Sponsoreret Check-in vinder stortctr
Brugerne får vist en annonce i deres newsfeed for et sted, en ven tidligere har checket ind. Denne type annonce vinder stort, hvis vi kigger på CTR. De har i gennemsnit en Click-Through-Rate på 3,2 %, hvilket gør den til den klare vinder. Når en bruger ser, at en ven tidligere har checket ind et sted, bliver de nysgerrige og vil se, hvad det er for noget. Derfor den høje CTR.

Det skal lige siges, at denne form for paid media, er forholdsvis dyr i form af CPM (Cost per Impression), men munder det ud i et køb af en af jeres produkter er det hurtigt tjent hjem.

 

Denne artikel er skrevet med inspiration fra denne

 

 

Skriv en Kommentar