Har du overvejet at markedsføre dit produkt ved hjælp af influencers på SoMe? Er du i tvivl om, hvordan du skal finde og komme i kontakt med de rette influencers? I denne artikel guider vi dig skridt for skridt til, hvordan du bedst kommer i gang med influencer marketing – og ikke mindst får succes med det.

Influencers på de sociale medier er en effektiv måde, hvorpå du kan sprede din virksomheds budskab og øge dit brands kendskabsgrad blandt en bred, men skræddersyet målgruppe. Bliv klogere på influencer marketing som fænomen. Hvis I derimod allerede er klar til at springe ud i det, så følg nedenstående steps til succesfuld brug af influencer marketing.

1: Sæt mål for din influencer marketing-kampagne

For at opnå succes med brugen af influencer marketing, er det vigtigt at fastlægge, hvordan en influencer marketing-kampagne kan understøtte indfrielsen af din virksomheds overordnede mål – nøjagtig ligesom alle andre markedsføringskampagner skal kunne.

Typisk gør virksomheder brug af influencers for at få hjælp til udarbejdelse og promovering af brand content – fx i forbindelse med et event eller produktlancering. Influencer marketing kan dog også sagtens bruges i andre sammenhænge som fx til SEO eller krisehåndtering.

Når du først har fastlagt de overordnede mål for din influencer marketing-kampagne, kan du med fordel fastlægge 2-3 succeskriterier for hvert mål, så du ved, hvordan du skal måle på resultaterne.

2: Definér den perfekte influencer

SoMe-influencers er brugere på de sociale medier, som har etableret et stort netværk af følgere samt opnået en høj troværdighed blandt disse. Influencers er altså brugere, som har indflydelse (deraf ordet “influencer) på sin følgerskare grundet deres høje troværdig og pålidelighed.

Der er mange forskellige typer af influencers at vælge imellem derude, og det er netop det, der skaber udfordringer for mange, når de forsøger at implementere influencer marketing. Det er nemlig svært at udvælge den rette influencer. Når du skal udvælge en eller flere influencers at samarbejde med, kan du med fordel følge disse fem tommelfingerregler:

  • De skal have en stor og engageret følgerskare.
  • De skal være relevante for dine kunder.
  • De skal fremstå troværdige.
  • De skal have et højt aktivitetsniveau på SoMe.
  • Deres tone og stil skal matche dit brand.

Vær forsigtig med at bruge antallet af følgere som målestok for mulig indflydelse og succes, når du udvælger influencers. Nøglen til succesfuld influencer marketing er, at dine udvalgte influencers formår at fange sine følgeres opmærksomhed, samt at følgerne har respekt for personen.

3: Find potentielle influencers

Når du først har bestemt dig for hvilken type influencer, der er det bedste match for jeres brand, skal du på jagt efter potentielle influencers, som I kan indgå et samarbejde med. Dette kan gøres på adskillige måder.

Den nemmeste måde at finde den rette influencer på er ved at lave en søgning på hashtags på de forskellige sociale platform. Start fx med at lede efter personer, der allerede poster indhold om dit brand. Hvis der er influencers derude, der allerede promoverer dit brand umotiveret, er disse naturligvis oplagte at opsøge som de første. Du kan også søge på generelle nøgleord, der har relevans for din branche og derved få et indblik i, hvem der allerede beskæftiger sig med relevante emner.

En anden måde at identificere potentielle influencers på er at bruge særligt udviklede værktøjer til influencer marketing. Disse værktøjer kan hjælpe dig med at finde de rette influencers, men de kan også hjælpe dig med at kontakte og betale influencers samt måle på et fremtidigt samarbejde.

Hvis du allerede samarbejder med influencers, kan du med fordel spørge dem om anbefalinger til andre potentielle influencers. Influencers af samme type kender nemlig ofte hinanden, eftersom de inviteres til de samme events og lignende.

4: Kontakt interessante influencers

Når du har udset dig en gruppe af influencers, du gerne vil samarbejde med, er det tid til at få stablet et samarbejde på benene. For at skabe fundament for et stabilt samarbejde, er det vigtigt, at du kommer godt fra start. Sørg derfor for at kontakte influencers af interesse direkte. Mange virksomheder overlader ofte kommunikationen med influencers til bureauer, men faktisk foretrækker mange influencers, at virksomheden selv rækker ud efter dem.

Dit samarbejde med en influencer skal gavne begge parter. Derfor er det vigtigt, at du undersøger alt om den udvalgte influencer, inden du kontakter denne. På denne måde kan du tilpasse dit brand og dit tilbud, så det passer til din influencers profil. Dette vil resulterere i en win-win-situation for jer begge to. Når du skal overtale en influencer til at indgå et samarbejde med jeres virksomhed, er det vigtigt, at du kan bevise, at dit brand har relevans for influencerens følgere.

5: Husk belønningerne

En af de største skrøner, der hurtigt har spredt sig om influencer marketing er, at influencers udelukkende motiveres af en løncheck. Virkeligheden er dog en anden, og oftest motiveres influencers i ligeså høj grad (hvis ikke mere) af både flere følgere på deres platforme, muligheden for at skabe kvalitetsindhold, gratis prøver og ikke mindst rejser og events.

6: Mål dine resultater

Når din influencer marketing-kampagne først er oppe at køre, er det tid til at vurdere, hvorvidt kampagnen egentlig har hjulpet med indfrielsen af din virksomheds overordnede mål. Du kan med fordel tage udgangspunkt i de succeskriterier, der blev fastlagt i step 1. Er disse succeskriterier blevet indfriet, eller skal der foretages justeringer?

Har du nogle gode råd til opstartsfasen med influencer marketing?

Så hører vi dem gerne i kommentarfeltet herunder.

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Sociale medier er noget, som stort set alle virksomheder gør brug af, men det er langt fra alle, der får det ønskede udbytte. På Master Class’en gennemgår vi de sociale platformes kvaliteter, muligheder, styrker og begrænsninger, sat i relation til virksomhedstype og mål.
Læs mere her