Vi bliver ofte spurgt om reglerne for konkurrencer på Facebook, og mange er ofte i tvivl om hvad man egentlig må og hvad man ikke må. Mikael Lemberg fra Facebook har her samlet en række af de hyppigste spørgsmål ift. emnet.
Nedenstående Q&A er udarbejdet af Mikael Lemberg, Client Partner Denmark, Facebook.
Q: Må jeg lave konkurrencer på Facebook?
A: Ja – HVIS konkurrencen ligger i en app, ikke belønner brug af Facebooks social channels og i øvrigt overholder Facebook’s guidelines.
Q: Må jeg belønne mine fans for at dele/like/kommentere/tagge – f.eks. ved at de kan vinde en fed præmie?
A: Nej, det er aldrig tilladt at give brugere monetære incitamenter for at bruge Facebooks social channels.
Q: Må jeg give brugere ekstra konkurrencelodder, hvis de f.eks. deler et vægopslag? – Så er det jo ikke et krav.
A: Nej, det er aldrig tilladt at give brugere monetære incitamenter for at bruge Facebooks social channels.
Q: Jeg vil gerne belønne mine fans med en fed præmie. Må jeg trække lod om en tilfældig vinder blandt dem?
A: Nej, brugere må ikke automatisk være tilmeldt konkurrencer eller lodtrækninger bare fordi de er fans af en side. De skal selv aktivt tilmelde sig via en app, hvor de giver dig e-mail eller anden kontaktinfo, så du ikke behøver at kontakte dem gennem Facebook.
Q: Må jeg skjule min konkurrence bag et like-layer, så kun fans kan deltage?
A: Ja.
Q: Må jeg signe brugere automatisk op til et nyhedsbrev, når de deltager i en konkurrence?
A: Nej. Brugerne skal aktivt tilvælge nyhedsbrevet, og det er ikke nok at det står i betingelserne eller lignende. Der skal specifikt være en afkrydsningsboks, som i udgangspunktet er umarkeret og som ikke er obligatorisk for deltagelse.
Q: Hvad må jeg bruge Cover photo til? Må jeg f.eks. opfordre til at blive fan eller fortælle om et tilbud / en konkurrence?
A: Nej, du må ingen af delene. Call to action, referencer til Facebook-features og reklamer for tilbud er ikke tilladt i Cover photo. Du kan se alle reglerne her.
NB – Update: Reglerne for brugen af cover-fotoet er ændret siden denne artikel blev skrevet: Læs de nye regler for brug af Facebook cover foto her.
Q: Må jeg bruge Facebooks logo i min markedsføring?
A: I udgangspunktet ja – men det kommer an på, hvordan du vil bruge det. Se reglerne på denne side om brand permission.
Følg Mikael Lemberg på Facebook for daglige tips og nyheder om marketing.