Q&A – Hjælp til konkurrencer på Facebook

Vi bliver ofte spurgt om reglerne for konkurrencer på Facebook, og mange er ofte i tvivl om hvad man egentlig må og hvad man ikke må. Mikael Lemberg fra Facebook har her samlet en række af de hyppigste spørgsmål ift. emnet.

Nedenstående Q&A er udarbejdet af Mikael Lemberg, Client Partner Denmark, Facebook.

 

Q: Må jeg lave konkurrencer på Facebook?

A: Ja – HVIS konkurrencen ligger i en app, ikke belønner brug af Facebooks social channels og i øvrigt overholder Facebook’s guidelines.

Q: Må jeg belønne mine fans for at dele/like/kommentere/tagge – f.eks. ved at de kan vinde en fed præmie?

A: Nej, det er aldrig tilladt at give brugere monetære incitamenter for at bruge Facebooks social channels.

Q: Må jeg give brugere ekstra konkurrencelodder, hvis de f.eks. deler et vægopslag? – Så er det jo ikke et krav.

A: Nej, det er aldrig tilladt at give brugere monetære incitamenter for at bruge Facebooks social channels.

Q: Jeg vil gerne belønne mine fans med en fed præmie. Må jeg trække lod om en tilfældig vinder blandt dem?

A: Nej, brugere må ikke automatisk være tilmeldt konkurrencer eller lodtrækninger bare fordi de er fans af en side. De skal selv aktivt tilmelde sig via en app, hvor de giver dig e-mail eller anden kontaktinfo, så du ikke behøver at kontakte dem gennem Facebook.

Q: Må jeg skjule min konkurrence bag et like-layer, så kun fans kan deltage?

A: Ja.

Q: Må jeg signe brugere automatisk op til et nyhedsbrev, når de deltager i en konkurrence?

A: Nej. Brugerne skal aktivt tilvælge nyhedsbrevet, og det er ikke nok at det står i betingelserne eller lignende. Der skal specifikt være en afkrydsningsboks, som i udgangspunktet er umarkeret og som ikke er obligatorisk for deltagelse.

Q: Hvad må jeg bruge Cover photo til? Må jeg f.eks. opfordre til at blive fan eller fortælle om et tilbud / en konkurrence?

A: Nej, du må ingen af delene. Call to action, referencer til Facebook-features og reklamer for tilbud er ikke tilladt i Cover photo. Du kan se alle reglerne her.

NB – Update: Reglerne for brugen af cover-fotoet er ændret siden denne artikel blev skrevet: Læs de nye regler for brug af Facebook cover foto her.

Q: Må jeg bruge Facebooks logo i min markedsføring?

A: I udgangspunktet ja – men det kommer an på, hvordan du vil bruge det. Se reglerne på denne side om brand permission.

Følg Mikael Lemberg på Facebook for daglige tips og nyheder om marketing.

Skriv en Kommentar