Lav den perfekte LinkedIn opdatering fra din side

Det lyder måske simpelt at lave en opdatering fra sin Company Page på LinkedIn – og det er det som udgangspunkt også. Men alt for mange kender ikke til mulighederne for at redigere i opslaget eller til begrænsningerne ift. antal tegn osv. 

Du får derfor her overblikket, så du kan lave en opdatering, der ser godt ud – både på din virksomhedsside og i modtagernes nyhedsfeed.

Link, billede, pdf, video eller tekst?

Du kan udsende opdateringer fra din Company Page på flere måder, både som et link, et stort billede, som ren tekst, video eller du kan uploade en pdf. Fælles for alle opdateringer er, at du i tekstfeltet max kan skrive 600 tegn (inkl. mellemrum), og at beskrivelsen samt overskrift til dit link kan fylde op til 250 tegn. Men LinkedIn har jo også en tendens til at skære i, hvad der vises ude i nyhedsfeedet. Se eksempler længere nede på siden.

Company Page update

Ønsker du at poste et link (til et website eller en YouTube-video) indsættes linket blot i tekstboksen, og herfra hentes informationer fra sitet (se næste billede). Ønsker du i stedet at uploade enten et stort billede eller en pdf-fil, klikker du blot på papirklipsen i højre hjørne, og vælger herefter en fil fra din computer.

Vær opmærksom på: Når folk “liker” dit opslag deles hele opslaget, men klikker folk i stedet på “share”, er det kun dit billlede, pdf eller link, der deles. Ikke den tekst du evt. har skrevet i tekstfeltet.

Tilpas tekst og billede som LinkedIn henter fra dit link

Rediger LinkedIn updateMange er slet ikke klar over, at den tekst, som LinkedIn henter fra ens website, nemt kan redigeres. Ved at klikke på enten overskriften eller selve tekstfeltet, kan du nemt redigere i teksten og sikre, at dét, som kommer ud fra din Company Page, ser godt ud.

Er du ikke tilfreds med det billede, LinkedIn har genkendt fra dit link, kan du nemt uploade et andet. Hold musen over den øverste del af billedet, og den blå boks med “Upload Image” kommer nu frem. Klik her og upload det ønskede billede til dit link. Vær opmærksom på at LinkedIn automatisk tilpasser billedet til 110 x 180 px.

Linket i tekstfeltet kan du vælge at slette, idet LinkedIn allerede har “grebet” link, tekst og billede. Fjerner du ikke linket, vil links på mere end 23 tegn automatisk blive forkortet til et som dette: http://lnkd.in/d9jQMUp (medmindre du selv anvender en url-forkorter som fx bit.ly).

Denne type opdatering er god til at skabe trafik ind til dit site.

Husk: Når folk deler din opdatering ved at klikke “share”, deler de kun linket og ikke din tekst. Det er derfor vigtigt, at du sikrer, at de vigtigste informationer fremgår af tekstfeltet under overskriften.

Den skal se godt ud på alle platforme

Man skal være opmærksom på, at opdateringer kan se forskellige ud på fx. mobilen og computeren. Se eksempel herunder, hvor det første billede er fra en computer, det næste fra LinkedIn app’en på en smartphone og det sidste fra iPad.

LinkedIn update desktop

 

LinkedIn update mobile

 

LinkedIn update tablet

Antal tegn i denne opdatering (blot som eksempel):

  • Tekst: 98 tegn
  • Link overskrift: 29 tegn
  • Link beskrivelse: 83 tegn

Ofte er det en god idé at holde sig til begrænsningens kunst, idet LinkedIn beskærer i teksterne på både tablet og smartphone. Beskrivelsen til linket (som vist) kommer desuden ikke med på de mobile devices.

Opdatering med stort billede

Ønsker du at fylde meget i brugernes feed – og dermed opnå stor synlighed – er store billeder en vej frem. Som tidligere nævnt uploader du et stort billede ved at klikke på papirklipsen i opdateringsfeltet, og herefter vælger du et billede fra din computer.

Med denne model indsættes linket i tekstfeltet, og du skal derfor være opmærksom på, at både teksten og linket forkortes. Denne type opdatering giver typisk mange visninger og højt engagement.

LinkedIn opdatering stort billede

 

Vær opmærksom på: Når folk klikker på billedet forstørres det i en lightbox på siden. De skal altså klikke på linket i teksten for at komme ind på dit site. Husk også, at når folk deler dit billede ved at klikke “Share”, er det kun billedet og ikke din tekst/link, der deles. Sørg derfor gerne for at dit primære budskab står i billedet, samt at der er logo eller andet, der kan forbinde din virksomhed og billedet.

Overblik: Begrænsninger ift. links, tekst og billeder

Opdatering med link

  • Thumbnail billede bliver vist som 110 x 180 px, og LinkedIn ændrer automatisk større billeder (må dog max være 400 x 800 px). Billedet kan ændre sig på de mobile devices, og en god rettesnor er ikke at placere tekst og logo helt ude i kanten.
  • Tekst over linket kan max være 600 tegn. Efter 160 tegn forkorter LinkedIn, og indsætter et “Read More” – på mobile devices forkorter den allerede omkring 150 tegn.
  • Beskrivelse kan være op til 230 tegn, men LinkedIn forkorter ofte allerede efter 160 tegn. Beskrivelsen er ikke synlig på mobile devices.
  • Overskrift til link må fylde max 70 tegn. Denne er vigtig, da den består uændret på alle platforme.

Opdatering med video eller præsentation

  • LinkedIn understøtter YouTube, Vimeo og Slideshare, som afspilles direkte på LinkedIn.
  • Du kan redigere overskift og beskrivelse på samme måde som beskrevet ovenfor.

Opdatering med et stort billede, pdf eller lign.

  • LinkedIn genkender følgende formater: JPG, GIF, PNG, PDF, PPT, PPS, PPTX, PPSC, POT, POTX, DOC, DOCX, RTF (MSOFFICE) og Apple iWork Pages.
  • Billedets størrelse kan variere alt efter device og skærmstørrelse, men vil max blive vist i størrelsen 600 x 460 px. LinkedIn anbefaler, at billedet uploades i 800 x 400 px for bedst visning på tværs af platforme.
  • Igen – pas på med at placere tekst og logo helt ude i kanten, da billedet beskæres afhængig af platform.
  • Billedet må max fylde 100 MB.
  • Igen kan der max stå 600 tegn, og LinkedIn forkorter efter 160 tegn. For bedst visning på tværs af platforme anbefaler LinkedIn at holde sig til max 150 tegn.
Berig dit netværk - del artiklen
1 Svar
  1. Maria Bonnesen

    Kan tilføje, at opdateringer der betsår af et stort billede ikke altid kan vises på computeren. Det kan derfor være en god ide at tjekke sit opslag via en anden platform efterfølgende.

Skriv en Kommentar

Relateret artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld

 

Digital Works

Måske noget for dig?

LinkedIn bog

Vi har skrevet bogen Arbejd professionelt med LinkedIn, som viser dig hvordan du arbejder professionelt med din profil, grupper samt virksomhedssider på LinkedIn.
Se mere om bogen her