Lav den perfekte LinkedIn opdatering fra din side

Nu tænker du sikkert, det er da meget nemt at lave en opdatering fra din LinkedIn Company page – og ja, det er det som udgangspunkt også. Dog findes der en lang række muligheder for at tilpasse og redigere dit opslag, men også begrænsninger, som du måske ikke kender til. Du får her overblikket, så du kan lave den perfekte opdatering fra din LinkedIn Company page – som ser godt ud for jer, men også i modtagernes nyhedsfeed.

Der bliver hver dag delt flere hundrede tusinde opslag på de sociale medier, og her er LinkedIn ingen undtagelse. Det er derfor vigtigt at lave fangende og berigende indhold, som skaber opmærksomhed blandt dine modtagere. Vi kan nemlig umuligt nå at læse alle opdateringer, så hvorfor skal man lige præcis læse dine? Skab engagement med flotte visuelle billeder eller video, en fangende tekst, hashtags eller noget helt fjerde.

Link, billede, pdf, video eller tekst?

Mulighederne er mange, når du skal lave en opdatering på LinkedIn. Det vigtige er, at du vælger den opdatering, der giver mest mening for dig og dit content. Når du skal lave din opdatering på LinkedIn, kan du vælge mellem følgende:

  • Linkopdatering: Du kan dele et link til en artikel fra din egen hjemmeside, eller en artikel du føler vil berige dit netværk.
  • Billedopdatering: Du kan lave en opdatering hovedsageligt bestående af et eller flere billeder, som du vil dele med dit netværk. Det kan eksempelvis være til en konference eller et kursus.
  • Pdf-opdatering: Måske du søger en ny medarbejder, som du vil dele ud i dit netværk. Her kan det være en god idé at dele jobopslaget direkte som en PDF.
  • Tekstopdatering: Du kan vælge at lave en opdatering som kun består af ren tekst. Dette er typisk en god idé, hvis dit opslag kan ’stå alene’ uden billede eller link.
  • Videoopdatering: Video er begyndt at være det helt store, og er også den form for opslag, der skaber mest engagement. Det kan derfor være en god idé at eksperimentere lidt med video, hvis ikke i allerede gør det. Læs også vores artikel video er det nye sort.

Uanset hvilken form for opdatering du vælger at gøre brug af, er vores klare anbefalinger, at du gør brug af hashtags i det omfang, det giver mening, samt at du tagger personer der er relevante for opslaget. Dette kan give en øget rækkevidde, og mere engagement. Men pas på med ikke bare at plastre dit opslag til med personer og hashtags. Dette kan hurtigt virke uprofessionelt og unødvendigt.

Læs også: #6 måder hashtags kan forbedre din SoMe-indsats

Begrænsninger i antal tegn i din opdatering

Fælles for alle de forskellige opdateringer er begrænsningen i antallet af tegn din opdatering må have. Dit tekstfelt for en opdatering via din Company page må maksimalt have 1300 tegn – og dette er endda med mellemrum. Dog kan du opleve, at enkelte planlægningsværktøjer som Hootsuite stadig kun godtager 600 tegn, hvilket var den gamle begrænsning for antal tegn. Selve beskrivelsen og overskriften til dit billede eller din linkopdatering kan maksimalt fylde op til 140 tegn med mellemrum.

Den skal se godt ud på alle platforme

De ovenstående begrænsninger med antal tegn er gældende for computerformatet, og vil derfor være anderledes på eksempelvis en tablet eller smartphone. Beskrivelsen ved din linkopdatering kommer eksempelvis ikke med på mobile devices. Det er derfor ofte en god idé at holde sig til begrænsningens kunst, så du er sikker på, at det vigtigste kommer med uanset enhed. Ifølge LinkedIn vil der komme til at stå ’vis mere’ ved en opdatering på mere end 140 tegn. Du kan nedenfor se eksempler på, hvordan den samme opdatering ser ud på de tre forskellige devices.

Computer:

Smartphone:

Tablet: 

Tilpas tekst og billede som LinkedIn henter fra dit link

Når du laver en linkopdatering, vil LinkedIn selv hente et billede fra det tilsvarende website. Typisk vil det billede som LinkedIn henter ned, ikke være det billede, som du ønsker at bruge. Dette kan du nu selv ændre hurtigt og nemt ved blot at uploade et nyt.

Du gør det ved at trykke på den lille blyant, som kommer frem på dit billede. Her har du mulighed for at redigere både artiklens titel og billede.

Vigtigt! Hvis du vil ændre billedet i din linkopdatering, skal billedformatet være på 1200×627 pixels.

Når linkopdateringen har den rette tekst og det rette billede, kan du slette linket i toppen af dit indlæg. LinkedIn har nemlig grebet dit link, og den vil derfor ikke slette det igen. Hvis du vælger ikke at slette linket, vil LinkedIn helt automatisk forkorte dit link til 23 tegn, som derved er en mere overskuelig URL.

Overblik: Begrænsninger ift. Links, tekst og billeder

Opdatering med video:

  • LinkedIn understøtter YouTube, Vimeo og Slideshare, som afspilles direkte på LinkedIn.
  • Du kan redigere overskrift og beskrivelse på samme måde som beskrevet ovenfor.

Opdatering med et stort billede og linkopdatering:

  • LinkedIn godkender billeder der uploades i PNG eller JPEG
  • Dit billede eller video kan variere alt efter, hvilken form for LinkedIn opdatering du vil lave, samt hvilket device og skærmstørrelse dine brugere befinder sig på.
    • Hvis du vil lave en linkopdatering eller en annonce vil billedformatet være på 1200×627 pixel, hvilket er næsten det samme som på Facebook der har et billedformat på 1200×628 pixel.
    • Hvis du vil lave en opdatering uden link, og dermed bare en almindelig billedopdatering, så er højden på dit billede lige meget. Det kan derfor sagtens være højere end ved din linkopdatering. Billedet vil nemlig altid blive vist i fuld størrelse.

Vigtigt! Hold dig gerne til et billede der i bredden er mere end 200 pixels, da billedet ellers vil blive vist som et miniaturebillede, hvilket ikke vil fungere godt på LinkedIn.

1 Svar
  1. Maria Bonnesen

    Kan tilføje, at opdateringer der betsår af et stort billede ikke altid kan vises på computeren. Det kan derfor være en god ide at tjekke sit opslag via en anden platform efterfølgende.

Skriv en Kommentar

 

LinkedIn bog

Vi har skrevet bogen Arbejd professionelt med LinkedIn, som viser dig hvordan du arbejder professionelt med din profil, grupper samt virksomhedssider på LinkedIn.
Se mere om bogen her