LinkedIn rekrutteringstrends for 2016

LinkedIn har påtaget sig rollen som spåkone og forudsagt, hvilke trends, inden for rekruttering, der vil gøre sig gældende for 2016. Med deres rapport Global Recruiting Trends 2016 deler 4.000 fagfæller fra 40 forskellige lande ud om deres prioriteter, potentielle udfordringer og muligheder for det nye år.

Vi har samlet de vigtigste pointer, så HR- og rekrutteringsfolk – og andre nysgerrige sjæle – kan få et overblik over rekrutteringstrends på LinkedIn anno 2016.

Den magiske måling

Hastværk med at besætte stillingerne har ført til en lille stigning i fokus på måling af, hvor lang tid man bruger på at besætte stillingerne. Dog er det klart kvaliteten af en ansættelse, der scorer højest, når det kommer til hvad, som vurderes mest værdifuldt på diverse KPI’er. Blandt andet måles kvaliteten af en ansættelse på baggrund af feedback (ex. fra hiring manager) eller på langsigtet medarbejderfastholdelse.

Den magiske måling

 

Anbefalinger som kilde til rekruttering

Mens professionelle sociale netværk tager førstepladsen som kilde for kvalitetsansættelser, har medarbejderanbefalinger og henvisninger fattet stor opmærksomhed blandt talentspejdere og recruitere verden over – sandsynligvis fordi disse medarbejdere har en længere ansættelsesperiode og højere job performance. Af samme årsag vil medarbejderhenvisninger spille en stor rolle i rekrutteringen i 2016.

Henvisninger som kilde til rekruttering

Employer branding bliver boostet

Efter at være dykket sidste år genopstår employer branding nu igen som en topprioritet. Det har også en væsentligt betydning for udgifterne til employer branding, der er steget betydeligt de seneste to år. Som resultat heraf fokuseres der nu i høj grad på at skabe proaktive strategier, hvor kanaler som ex sociale medier og professionelle online netværk får langt mere plads. Undersøgelsen viste også, at nøglen til en stærk udførelse af employer branding hænger sammen med virksomhedens evne til at skabe partnerskaber – særligt med ens egen marketingafdeling.

 

Employer branding bliver boostet

 

Medarbejderfastholdelse – en guldgrube

“Nyt blod” er ikke altid for virksomhedens bedste. I hvert fald ikke hvis man skal tro denne trend, hvor fastholdelse af medarbejdere er en topprioritet. Intern rekruttering står ikke øverst på listen over prioriteringer for 2016, men anses som et vigtigt led i medarbejderfastholdelsen, når nye stillinger skal besættes. Derfor er intern rekruttering ligeledes en del af strategien hos en stor del af de adspurgte.

Medarbejderfastholdelse - en guldgrube

HR-medarbejder: Sådan griber du det an

Så langt så godt. Vi har nu fastlagt nogle tendenser for det kommende år, men hvad betyder det rent praktisk for dig, som sidder med HR eller rekruttering? Vi giver nogle konkrete eksempler her:

  • LinkedIn er et effektivt redskab til employer branding, hvor virksomheden kan fremstilles som en attraktiv arbejdsplads, medarbejdere kan fungere som ambassadører, og man kan gå i dialog med potentielle og kommende kollegaer. Her får du gode råd til effektiv employer branding på LinkedIn.
  • Du skal netværke – også når det gælder internt på din arbejdsplads. Skab gode relationer med dine kollegaer især i kommunikations/marketingafdelingen, hvis’ fornemmeste opgave er at få jeres fælles budskaber ud over rampen. Og hvilket bedre redskab kan du bruge til dette formål end LinkedIn. 
  • Det er ikke kun marketingafdelingen, der kan sprede de gode budskaber – alle medarbejdere kan virke som ambassadører for din virksomhed. Og det er et vigtigt redskab, når man taler employer branding. Bliv klogere på hvordan dine medarbejdere kan medvirke til virksomhedens succes på LinkedIn.
  • Som led i rekrutteringen på de sociale medier er LinkedIn naturligvis et oplagt valg. Artiklen her, giver dig indblik i netværksrekruttering på LinkedIn, og du får bl.a. nogle konkrete råd til, hvordan du griber rekrutteringen an online. Via LinkedIn kan du ligeledes kortlægge relationer mellem ansøgere og nuværende medarbejdere. På den måde kan du få værdifuld indsigt gennem dine nuværende medarbejderes anbefalinger af potentielle kandidater – eller det modsatte.
  • Rekruttering af nye medarbejdere er vigtigt, men husk også at fokusere på dine nuværende og tag dem ikke for givet. Der bør kontinuerligt være fokus på medarbejdernes individuelle læring, udvikling og fremtidsmuligheder for at sikre et vedvarende engagement – og så I kan drage fordel af deres ressourcer længere.

Hvilke trends, tror du, kommer til at gøre sig gældende for rekruttering i 2016?

Skriv en Kommentar

 

Bliv skarpere på LinkedIn

På dette heldagskursus løfter vi niveauet og virksomhedens konkrete LinkedIn-udbytte signifikant gennem intens undervisning - bl.a. med fokus på Company Pages, content marketing og måling af indsatsen.
Læs mere her