Har du set disse nye funktioner på Facebook?

Det seneste stykke tid er der kommet en masse nye tiltag på Facebook – mange af dem blev afsløret på den årlige Facebook udvikler-konference, F8, i slutningen af marts.

Vi samler her den seneste tids nyheder og updates på platformen, så du kan få et overblik over de forskellige muligheder.

Facebook Messenger for virksomheder

På F8 konferencen introducerede Facebook blandt andet Messenger for virksomheder – også kaldet Businesses on Messenger. Med Businesses on Messenger bliver det muligt for virksomheder at have personlige real-time samtaler med deres kunder. Man vil fx kunne modtage opdateringer og anden information fra virksomheder såsom ordrebekræftelser, sende forespørgsler eller stille spørgsmål til virksomheden fx i forbindelse med en internethandel.

Du kan læse mere her, og ansøge om at få din virksomhed på Messenger.

Denne nye funktion, hænger desuden godt sammen med et andet af Facebooks seneste tiltag, nemlig at de gør det muligt at lave betalinger via Messenger.

Betaling via Messenger i US

I midt-marts annoncerede Facebook at de, i de kommende måneder, vil rulle en ny funktion ud til Messenger app’en, der gør det muligt at overføre betalinger via denne. Det vil foregå på samme måde som vi ex kender det fra MobilePay, hvor du simpelthen kobler et kreditkort til app’en, og herefter nemt og gratis kan overføre penge via dine Messenger-samtaler. Denne funktion er dog på nuværende tidspunkt kun annonceret i USA, men mon ikke den bliver tilgængelig i resten af verden, såfremt det bliver en succes i USA.

Læs mere om den nye betalingsform i blogindlægget her.

Indlejring af videoer

Facebook har for nyligt gjort det muligt at indlejre videoer på eksterne websites (som vi kender det fra fx YouTube), hvilket betyder, at det nu er meget nemmere for os brugere at poste Facebook-videoer andre steder. Dette giver selvfølgelig også et større incitament til at producere mere content i videoformat, da det bliver nemmere at dele indholdet flere steder.

Det er muligt at indlejre en video ved at kopiere linket du får frem ved at trykke på den lille pil i højre hjørne af det opslag, der indeholder den video, som du ønsker at bruge. Se billedet herunder.

Indlejring af FB video

Læs mere om, hvordan du rent praktisk kan indlejre dine videoer her. 

Topic data på vej i US og UK

Et andet spændende tiltag er det såkaldte Topic Data, som Facebook til at starte med vil rulle ud i USA og England i samarbejde med DataSift. Topic Data skal hjælpe marketingfolk med at skabe mere relevant content til målgruppen ved hjælp af systematisk dataindsamling fra Facebooks brugere. Denne data kan være, hvad folk fx snakker om i forhold til forskellige event, brands, emner, produkter og aktiviteter, og som marketingfolk så vil kunne bruge aktivt i arbejdet med at skabe målrettet content til en bestemt målgruppe og markedsføre deres virksomhed – både på Facebook og på andre platforme.

Læs mere om Topic Data i Facebooks eget indlæg her.

Fjernelse af ‘fake likes’

I starten af marts annoncerede Facebook, at de ville ændre på den måde, de optæller likes på virksomheds-sider. Fra nu af vil inaktive Facebook-profiler eller profiler, der tilhører afdøde personer, ikke længere tælle med i en virksomheds samlede antal likes. Facebook udtalte selv, at dette ville give virksomheder et mere virkelighedstro billede af, hvor mange likes de egentlig har, som de kan bruge til noget.

Så hvis du har bemærket et fald i dine likes på din virksomheds Facebook-side i den seneste tid, kan det være af denne grund.

Nye 360 graders videoer

Mark Zuckerberg annoncerede på F8 konferencen de såkaldte spherical videos eller 360 graders videoer, der vil komme til at ligge i dit nyhedsfeed. Umiddelbart er det Facebook selv, der kommer til at stå for produktionen af disse videoer.

Læs mere her

Videoerne vil være kompatible med virtual reality headsets såsom Oculus Rift og Samsungs Gear VR. Spændende at se, hvordan det kommer til at udvikle sig..

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vores Master Class i sociale medier er særligt udviklet til virksomheden, der allerede arbejder med sociale medier, men mangler en dybere viden på området. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her