Så er Goviral igen klar med den spændende liste over virale succeshistorier. I september måned er der bl.a. fart over feltet, når Heineken bliver omdrejningspunktet i den nye James Bond film. KFC sætter fokus på kalorier der ikke tæller i kvindernes ‘regnskab’ og sidst men ikke mindst er det danske busselskab Midttrafik repræsenteret med en reklame, der får den danske provinsbus til at fremstå både eftertragtet, moderene og på grænsen til ‘street’.
Listen er skabt ud fra bl.a. antal shares, antal views, storytelling, produktion og generel kampagneopfindsomhed.

Heineken: The Express

På månedens førsteplads ligger Heinekens James Bond featured ad The express, der på få uger har opnået mere end 3,5 millioner views. Heineken indgik i marts dets hidtil største product placement investering i en James Bond film (Skyfall) og investeringen har, foruden at positionere Heineken som ny James Bond ‘signature drink’, også sikret tilblivelsen af The express med Daniel Craig, som James Bond, i en af filmrollerne. Filmen udgør én lang action scene, hvor hovedpersonen bliver forvekslet med James Bond. I forlængelse af reklamefilmen er der udviklet en Facebook applikation, der på genial vis lader forbrugeren interagere med historien.

Samsung: The next big thing is already here

I forbindelse med Apple’s iPhone 5 lancering, har Samsung endnu engang haft held med en viral modkampagne. På bare få uger har mere end 16 millioner set videoen, der til forveksling ligner den video Samsung lancerede i 2011, da iPhone 4S kom på hylderne. I videoen ses billeder fra flere store amerikanske byer, hvor hundredvis af mennesker står i kø forud for lanceringen af, hvad der skal ligne, den nye iPhone 5. Som i eventyret om kejserens nye klæder gør en af de forbipasserende folkemængden opmærksom på, at de tager fejl, da hans Galaxy S III kan mindst lige så meget.

Volkswagen: Its not the miles its how you live them

Igennem den korte video ses intet andet end mennesker der ler og griner, hvilket foruden af virke afsmittende på humøret får seeren til at tænke, hvad går det her ud på? Videoen er et eksempel på en trend, hvor reklameformålet består i at give udtryk for holdninger fremfor at tale produktattributter og pris, der også i Danmark har givet eksempelvis Call me kampagnen ”tal ordentligt” stor succes. Med Its not the miles its how you live them forsøger Volkswagen, at sætte fokus på, at hvert sekund af livet tæller. Foruden at score højt på share ablilty opnår Volkswagen point for at have tænkt den overordnede kampagne idé til ende, idet seeren kan dele livsbekræftende historier med hinanden på whyvw.com.

KFC: It doesnt count if…

KFC Grilled BBQ sætter med denne reklame fokus på et fænomen, som især kvinder, vil kunne nikke genkendende til. Nemlig de mange regler (eller nærmere undtagelser) vi opstiller for os selv når det kommer til at retfærdiggøre indtagelsen af søde sager. Som kvinde skal man have en god portion selvironi for at se videoen, idet mange af vores ”uskrevne” regler stilles til skue. Kalorierne tæller eksempelvis ikke hvis du spiser af din kærestes dessert, hvis du har skåret en kage i mindre stykker, det regner eller du er ulykkelig. Videoen er fangende, underholdende og formår på intelligent vis at italesætte vores evige søgen efter det perfekte og selvkontrollerede. Man trækker på smilebåndet og får faktisk en smule lyst til at spise noget ”syndigt”.
[contact-form-7 404 "Not Found"]

Midttrafik: The bus

En dansk kampagne har endnu engang sneget sig ind på månedens top 5. Denne gang er det Midttrafik der har skabt en yderst velproduceret reklamefilm, der på en dejlig ironisk måde får den så velkendte danske provinsbus til at fremstå både eftertragtet, moderene  og endda en smule street. I videoen begejstres folk over bussens luksus og kæmper i overdreven vildskab for en plads på de polstrede sæder. Videoen scorer ikke alene højt på produktionskvaliteten men også dens evne til at fange seeren og fortælle historien er enestående.

Listen er som altid leveret af goviral.

goviral

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld