Flere af vores kunder har spurgt til, hvordan man som virksomhed skal forholde sig til de rettigheder, der gør sig gældende på Facebook. Hvis en virksomhed har lagt noget materiale på deres Facebook side, som de har copyright på, har Facebook så stadig retten til dette materiale?

Når du opretter din virksomhed på Facebook, accepterer du samtidig de betingelser, der gør sig gældende på Facebook og du fraskriver dig retten over det materiale, du vælger at offentliggøre på din Facebook-side. Selvom du har ophavsret på det offentliggjorte materiale, så har Facebook stadig retten til at bruge dette materiale. Facebook er et  .com domæne, som er underlagt amerikansk lovgivning og de danske regler omkring ophavsret er derfor ikke gældende.

Offentliggør din virksomhed noget på Facebook betyder det dog ikke, at andre personer/virksomheder har ret til at bruge dit materiale. Som bruger af Facebook er du kun underlagt en licens til Facebook. Det betyder, at du kun mister din ophavsret til Facebook, andre personer/virksomheder har altså ikke ret til at bruge din virksomheds materiale uden dit samtykke.

Tænk derfor over hvad din virksomhed offentliggør på Facebook, da du ingen ophavsret har i forhold til Facebook.

Læs mere om ophavsrettigheder her.

Berig dit netværk - del artiklen
Del & udskriv side


Et Svar til “Din virksomheds ophavsrettigheder på Facebook”

Kommentar