Mange af os vil gerne spare tid og arbejde endnu smartere med vores indsats på de sociale medier. Der findes et hav af gratis værktøjer derude, og i denne artikel ser vi på 10 rigtige gode af slagsen.

Allerførst bliver jeg nødt til at slå et slag for de analyse-moduler, du gratis har adgang til via Facebook, Twitter og LinkedIn.

1 Facebook Insights

I Facebook Insights kan du få værdifuld information om hvornår dine brugere er online, hvordan du klarer dig ift. din konkurrenter, hvor mange der har set dine indlæg, hvor mange der har klikket og meget mere. Det er efterhånden et gammelt tip, men ikke desto mindre møder jeg stadig mange, som endnu kke udnytter mulighederne i Insights.

Bliv klogere på Facebook Insights her i Facebook’s hjælpeartikel.

2 LinkedIn Analytics

I LinkedIn’s Analytics, som er tilgængelig på både Company Pages og Showcase Pages, kan du se hvor mange der har set dine indlæg, hvor mange der har klikket, delt og kommenteret samt hvem dine followers er. På den nye “Notifications” fane kan du desuden holde skarpt øje med hvem der deler sidens indlæg, hvem der liker osv. Brugbar viden ift. at se, om du når den rette målgruppe.

3 Twitter Analytics

Twitter Analytics blev i september måned åbnet for alle brugere, men mange har endnu ikke opdaget funktionen. Med Analytics kan du nu se hvor mange der har set dine tweets samt holde øje med hvor I bliver nævnt, hvor mange der har engageret sig i dine tweets m.m. Du kan også finde værdifuld information om dine followers, såsom geografisk fordeling, interesser osv. Læs mere om Twitter Analytics her.

Hvis du ikke allerede bruger disse 3 værktøjer, kan jeg kun anbefale, at du går i krig hurtigst muligt.

4 Nutshell Mail

Har du ikke tid til at overvåge dine Facebook- og Twitter-profiler hele tiden? Eller sidder du i en position, hvor du blot gerne vil have en daglig eller ugentlig opsamling på aktiviteten? Så er dette tool for dig. Med Nutshell Mail kan du få en mail direkte i din inbox med overblik over indlæg og kommentarer på udvalgte sociale medier.

Update april 2016 – Nutshell Mail er desværre ikke tilgængeligt.

5 Buffer

Mange spørger os, om man ikke blot kan styre alle sine sociale medier fra ét sted. Og jo, det kan du naturligvis godt. Der findes masser af social media management tools derude, både gratis og betalte. Et af dem vi er rigtig glade for er Buffer. Her kan du både planlægge fremtidige udsendelser til både Facebook, Twitter, LinkedIn osv., men du får også statistik på de indlæg, der er udsendt gennem Buffer. Du kan også pulje udvalgte indlæg og meget meget mere.

Buffer er som udgangspunkt gratis at anvende, men koster et mindre beløb, hvis du vil tilkoble mange social media konti samt flere team-medlemmer.

Prøv Buffer her

6 Mention

En stor del af arbejdet med de sociale medier handler om overvågning – både ift. hvad folk skriver om jeres virksomhed, men også om produkter, nøglepersoner, konkurrenter og meget mere. Mention sender dig en mail hver gang dit brandnavn eller valgte keywords nævnes.

De første alerts er gratis – herefter kan man tilkøbe forskellige pakker.

Prøv mention her

7 Social Mention

Social Mention er en slags søgemaskine til de sociale medier – her får du både sentiment og lidt statistik, og den har også mulighed for avancerede søgninger, hvor du bl.a. kan udelukke udvalgte ord. Resultaterne kommer både fra Twitter, YouTube, Google, Ask, åbne Facebook-sider m.m. Denne er et fint supplement, men bør ikke stå alene som eneste monitoreringsværktøj i virksomheden.

Opdateret december 2016: Social Mention eksisterer ikke længere.

8 StatSocial

Med dette værktøj kan du få en detaljeret analyse af fx dine Twitter followers, så du får en bedre forståelse for din målgruppe. Ud fra dine egne followers kan du blive klogere på deres interesser, demografi, brands og meget mere. Du kan også danne rapporter på baggrund af både emner og fx hashtags.

Prøv StatSocial her

9 Pixlr

Mange af os sidder, som en del af content-arbejdet, og udarbejder og redigerer billeder til brug på de sociale medier. Hvert sociale medie har jo sine egne krav til formater og størrelser, og derfor kan et nemt, gratis, online værktøj være en god løsning for de fleste. Med Pixlr kan du nemt redigere og beskære dine billeder, og du kan også nemt ændre i størrelsen, så du sikrer at du har de rette formater til hver kanal.

Prøv Pixlr her

10 Trello

Har du også masser af to-do lister liggende? Og masser at sedler med ting du skal huske, undersøge, idéer osv? Trello giver dig mulighed for at organisere alle disse ting. Du opretter såkaldte boards, som du enten kan holde privat eller dele med dine kolleger. På disse boards kan du så oprette huskelister, diskussioner og meget mere. En god måde at organisere arbejdet på, samt dele udvalgte lister med andre.

Prøv Trello her

Hvad er dit bedste social media tool?

Del gerne dine tips i kommentarfeltet herunder så vi alle kan blive klogere 🙂

 

5 Svar
  1. Hej Christian

    Tak for din kommentar.
    Helt enig, Pixlr er egentlig heller ikke et social media tool, men både Trello og Pixlr kan bestemt benyttes til at gøre arbejdet med de sociale medier mere effektivt.

    Rigtig god weekend.

    De bedste hilsner
    Charlotte, Digital Works

  2. Klout is a very handy tool for finding & scheduling newsworthy content. I also the freemium version of Hootsuite for tracking multiple social streams and Crowdfire (formerly unfollow) to track new and lost followers on Twitter.

Skriv en Kommentar