2 effektive julekampagner til inspiration

December nærmer sig med hastige skridt og ligesom med så mange andre højtider i løbet af året, er julen en oplagt mulighed for at få lidt ekstra ud af dine marketingsaktiviteter. Der findes utallige kreative måder, hvorpå du kan bruge julen til at skabe opmærksomhed omkring din virksomhed og/eller berige dine kunder og ansatte med underholdende content.

En god julekampagne kan udformes på mange forskellige måder. Er du i tvivl om, hvordan du kan bruge julen i din markedsføring, så har vi her fundet et par eksempler på, hvordan en kreativ (og succesfuld) julekampagne kan se ud…

Modernisering af det traditionelle jule-postkort

Som et godt eksempel på, hvordan julen kan bruges til at booste og promovere virksomheden og dens services tager vi et kig på en særlig opsigtsvækkende kampagne tilbage fra 2009, hvor det svenske postvæsen fik en rigtig god ide til en julekampagne. Formålet var, at styrke værdien i det traditionelle postkort og få de unge til at indse, at fysisk post er en meget mere personlig kommunikationsform end Facebook. Postvæsenet integrerede derfor Facebook med traditionel post, således at brugerne kunne printe et års Facebook dialog fra 10 udvalgte venner som postkortdesign, og skrive en personlig hilsen bagpå. På postvæsenets site, kunne brugerne via deres Facebook-login vælge deres modtagere og selv designe kortet, som blev leveret næste dag.

På blot 18 dage blev mere end 5000 kort sendt af sted, og kampagnen fik masser af positiv omtale på de sociale medier. Sitet fik ca. 65.000 unikke besøgende, og det svenske postvæsen fik forstærket deres brandværdi samt budskabet om brevet som personlig kommunikationsform.

Kampagnen blev belønnet med 2 priser fra hhv. Cannes Lions og Clio Awards i 2010.

Viral julehilsen

“The digital story of nativity” – sådan lød overskriften på en 3 minutter lang film som det portugisiske reklamebureau, Excentric, sendte ud i julen 2010. Videoen illustrerede den traditionelle historie om Jesus-barnet, med et moderne tvist af sociale medier, der indrog sociale værktøjer såsom Facebook, YouTube, Google, Foursqaure, Gmail osv.

Den usædvanlige julehilsen skabte massiv omtale i medierne og stor opmærksomhed for den lille virksomhed og fik desuden mere end 9 millioner visninger på internettet. Den virale julehilsen er et godt eksempel på, at hvordan en kreativ julekampagne, kan være med til at promovere virksomheden på en sjov og opsigtsvækkende måde.

Se videoen her:

 

Idéen blev senere genbrugt af Folkekirken i denne video fra 2012.

Har du nogle gode eksempler på julekampagner?

Del dem gerne med os i kommentarfeltet 🙂

Skriv en Kommentar