Flere og flere taler om brugen af QR koder. Men er du stadig i tvivl om, hvad de egentlig kan og hvordan de virker? Eller har du brug for et par tips til, hvordan de kan/bør bruges? Så læs videre her hvor vi guider dig lidt på vej og giver dig masser af tips til, hvor du kan finde mere specifik information.

QR Digital Works på FacebookHvad er QR koder?

Først skal vi måske lige gennemgå ganske kort, hvad er en QR kode egenligt? QR (Quick Response) koderne bliver også omtalt som 2D stregkoder, og er kort fortalt, en lille stregkode som ved hjælp af en læser i din mobiltelefon, kan sende brugeren hvorhen du ønsker. Dette kunne være et kampagnesite, din Facebook side eller lign. Prøv fx selv med koden her i artiklen. Har du ikke allerede en QR scanner på din mobiltelefon, kan du få en ved at sende en SMS til 1241 med teksten ”scan”.

I denne video kan du se masser af eksempler på brug af QR koder:

Hvordan kan man bruge QR koder?

QR koder kan være super at bruge i kampagneøjemed. Og så er de gode til at skabe et direkte link mellem print og online medierne. Vi kender det selv; hvor svært det kan være at ”flytte” folk fra fx en printannonce og over på vores website. Ved at bruge QR koder på print kan du få folk direkte ind på den relevante kampagneside.

Udfordringerne ved at bruge QR koder?

Hvis du var en af dem som ikke kendte til QR koder eller som ikke havde en QR kode scanner på din telefon, er det nok ikke svært at forestille sig at dine kunder kan stå i samme situation. Selvom 2D/QR koderne har været på markedet i en del år efterhånden, er der stadig en del brugere som ikke kender til dem.

7 tips til brug af QR koder

Når du så har valgt at gøre brug af QR koder i din markedsføring, er der et par simple råd som er gode at følge:

  • Overvej om din målgruppe kender til QR koder
  • Overvej om der skal være en vejledning eller om du skal fortælle hvordan man får en QR kode scanner
  • Den landing side du sender brugerne over på bør være optimeret til den mobile platform
  • Hav en meget klar call-to-action på landing siden
  • Undlad al unødig information på landing siden
  • Giv folk en god grund til at scanne koden
  • Overvej om du vil belønne brugerne af QR koderne (rabat, særpris etc.)

Hvad er dit bedste råd til brug af QR koder? Kommenter gerne under artiklen.

Lav dine egne QR koder

Der findes masser af ressourcer til at lave dine egne QR koder. Bl.a. har Google gjort det nemt og hurtigt både at forkorte dine links samt lave dem om til QR kode.

  1. Gå ind på www.goo.gl og indtast din url
  2. Når den er forkortet kopierer du den korte url op i browseren
  3. Skriv ”.QR” efter url’en
  4. Du får herefter din nye QR kode

Her kan du se endnu flere ressourcer til at lave egne QR koder.

Savner du gode eksempler på brugen af QR koder?

I videoen herunder kan du se, hvordan brugen af QR koder har løftet salget samt brugen af online shopping for Tesco i Korea.

 

7 Svar
  1. Peter Dalsgaard Larsen

    8. Husk og teste QR-koden, inden den f.eks. anvendes i trykte medier.
    9. Husk at QR-koden min. skal være 2×2 cm.
    10. Husk at QR-koden skal have en hvid kant rundt om sig.

  2. Peter Schjødt

    …en QR kode er blot et middel til at nå mål, på samme måde som en URL er på et website. Derfor skal man have styr på de basale ting i forhold til størrelse på kode, HVORFOR man skal scanne, HVORDAN man scanner og ALDRIG scan ned til et almindelig website – men sjovt nok overholder 80% af alle QR kampagner ikke disse basale ting. Det svarer vel lidt til at man starter en butik og ikke sætter en dør i.

    Som i også skriver, så handler det om at have en gennemtænkt strategi for hvordan det skal skabe værdi for både brugere og virksomhed – og så ellers sikre alt i forhold til den hurtige eksekvering . Jeg ser at QR og mobilsites giver LANGT mere mening for de fleste virksomheder i forhold til en mobilapplikation, da det er langt mere dynamisk i forhold til at skabe effekt. Man kan via en QR kode scanne direkte ned til mobilsitet, man skal ikke først downloade en applikation, så på den måde er det et langt stærkere til at trække brugerne fra inspiration til en konkret handling – derudover kan man have tilknyttet en QR kode til hver eneste underside på sit mobilsite, så brugerne kan lande flere steder, nøjagtig på samme måde som en banner til website!

    Det leder jo også snakken hen på: mobilsite eller mobilapplikation? Vi har udviklet mere end 80 mobilkampagner, og det lige fra en simpel hvervekampagne med kampagnesite, til et stort mobilsite, som fungere på samme måde som en mobilapplikation – på mange områder. Jeg vil umiddelbart estimere at 90% af alle danske virksomheder vil få LANGT mere en af et mobilsite fremfor en mobilapplikation…fordi:

    Kort udviklingstid ( skal ikke godkendes hos Apple)
    Langt billigere – skal kun udvikles en gang, og ikke til flere platforme
    Langt billigere – at vedligeholde
    Kan ligge i appstore og på skrivebord…nøjagtig som en mobilapplikation
    Brug QR koder til at få brugeren direkte ned på et mobilsite eller en underside til mobilsitet

    Det var blot nogen fordele – og ja, jeg ved godt at der måske er nogen ting en mobilapplikation kan som et mobilsite ikke kan, men holder man vægtskålen oppe, så er min holdning klart at den rammer bordet med mobilsites 🙂

    Peter Schjødt – schjødt+co

  3. Nicolai Nygaard Worsøe

    og glem ikke al den viden man kan få omkring brugeren, i et bagvedliggende statistik modul, på visse smartkode-platforme

    Nicolai / MobilePeople

  4. Knud Højland Pedersen

    vil bruge QR codes på tekniske hjælpe midler (Rullestilladser i dette tilfælde) vi skal som leverandør altid levere en brugsanvisning/montagevejledning med vores produkter.
    På start delen af stilladset, kommer der til at sidder en QR kode som viser en pdf montagevejledning fra hjemmesiden. (har tjekket, det er nemt at se/læse)

    fordel:
    Altid ved hånden – (kræver selvfølgelig en smartphone på byggepladsen)
    altid opdateret… selv om stilladset er 10 år gammelt ligger der en ny opdateret vejledning på sitet…

    er der nogle ulemper her jeg har overset….??

    mvh,
    Knud

  5. Rikke Høyer Schrøder

    @Knud
    Rigtig god idé og super oplagt!

    Selvom det kan læses ok som PDF på telefonen, vil min anbefaling helt klart være at lave et mobilsite der er målrettet hertil (og som du slidt kan redigere i løbende).
    Nu kender jeg ikke lige til brugsanvisninger i tilfældet med stilladser, men generelt vil en vejledning via video være oplagt evt. i steps. Derudover kunne sitet indeholde alt fra FAQ til kontaktdata på kundeservice etc. Så i sikre jer at alle kunder har en god oplevelse med jeres produkter.

    Et par ting du også skal være opmærksom på:
    Telefonens kamera kun kan scanne lige flader dvs. hvis klistermærket med QR koden går rundt om stillads rør, vil dette ikke kunne lade sig gøre..

    Hvis du bruger QR koden som et klistermærke forstiller jeg mig det bliver hurtigt “slidt” qua det skal sidde på et stillads der bruges flittigt og bliver beskidt. Hvis QR koden bliver beskadiget kan den ikke scannes!
    QR koden kan selvfølgelig lakeres for at få en mere robust overflade, men husk bare det skal være mat lak. Lak med glas, kan hvis du er uheldig skabe genskin og dermed risikere QR koden ikke kan scannes.

    Det var lige hurtigt ud fra din korte breif. Du skal være meget velkommen hvis du vil have sparring…

    @Krille
    Du skal helst ikke ned under 2×2 cm, hvis det er en QR kode. HUSK også der skal inspireres til HVORFOR koden skal scannes (hvad brugeren for ud af det) og HVORDAN det gøres!

    Bedste hilsner
    Rikke

  6. Dorte Lis Johar

    QR koder skal benyttes til at informere og berige forbrugeren som flere andre også har nævnt, og hvis den så også kan være med til at skabe et direkte salg synes jeg, at det begynder at blive rigtig interessant.

    Specielt hvis dette salg er målbart BÅDE mht. antal scanninger af koden, og hvor mange der så reelt har købt det produkt, der f.eks. er i annoncen. Her vil jeg nævne et produkt, der allerede findes på markedet, kaldet iBuy.

    Bedste hilsner
    Dorte Johar

Skriv en Kommentar

Relaterede artikler

Nyhedsbrev

Få berigende artikler om digitalt salg og marketing.

Tilmeld