Kan du lide at basere dine beslutninger på facts, og annoncerer du på Facebook? Så skal du helt sikkert læse med her. Vi har samlet 9 nyttige facts, som måske kan hjælpe din marketing indsats på Facebook i den rette retning. Fordi der er vel altid plads til forbedringer og optimering, ikke?

Annoncering på Facebook er ikke noget nyt, men dermed ikke sagt, at det outdated. Der er 93% af dem, der annoncerer på sociale medier, som bruger Facebook-ads – og det er ikke uden grund.

Vi har samlet 9 nyttige facts, som måske kan hjælpe din Facebook-marketingindsats til det næste niveau.

1. 39% af Facebook-brugerne siger, at de følger virksomheders Facebook-sider, fordi de ønsker at modtage særlige tilbud

Ved at give dine følgere en følelse af ”eksklusivitet” ved at følge jeres side, kan i potentielt opnå flere følgere. Hvis du skal få nye potentielle følgere overbevist om, at de skal følge din Facebook-side, skal du altså give dem noget, som man kun får ved at følge siden. Det kan eksempelvis være særlige tilbud eller at dine følgere får viden om nye tiltag før andre.

2. Et opslags gennemsnitlige organiske reach er ca. 6,4% af din sides totale følgere

På et tidspunkt var der et rygte om, at rækkevidden på et post i gennemsnit var 2% af sidens samlede likes, men det er i undersøgelser kommet frem, at tallet nærmere er 6,4%.

Men “Synes godt om siden” kommer ikke af sig selv – det er noget du kontinuerligt skal arbejde for. Du bør derfor have fokus på engagerende opslag, uanset hvor mange følgere du har. Jo bedre du kender din målgruppe og deres præferencer, jo bedre kan du producere indhold, som er berigende for din målgruppe. Derfor bør du også huske analyse-arbejdet på din Facebook-side, og blive klogere på, hvilket indhold der performer godt.

3. 47% af brugerne tilgår kun plaformen via mobilen

Det betyder, at næsten 50% af brugerne kun ser dine annoncer eller opslag på deres mobil. Der kan argumenteres for, at mobil-brugerne ligeledes er de mest aktive, da de har adgangen lige ved hånden 24/7 modsat desktop-brugerne.

Det betyder, at din mobilvenlighed er afgørende. Og det er ikke kun mobilvenligheden af dine annoncer, men i høj grad også den side, brugerne kommer ind på via din annonce. Spiller din landingsside ikke, er der stor sandsynlighed for, at brugerne ikke gider læse videre, og måske endda ikke kommer tilbage.

4. Den mest effektive længde på titler på Facebook-annoncer er 4 ord og 15 ord i link-beskrivelsen

Selvom der med garanti er steder, hvor langt og indholdsrigt indhold fungerer, så er dine Facebook-annoncer og opslag ikke stedet. Der er lavet undersøgelser og tallene taler for sig selv. Det er de korte beskrivelser der fungerer, og det har måske noget at gøre med, at vi er hurtigt igennem feedet og på kort tid, gerne vil kunne gennemskue om det er noget vi gider læse eller ej. Arbejd derfor med korte og catchy tekster, som trækker læseren ind på dit link.

Er du i gang med annoncering på Facebook? Hvis ikke, har vi samlet en guide til dig her.

5. Video med automatisk lydafspilning irriterer 80% af brugerne

De fleste af os scroller igennem vores Facebook-feed offentlige steder – i toget, i køen og mange andre steder. Det er ikke unormalt, at vi ser videoer når vi på mobilen, men vi ser dem ofte uden lyd.

På grund af, at der er så mange af brugerne, der ser video uden lyd, bør du derfor tilføje undertekster til dine videoer. På den måde sikrer du, at dine seere får budskabet med – selv uden lyd.

Læs vores guide til, hvordan du laver undertekster her.

6. Videoer med undertekster øger visningstiden med ca. 12%

I tråd med ovenstående, bliver behovet for undertekster lige slået fast en ekstra gang. Undertekster får dine seere til at blive hængende hele 12% længere, og det er værd at tage med! Igen – det giver en øget mulighed for, at dine seere får fat i dine budskaber.

7. De første 3 sekunder af videoen skal fange brugernes opmærksomhed

3 sekunder – det er hvad du har til at fange brugernes opmærksomhed. Det er ikke meget, men du kan nå mere end du tror på 3 sekunder. Sørg derfor for, at de første 3 sekunder er fængende, og dit budskab allerede skinner igennem der. Men giv dem ikke det hele – de skal jo gerne have lyst til at blive hængende og se din video til ende.

8. Kortere opslag opnår omkring 23% flere interaktioner end længere opdateringer

Kort sagt – hold det kort. Brugerne på de sociale medier har travlt, og det gælder også på Facebook. Derfor skal dine ”teaser-tekster” gerne være korte og catchy. Hos Digital Works anbefaler vi som udgangspunkt, at du holder opdateringer så korte, at der ikke kommer en “See more” knap. Vær skarp og stol på, at dit indhold på websitet kan holde brugeres opmærksomhed. Og hvis ikke, så er der måske noget galt med dit indhold?

9. Video får ultimativt flest delinger ud af alle slags opslag på Facebook

Vi har sagt det før, og vi siger det igen – video er det bedste og mest engagerende format på de sociale medier. Video bliver ikke kun delt mere, men online video spås også til at tælle 80% af al forbrugertrafik i 2020. Endnu en god grund til arbejde eller begynde at arbejde med i din content marketing strategi.

Har du andre gode facts?

Vi hører meget gerne fra dig, hvis du har andre gode facts om det profesionelle arbejde med Facebook.

Artiklen er skrevet med inspiration herfra.

Skriv en Kommentar