Guide til annoncering på Facebook

Det er ikke altid til at finde rundt i Facebooks annonceringsmekka. Vi giver dig derfor en guide til, hvordan du opretter en annonce på Facebook, og hvordan du målretter den på bedste vis. 

Læs også: 10 fejl du bør undgå med Facebookannoncering.

1. Vælg et mål

To milliarder mennesker bruger Facebook hver måned, men alligevel er det ikke givet, at du slår igennem med dine annoncer, og derfor skal du være skarp når du udformer dine annoncer.

Step 1 er at vælge et mål, og her findes 3 overordnede målsætninger: Kendskab, overvejelse og konvertering

Facebook-annoncer er mangesidede og tilbyder en lang række af unikke og effektive muligheder for at få en nøjagtig og målrettet annoncering. Annonceringsmålsætningerne anvendes til at klarlægge dine mål for kampagnen eller individuelle annoncer, som det ses nedenfor.

  • Kendskab – kendskab til brand, rækkevidde
  • Overvejelse – Trafik, interaktion, installation af app, videovisninger, leadgenerering, beskeder (messenger)
  • Konvertering – konverteringer, salg fra katalog, forretningsbesøg

Tip: du kan køre splittest på annonceindhold, placering, målgruppe mm. På den måde kan du teste forskellige versioner af dine annoncer for at se, hvad der virker bedst og evt. forbedre fremtidige kampagner. Læs mere om splittest her.

 

2. Definer’ din målgruppe

Lige så vigtigt som det er med et mål for dine annoncer, lige så vigtigt er det med udvælgelsen af målgruppe.

Kernemålgrupper

Uanset om du er i en lille lokal virksomhed eller er en stor spiller på markedet, giver Facebooks indbyggede målgruppe-værktøj dig mulighed for at nå ud til brugerne baseret på de 4 overordnede segmenteringsmuligheder:

  • Demografi – segmenter baseret på karakteristika som fx køn, alder, uddannelse, arbejdsplads, stilling osv.
  • Lokation – det kan give mening at segmentere ud fra, personer i bestemte geografiske områder
  • Interesser – segmenter ud fra, hvilke interesser og hobbyer målgruppen har
  • Adfærd – segmenter baseret på målgruppens vaner, brug af enheder osv.

Lad dig inspirere af denne infographic fra SocialMediaToday, der giver et overblik over alle de målretningsumligheder, der eksisterer på Facebook.

Brugerdefinerede målgrupper 

Brugerdefinerede målgrupper er målgrupper opbygget ud fra data, som du allerede ligger inde med. Facebook har 3 overordnede grupperinger som de arbejder med:

  • Kontaktlister – importer dine kontaktlister med emails, telefonnumre eller andet, og annoncer til dem du allerede kender
  • Websitebesøgende – gennem denne funktion kan du annoncere til en målgruppe, som består af en række besøgende på din side, eller ting som de har vist interesse for på dit site
  • Appbrugere – et stykke ”kode”, som installeres i appen, og som bruges når du skal oprette din målgruppe. Igennem denne kan du inspirere dem til at vende tilbage efter en vare eller andet

Se, hvordan du opbygger brugerdefinerede målgrupper, step by step, her.

3. Placering

Placeringen af done annoncer kan have indflydelse på, hvor meget dine annoncer bliver set, og det er derfor værd at overveje, hvor dine annoncer skal placeres.

Nedenfor kan du se mulighederne for placeringer:

Tip: Vil du udelukkende have din annonce vist i nyhedsfeedet, så vælges “Nyheder” under platformen Facebook.

4. Budget og tidsplan

Et budget er et værktøj til prisstyring af dine annoncer eller kampagne. Det er nærmere bestemt det beløb, som du er villig til at betale for at vise dine annoncer til en bestemt målgruppe.

Der findes 2 typer budgetter:

  • Daglige budgetter – her vælges et gennemsnitligt beløb, som du vil bruge på et annoncesæt eller kampagne pr. dag
  • Livstidsbudgetter – her vælges et beløb, som du vil bruge over hele annoncesættets eller kampagnens livstid

Hvordan beslutter jeg, hvad mit budget skal være?

Det er svært at sige præcist, hvad dit budget skal være, men når du beslutter dig, skal du overveje, hvad der vigtigst for dig at styre – prisen pr. hændelse eller det samlede forbrug.

Desuden kan du vælge, hvordan Facebook skal bruge dit budget. Hvis du vælger “standardlevering” vil pengene blive brugt jævnt over kampagnen. Hvis du vælger “accelereret levering” vil Facebook bruge dit budget hurtigst muligt. Vær dog varsom med denne – daglige budgetter kan blive brugt meget hurtigt.

Tip: du kan når som helst stoppe med at køre en annonce, hvormed opkrævninger også sættes på pause.

5. Format

Sidst, men ikke mindst skal du beslutte, hvilken type af annonce du vil oprette. Afhængig af om du ønsker, at vise flere produkter på en gang med karruselfunktionen, om du blot vil anvende et billede eller om du som noget helt tredje har udarbejde en video, bør du overveje hvordan dit produkt skal vises frem. Nedenfor er de forskellige formater og deres fordele listet.

  • Billede – god til at øge kendskabet til din virksomhed og det du laver. Brug den med flotte billeder, infografiks og inspirerende tekster
  • Video – brug video til at tiltrække opmærksomhed, eller del mere komplekse budskaber. Korte videoer under 15 sek fungerer bedst på Facebook
  • Karrusel – vis mere i en enkelt annonce med op til 10 billeder. Vis detaljer på et produkt, fortæl en historie eller fremhæv flere produkter i en serie – mulighederne er mange
  • Diasshow – en videolignende annonce, som består af billeder, men besidder videoens virkemidler, uden tidsforbruget og udgifterne. Brug bevægelse, lyd og tekst til at fortælle din historie
  • Samlingmed samlingsannoncen kan kunder gennemse flere produkter eller læse mere om specifikationer ved din virksomhed eller dit produkt i en samlet oplevelse.

Vil du læse mere om de forskellige formater kan du læse med her.

Læs også: Send dit indhold til tops – Facebooks nye algoritme.

Skal du i gang med annoncering i 2018?

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vi tilbyder en Master Class til dig, der allerede arbejder med sociale medier, og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere her