Sådan ser du dine konkurrenters Facebook-annoncer

Facebook har for nylig gjort det muligt at se, hvilke annoncer dine konkurrenter kører lige nu. I denne artkel viser vi dig, hvad du kan bruge funktionen til.

Du holder sikkert et vågent øje med, hvordan du selv performer på dine sociale kanaler, men hvad med dine konkurrenter? Bliv klogere på, hvordan du ser andres Facebook-annoncer her.

Hvorfor analysere andres sider og annoncer?

Det kan være svært at måle på, om du gør det godt, eller om der er plads til forbedring, hvis du ikke har noget at sammenligne med. Derfor kan Facebooks nye værktøj være interessant for dig, som gerne vil måle din egen performance mod dine konkurrenters og finde inspiration til dit eget arbejde med annoncer.

Ved at lave en analyse af konkurrencen på de sociale medier, og kigge på dine konkurrenters annoncer kan du få:

  • Et overblik over normen” blandt dine konkurrenter
  • Et indblik i hvilket content, der performer – og ikke gør
  • Finde inspiration, som kan styrke din konkurrencedygtighed på de sociale medier.

Læs også: 4 værktøjer til at aflure dine konkurrenter på SoMe

Hvordan ser jeg andres annoncer på Facebook?

Det er meget simpelt, og kræver faktisk kun et par klik:

  • Gå ind på den pågældende virksomheds side, hvis annoncer du ønsker at tjekke ud.
  • Herefter klikker du på ”Oplysninger og annoncer” ude i venstresiden.
  • Du kan nu se samtlige annoncer, som virksomheden kører lige nu.

Hvad skal jeg så bruge disse informationer til?

Når du scroller ned forbi dine konkurrenters annoncer, kan du blive klogere på, hvilke typer annoncer og kreative redskaber dine konkurrenter bruger til at promovere sig selv. På den måde kan du få en indsigt i dine konkurrenters strategi, hvad de prioriterer lige nu, og hvad der umiddelbart virker for dem. Det kunne fx være video vs. almindelig opdatering, hvad er deres budskaber, hvad fungerer osv.

Læs også: Lav en social media competitive analysis

Kopier for guds skyld ikke!

For at gøre det kort – selvom du kan se, at der er noget der fungerer for andre, betyder det ikke, at du skal kopiere. Find inspiration til dine egne annoncer, men ingen direkte kopi! Og husk på, at andre også kan se dine annoncer, og det ville da være surt show at se en kopi af sin egen annonce hos en anden virksomhed?

Værktøjer til at analysere din og andres performance på de sociale medier

Research er centralt, hvis du vil have succes med dine tiltag på de sociale medier. Tendenser og ikke mindst mulighederne med de sociale medier er i konstant udvikling, og det kan derfor godt betale sig at holde sig opdateret på den digitale udvikling, samt på hvad dine konkurrenter foretager sig. Her er et par ekstra gratis værktøjer, som du kan bruge, når du skal analysere:

  • Følg andres Facebooksider – Dette kan være en fordel, da du på den måde kan følge med i deres opdateringer, og se hvad der rør sig – gå blot ind på deres side, og klik “Synes godt om”.
  • Likealyzer – Med Likealyzer kan du se, hvor din Facebookside performer godt, og hvor der er plads til forbedringer. Alt du skal gøre er at sætte linket til din side ind – og prøv herefter med dine konkurrenters.
  • Fanpage Karma – Analyser og tjek engagement, bedste posting-tidspunkt, emner, typer af indlæg mm. – ikke kun for din egen side, men også for konkurrenters sider.
  • Buzzsumo – Analyser hvilket indhold, der bedst virker for ethvert emne eller måske en konkurrent – hvilket indhold har succes, og i hvilke sociale netværk for vores konkurrenter? Hvordan performer vi sammenlignet med?

Har du erfaringer med den nye funktion?

Skriv en Kommentar

 

Master Class i sociale medier

Vi tilbyder en Master Class til dig, der allerede arbejder med de sociale medier, og som ønsker at skabe endnu bedre resultater. Programmet er fordelt på 2 fulde dage og er en kombination af undervisning, øvelser og cases.
Læs mere