I denne artikel kigger vi nærmere på de 10 virksomhedssider, som har flest følgere på LinkedIn, og forsøger at kortlægge deres nøgle til succes. Ud fra dette giver vi dig en række tips, som du kan bruge til din egen virksomhedsside.
Grundlaget for en succesrig LinkedIn-side er en række loyale og ikke mindst engagerede følgere. Uden følgerne var vi ingenting, og de fleste med en virksomhedsside er altid på jagt efter nye følgere. Det er klart, at det er de store spillere, som trækker flest følgere, men det gør ikke de mindre virksomheder mindre relevante at følge. Nedenfor kan du blive klogere på de 10 mest fulgte virksomhedssider på LinkedIn, som hver især har deres egen unikke måde at skille sig ud på, og hvem ved – måske du kunne blive inspireret til at arbejde med din egen.
1. TED Conferences
Antal følgere: 13,2 millioner
Den store succes for TED Conferences brand på LinkedIn bekræfter, at inspirerende thought leadership fra de ledende personer i en virksomhed, er en vigtig kilde til en følgeskarre af interesserede fagfolk på LinkedIn. Udover at de poster spændende og relevant content ofte, forstår TED Conferences at gøre særdeles godt brug af et stærkt mix af video, egne artikler og flotte visuelle billeder.
2. Google
Antal følgere: 12,7 millioner
Navnet Google kan nok alene være med til at tiltrække følgere, men selvom brandet spiller en stor rolle, står dette ikke alene. Google leverer en kontinuerlig strøm af relevant content, som blandt andet viser tech-gigantens CSR-initiativer, nye innovative produkter og tiltag, virksomhedskulturen og hvad der ellers hører til. Man kan sige, at de kommer bredt omkring, og at det virker. Derudover er de gode til, at iscenesætte deres ansatte, hvilket virker til at være en succes.
3. Amazon
Antal følgere: 9,2 millioner
Herfra tager vi noget af et spring nedad, og finder Amazon med 9,2 mio. følgere. Ikke desto mindre, er dette stadig mange følgere, og Amazon må gøre noget rigtigt. Ligesom Google lægger Amazon stor vægt på at fremhæve sine medarbejdere og deres kompetencer med hyppige opslag, som fortæller historier fra eller om enkeltpersoner. Derudover bruger Amazon deres virksomhedsside som en kanal til ’eksklusive’ opslag om fx nyheder, firmaarrangementer, deler indsigt om sine kunder, giver tips til jobsamtaler og meget mere.
4. LinkedIn
Antal følgere: 8,9 millioner
Nu bliver det nok en smule ‘ananas i egen juice’, for den næste på listen er LinkedIn. Ikke desto mindre, arbejder de konstant på at tilbyde godt velskrevet content til alle deres følgere. De har nemlig en meget blandet skare af fans, som strækker sig over alt fra medarbejdere til jobsøgere. De er hele tiden på jagt efter nye sultne følgere, og måden de tiltrækker dem på, er ofte ved at stille åbne spørgsmål, som leder til en samtale. Det er med til at skabe engagement blandt publikummet.
5. Microsoft
Antal følgere: 8,2 millioner
Computersoftwarelederen Microsoft sørger for at holde deres følgere til ilden med en bred vifte af friske opslag. Deres opslag spænder vidt og indeholder en lang række forskellige formater, som blander de mere personlige opslag med virksomhedsnyheder og analyser. Foruden egne artikler, deler Microsoft masser af indhold fra andre end dem selv, og videredeler indhold, der er delt eller skrevet af deres egne ansatte og ledere.
6. Unilever
Antal følgere: 6,8 millioner
Når man kigger nedover Unilevers LinkedIn-side, er det svært, ikke at finde deres opslag likeable. Unilever deler løs af historier, om deres CSR-initiativer ude i verden, og roser deres kollegaer til skyerne. De sørger for, at deres videoer kan forstås selv uden lyd, og bringer farve ind i tilværelsen til deres følgere med farverige og fængende billeder som ledsager til deres opslag.
7. IBM
Antal følgere: 6,7 millioner
IBM, som er et af verdens største teknologifirma ligger lige efter Unilever på listen. Med deres kæmpe fokus på AI, Cloud, blockchain og IoT, er deres formål også at dele menneskeligt indhold med netværket. På LinkedIn bruger IBM deres side til at inkludere deres følgere ved at samle dem omkring mangfoldighed. Mange af deres opslag fremhæver deres egne medarbejdere og fremviser miljøet i organisationen. Seneste indlæg havde fokus på deres medarbejdere i respektive teams, som fremviste deres nyeste innovation.
8. Nestlé
Antal følgere: 6,7 millioner
Med samme antal følgere som IBM kommer Nestlé, der som mange andre organisationer bruger deres LinkedIn-side til rekruttering. De markedsfører deres eget brand gennem opslag, hvor de tilmed viser kulturen i organisationen. De ’inviterer’ deres følgere til at tage et kig med ind i fremtiden for mad. Nestlé laver typisk opslag der indholder mangfoldighed, innovation og bæredygtighed. De understøttes af mange tredjepartsselskaber, som giver dem belæg.
9. Facebook
Antal følgere: 4,6 millioner
Facebook bruger udelukkende deres LinkedIn-side til at dele indhold, der koncentrerer sig om karriereudvikling og professionelle opslag. Der bliver også slået en masse ”bag om scenen” opslag op, som indeholder medarbejdernes arbejde, akkurat som nævnes blandt Amazon, Microsoft og IBM længere oppe ad listen. Derudover bruger Facebook også deres side til at fremhæve internationale samfundsdebatter og velgørenhedsager.
10. Accenture
Antal følgere: 4,5 millioner
Sidst på listen finder vi Accenture. Deres visuelle udtryk af virksomheden er spot on. Set ud fra dette aspekt, forstår Accenture at mætte deres følgere med indhold på LinkedIn, som er nærværende gennem multimedie content. Det sker blandt andet med korte videoer eller links til nyeste episoder af populære podcast, som har relevans – tydeligvis virker det også for dem.
Hvad kan vi så tage med?
Hvis man kigger på nogle af fællesnævnerne og de forskellige metoder, som de 10 mest fulgte LinkedIn-sider tager i brug, kan det i store træk samles til:
- Brug ansigter i dine posts
- Brug tid på det visuelle udtryk
- Lav et mix af forskellige typer opslag – herunder video, almindelige post, henvisninger til egne artikler og succeshistorier
- Vis virksomheden bagom
- Kend din målgruppe, og sørg for at være relevante for netop dem
- Arbejd med thought leadership og brug dine kollegaer – både virksomhed og medarbejder kan få stor gavn af dette
Vi har en heftig diskution om LinkedIn her i firmaet.
En del siger at det er ok at “annoncere” med sin private linkedIn på vores firma mailfutter samt på vores lidt personlige firma nyhedsbreve og en anden del siger at det gør man absolut ikke, for det er privat og ikke firma.
Har i en mening om dette?
Hilsen
Claus Gertsen
Hej Claus,
Mange tak for dit spørgsmål.
Vi har desværre ikke juridisk baggrund i Digital Works. Du må derfor kontakte en juridisk fagperson, for at få svar på dit spørgsmål.
Svaret kan nemlig variere alt efter, hvem du spørger.
/ Nikoline, Marketingkoordinator