I denne artikel kan du blive klogere på, hvorfor det er en god idé at integrere en marketing automation-software i din virksomhed, hvordan det kan skabe et positivt afkast, og hvorfor det egentligt er så vigtigt, at det bliver en del af din virksomhedsstrategi fremadrettet.

Bruger din virksomhed marketing automation? Hvis ikke – så bør du overveje at komme i gang med det. I denne artikel kan du blive klogere på, hvorfor du sagtens kan kaste dig ud i “det der” marketing automation, og hvad det egentlig er for en størrelse. Derudover fortæller vi mere om, hvorfor marketing automation er fremtiden, og hvad de største tendenser indenfor området er lige nu. Til sidst får du et par tips med på vejen, så du kan undgå fejl, inden du begynder arbejdet med marketing automation.

Hvad er marketing automation?

Med et marketing automation-system kan du tracke og analysere, hvad dine leads klikker på og finder interessant, og herigennem få data omkring deres digitale adfærd, på dit website. Dette kan hjælpe dig til at blive klogere på, hvor der er mest trafik på dit site, hvad der er mest populært mm. I korte træk kan marketing automation siges at være:

  • En værdifuld software, som bidrager med dataanalyser og styring af dine marketingaktiviteter
  • En værdifuld indsigt i din målgruppe
  • Forbundet med dit CRM-system, kan du indsamle data til at ramme kunden mere præcist, med den rette markedsføring
  • Har til formål at strømline og effektivisere dine marketingflows i form af en række sammensatte handlinger, såsom et flow af mails
  • 86% af brugerne mener, at marketing automation er brugervenligt, og er et vigtigt værktøj til at effektmåle – måske du også vil synes det?

Ifølge SocialMediaToday bruger 51% af virksomheder marketing automation, og 58% overvejer at etablere det i deres virksomhed.

Hvorfor skal du have marketing automation?

Det kan måske være svært at gennemskue præcist, hvorfor du skal implementere marketing automation i din virksomhed, men her kommer et par grunde:

  • Hele 91% af dem, der bruger marketing automation mener, at det er meget vigtigt, for at nå i mål med deres marketingaktiviteter
  • Du kan opleve en vækst i din lead-generering med hele 61%
  • Hele 81% formår at beholde deres nuværende kunder bedre gennem arbejdet med marketing automation

Dette er blot et par af de tal, vi har valgt at fremhæve. Du kan læse meget mere her.

Fremtiden er marketing automation

Vi kommer altså ikke udenom det – marketing automation er fremtiden. Ifølge Chris Martin fra Active Campaign, er det vigtigt at effektivisere arbejdsdagen, samtidig med at du giver dine kunder mere kærlighed gennem godt gennemarbejdet content marketing. Marketing automation handler om at sende de rigtige e-mails ud til dine kunder, eller annoncer til det rigtige publikum, på det rigtige tidspunkt. Arbejdet med automation kan altså effektivisere din arbejdsgang, så du i princippet kan sende et flow af mails sideløbende med, at du udfører et andet stykke arbejde.

Et par tips mere:

Har du mod på at starte op, får du lige et par tips med på vejen.

  • Brainstorm på, hvad der er dit overordnede formål
  • Hvad er det du vil have kunderne til at gøre?
  • Brug Google Analytics til at indsamle data – læs den hurtige guide til brug af Google Analytics her, for at blive klogere på hvordan.

Hvad er din erfaring med marketing automation?

Eller har du spørgsmål til ovenstående artikel? Så hører vi meget gerne fra dig i kommentarfeltet.

Skriv en Kommentar

 

Master Class i Social Selling

Social Selling har sine største fordele på professionelle netværk som LinkedIn, hvor du styrker din salgsproces gennem relationer. Vores Master Class viser vej, og hjælper dig i mål med LinkedIn som forretningsmulighed, mødebooker og meget andet.
Læs mere her