Hvad er mest irriterende? En million daglige updates, alt for kække sælger-agtige updates eller stavefejl og grammatiske fejl?
1.003 britiske kunder har i en undersøgelse, lavet af Disruptive Communication, svaret på, hvad de syntes, er det mest irriterende, brands kan gøre på de sociale medier. Denne infographic giver overblik over, hvordan de mest irriterende ting fordeler sig.
1. På førstepladsen (ovenfor), over det de britiske kunder syntes er allermest irriterende, er stavefejl og grammatiske fejl. Man kan umiddelbart undre sig over, at netop dette ligger på første pladsen, da der længe har været snak om, at brands gerne må være mere uformelle og nede på jorden i kommunikationen på de sociale medier. Men det betyder tydeligvis ikke, at der må slækkes på korrektheden og kvaliteten af indlæggene.
2. På andenpladsen finder vi, “for kække sælger-agtige-updates”. Det er et stort turn-off og tydeligvis ikke den rigtige måden at kommunikere på, hvis man gerne vil have afsat sine vare.
3. På tredjepladsen ligger “for mange updates”, det gælder altså for virksomheden om at finde den rette balance i antallet af posts.
Hvis man kigger nærmere på de 18-24 årige, så har de en lidt anden prioritering af mest irriterende ting.
1. På deres førsteplads ligger “poster ikke nok updates”. Denne kategori ligger på en femte plads i den samlede undersøgelse. Det må være et udtryk for en generation, der har vænnet sig til hyppig disponering fra diverse brands, og åbenbart også en forventning om, at brands’ne er på.
2. På andenpladsen her ligger stavefejl og grammatiske fejl. De unge er, ifølge denne undersøgelse, ikke helt så følsomme overfor den type fejl, men det ligger dog stadig på en 2. plads, så det er bestemt værd at læse korrektur – også på updates.
3. På tredjepladsen finder vi, dem der “prøver lidt for ihærdigt at være sjove”. Det er ikke det, de unge vil have.
Generelt kan man sige, at det for brands og virksomheder gælder om at finde den rette balance i mængden af updates på de sociale medier og tilpasse dem til den målgruppe, man henvender sig til. Derudover er denne undersøgelse et klart udtryk for, at det ikke er accepteret at sjuske med hverken stavning eller grammatikken. Det er bestemt værd at skrive sig bag øret, da kommunikationen på de sociale medier ofte går hurtigt.
Hvad syntes du, er det mest irriterende, brand kan gøre på de sociale medier?
Se hele den oprindelige artikel hvor vi har lånt ovenstående infographic fra her.