E-mail marketing må efterhånden siges at være en “grand old mama”, når vi taler online markedsføring. Men det betyder ikke, at kanalen har mistet sit touch. Faktisk er E-mail marketing og nyhedsbreve en udbredt disciplin hos et stigende antal virksomheder. Samtidig vinder de sociale medier mere og mere indpas, og med god grund. Men hvordan kan din virksomhed kombinere det gamle med det nye og få flere fans på de sociale medier gennem e-mail marketing?
Link til de sociale medier i nyhedsbrevet
Vær endelig ikke genert med at fortælle jeres modtagere, at I er tilstede på de sociale medier. Gør det gerne så let for dem som muligt at følge jer, ved at placere ikoner, der linker til jeres Facebook-side, Twitter-profil, Pinterest-profil osv. fra artikler i nyhedsbrevet samt på jeres website. Eksempelvis kan I gøre det muligt for modtagerne nemt at dele hver historie/artikel mv. på de sociale medier, så det kommer ud i deres sociale netværk og således samtidig tiltrækker trafik til jeres hjemmeside.
Omvendt kan I også give jeres fans muligheden for at skrive sig op til jeres nyhedsbrev via de sociale medier.
Følg os! “But what’s in it for me?”
Hvis man beder sine modtagere om at følge én på de sociale medier, vil de selvfølgelig spørge, “hvad får vi ud af det”? Kom deres spørgsmål i forkøbet og fortæl kort og præcist hvilken værdi, de kan forvente at få ud af at følge jer. Deler I fx jobopslag, berigende artikler eller underholdende indhold?
Fang deres interesse via nyhedsbrevene ved fx at henvise til diverse sociale kanaler, hvor I eller jeres fans måske har indledt en diskussion eller stillet et spørgsmål, der lægger op til debat.
Mobil, mobil og atter mobil
Omkring 40 % af forbrugerne tjekker deres e-mail på en smartphone, og at det er et hastigt voksende marked, som man skal tage højde for. Så sørg for at jeres e-mails er kompatible med mobile devices (det gælder også tablets!) således at I undgår, at billederne eksempelvis ikke kan vises eller at teksten er ulæselig. Sørg for at indhold som fx artikler, videoer og billeder også kan åbnes på mobilen. Eksempelvis oplever man ofte, at en Youtube-video ikke kan afspilles, fordi den ikke er mobil-venlig, hvilket kan give en øv-fornemmelse hos modtagerne.
Lav en konkurrence
Selv om man er god til at fortælle sit publikum, hvad de kan få ud af at følge virksomheden på de sociale medier, er det selvfølgelig ikke alle, der hopper med på vognen i første omgang. Der er så forskellige andre tiltag, man kan prøve sig frem med. Et forslag kan være at lave en konkurrence som kører via nyhedsbrevet, hvor man appellerer til at modtagerne følger virksomheden på de sociale kanaler, mod en belønning.
Denne taktik kan dog tænkeligt skaffe mange fans hurtigt, men man risikerer også, at kvaliteten af deres engagement er lavt, i og med de ikke involverer sig på grund af en personlig interesse, men et mål i form af at vinde konkurrencen. Så vær afklaret med, hvad målet med en konkurrence skal være, før I går i gang – flere fans, eller værdifulde fans?
Særbehandling
Tilbyd fx at forkæle jeres social-media-fans med specielle tilbud eller eksklusivt indhold i nyhedsbrevet. Så vil de føle sig specielle og tænkeligt blive gladere for deres engagement i jeres brand. Husk også at gøre disse specielle mails delbare ved at tilføje en “tip en ven”-funktion i mailen, samt ‘social sharing’- knapper. Således kan I udnytte Word of Mouth og potentielt set få flere fans til jeres sociale tilstedeværelser.
Har du selv gode erfaringer eller råd?
Ovenfor er et par bud på, hvordan man kan integrere sin e-mail markedsføring med de sociale medier. Har du en god ide til, hvordan man ellers kan kombinere de nye og “gamle” metoder? Så vi meget gerne fra dig i kommentarfeltet herunder.
Indholdet er skrevet med inspiration fra artiklen How to Increase Your Social Media Following via E-mail fra Mashable.